Танець, акробатика й слово
10 і 11 листопада в Києві відбудуться гастролі Театру балету Бориса Ейфмана
Х ореографа, про якого французька газета «Фігаро» пише, що він «…такий же класик, як Бежар, Ноймайєр або Ролан Петі». На нас чекають сенсаційні гастролі славнозвісного балетного колективу з Санкт-Петербурга. Гості з Неви покажуть дві свої резонансні постановки: «Карамазови» на музику С. Рахманінова, Р. Вагнера і М. Мусоргського та «Дон Кіхот або Фантазії божевільного» на музику Л. Мінкуса. Обидві вистави в хореографії Бориса Ейфмана.
Цей театр засновано в 1977 р. і вже об’їздив усю Європу, підкорив Америку та Японію. За 25 років існування цього відомого колективу Б. Ейфман здійснив понад 40 постановок. «Зараз, мені думається, — говорить хореограф, — в принципі нічого нового у техніці танцю створено вже бути не може. Сьогодні взагалі будь-яка техніка традиційна. Але я бачу балет ХХI століття. Він абсолютно вільний від усіляких традиційних систем, від усіляких нав’язливих форм. Це світ, у якому можуть з’являтися рухи з класичного танцю, танцю модерн, рухи спортсменів-гімнастів або інструкторів у-шу, рухи хлопчика, старого, вагітної жінки, рухи дерева або каменя…
Наші актори визнані у всьому світі як унікальні, дивовижні актори-танцівники, здатні через рух донести особливий стан духу, особливу філософію танцю. Звісно, в нашому театрі є лідери, зірки, які зараз мають успіх в усьому світі. Але при цьому є трупа, що створює зіркам гідний фон, гідне обрамлення…
Заслуга нашого театру в тому, що ми виховали такий тип актора, який сьогодні може на балетній сцені через рух створити таку комунікативну енергетику між публікою і сценою, яких, можливо, балетне мистецтво не знало раніше».
Переступивши через безліч балетних табу, Ейфман зухвало поєднав класичний балет з авангардним, а їх, у свою чергу, з акробатикою, художньою гімнастикою, драматичною експресією, кіно, кольором, світлом, і, нарешті, словом. Маючи почуття пропорції, Ейфман так органічно переплітає між собою усі мистецтва, що не збагнеш, де закінчується одне й починається інше. Десять муз задіяні в драматургії й хореографії Ейфмана, і жодна не сидить без діла. Комп’ютерне колірно-світлове рішення вистав та їх сценографія — на межі фантастики (художник-сценограф і дизайнер костюмів — В’ячеслав Окунєв).
Так виник яскравий, унікальний авторський театр зі своїми законами побудови вистави, де хореографічна форма — єдиний танцювальний потік із пристрасними дуетами-поєдинками, короткими монологами й розгорнутими, ускладненими ансамблями. Театр Ейфмана виріс на основі історичної традиції російського театру — апелювати не лише до естетичного сприйняття танцю глядачами, але — передусім — до його серця.
Київські гастролі петербуржців пройдуть на сцені Центру культури i мистецтв, колишнього Жовтневого палацу. 10 листопада публіка побачить балет «Карамазови». Про цю виставу легендарний музикант і диригент Мстислав Ростропович сказав: «Я був приголомшений тим, як Ейфман зумів мовою хореографії блискуче передати емоційну гамму геніального твору Ф. Достоєвського». А сам хореограф вважає цей балет найкращим, що він зробив у житті.
10 листопада на нас чекає зустріч з «рицарем сумного образу» — «Дон Кіхотом». У цьому балеті чудова хореографія, приголомшуюча музика Мінкуса, оригінальні костюми, захоплююче акторське виконання вистави. Таку постановку не можна пропустити справжнім поціновувачам балету. А потім гастролі російських артистів продовжаться: 12 листопада вони виступлять у Львові, 13 — в Одесі, 15 і 16 — в Харкові, а завершиться їхнє турне 17 листопада в Донецьку.