ЦЕРКВИ СВIТУ
Прочитати Новий Заповіт допоможуть сучасні технології
Сьогодні вчені кількох країн працюють над найскладнішими алгоритмами аналізу і введення до комп’ютера так званого Синайського кодексу — найдавнішого (з тих, що збереглися) рукописного тексту Нового Заповіту. Як відомо, Синайський кодекс відрізняється не тільки давністю, але також тим, що містить повні тексти Нового Заповіту, написані, як вважають вчені, в середині IV століття, — між I і II Вселенськими соборами (приблизно в 350 році). Тексти — 346 сторінок на давньогрецький мові — були знайдені молодим німецьким теологом Костянтином Тишендорфом у старовинних зібраннях монастиря св. Катерини на Синаї ще в середині ХIХ століття. До революції cаксонський уряд подарував Синайський кодекс Росії, а 1923 року радянський уряд продав його Британському музею за $510 000. Синайський кодекс — один з найцінніших рукописів у світі, але його фізичний стан давно вселяє побоювання вчених, і тому за останні 20 років ним користувалися тільки чотири особи. Тим часом сучасні технології дозволяють не тільки створити точні копії всіх фрагментів книги, але й дослідити її сторінки за допомогою інфрачервоних і ультрафіолетових променів — для виявлення давніх текстів, нанесених на пергамент, а потім стертих. На відміну від старих методик обробки сторінок, що застосовувалися в XIX столітті, нові технології не пошкоджують пергамент. Протягом найближчих кількох років фотографії всіх фрагментів манускрипту разом з перекладом, широким історичним і текстологічним коментарем буде вміщено на спеціальний веб-сайт, доступний всім охочим, повідомляє Бі-Бі-Сі.
Через п’ять днів — вибори Єрусалимського патріарха
Газета «День» інформувала своїх читачів про конфлікти в одній із Вселенських православних церков — в Єрусалимському патріархаті. Як відомо, для врегулювання ситуації на cвятій землі Вселенський патріарх Варфоломій I навіть збирав Всеправославну нараду. Сьогодні православний престол Єрусалимської церкви все ще «удовіє», проте відбувається активна підготовка до виборів нового предстоятеля Єрусалимської церкви на місце позбавленого влади Іринея. Вибори призначено на 15 серпня, хоч ізраїльський уряд все ще офіційно не визнав відставку експатріарха. (Згідно з традиційними договорами, згоду на вибори того чи іншого кандидата мають давати уряди трьох близькосхідний держав, які становлять «канонічну територію» Єрусалимської церкви, — Йорданії, Ізраїлю і Палестинської автономії, що мають право вето. Більшість пастви Єрусалимського патріархату — араби.
Перший етап виборів — номінація кандидатів — засвідчив, що на патріаршу посаду претендують 13 архієреїв і архімандритів Єрусалимської церкви, в тому числі нинішній місцеблюститель патріаршого престолу митрополит Корнилій і головний конкурент Іринея на минулих виборах (2001) — митрополит Тимофій. Список кандидатів передано урядам Йорданії, Ізраїлю і Палестинській автономії, однак про затвердження його яким-небудь з трьох урядів поки не повідомляють. Наступним етапом виборів патріарха має стати обрання трьох кандидатур із 13. У голосуванні беруть участь члени Великої ради, до складу якої входять члени Священного cиноду, настоятелі монастирів, члени Святогробського братства, а також обрані представники одруженого арабського духовенства. (The Guardian)
Естонія й антисемітизм
У Таллінні розпочався судовий процес у справі про розпалювання міжнаціональної ворожнечі й антисемітизму, що може стати прецедентом у новітній історії естонської юриспруденції. У разі обвинувального вироку буде проведено юридичну межу між свободою слова і розпалюванням ксенофобії. Обвинуваченим у справі проходить 22-річний Олева Ханнула, який восени 2003 року на форумі естонського інформаційного порталу DELFI під однією із статей, що зачіпала тему Ізраїлю, залишив коментар — «Євреїв — у піч». Як стверджує обвинувачений, «це повсякденна фраза, яку в інтернеті багато хто використовує» і що він «не хотів нікого закликати до насильства проти будь-кого. Я нічого не маю проти євреїв, але у мене великі претензії до внутрішньої та зовнішньої політики Ізраїлю, тому що там здійснюють голокост палестинців», — заявив Ханнула. Головний редактор естонського DELFI Март Пукк переконаний, що Ханнула злочинець і має бути покараний. «Ми, як сірникова фабрика, яка виробляє сірники, — пояснює Пукк. — Сірники призначені для того, щоб розтопити піч або запалити свічки. А деякі підпалюють цими сірниками будинки і мають бути покарані. Винна не сірникова фабрика, а злочинець». Прокурор на процесі упевнений, що «в цьому випадку потрібен судовий прецедент, який встановив би чітку межу, — де свобода слова, де розпалювання ненависті». Сторона обвинувачення вимагає покарати молоду людину грошовим штрафом у 3000 крон. (Portal Credo.ru)
Чергова утопія
Минулої п’ятниці, як повідомляє Інтерфакс, було опубліковано чергову заяву Московського і всієї Русі патріарха Алексія II щодо умов і конкретних кроків поліпшення відносин між католиками і православними. Там, зокрема говориться: «Ми позитивно сприймаємо заяви новообраного Папи Римського про необхідність поліпшення відносин між Римо-католицькою і Православною церквами. Проте, як зазначив сам Папа в одному зі своїх виступів, самих заяв недостатньо, потрібні конкретні кроки в цьому напрямі». Алексій II переконаний, що для досягнення реального поступу взаємовідносин двох церков потрібно передусім відмовитися від місіонерської діяльності католиків серед традиційно православного населення в Росії та в інших країнах СНД (це всі колишні республіки СРСР, крім Грузії та Вірменії). Місіонерська діяльність, проте, «досі має місце». Предстоятель РПЦ також вважає за потрібне знайти шляхи для усунення напруженості між православними і греко-католиками в Україні.
«Ми чекаємо від нового керівництва Римо-католицької церкви прояву доброї волі в розв’язанні цих проблем, що вкрай потрібно для взаємодії наших Церков у справі відстоювання і проповіді традиційних християнських цінностей у сучасному світі», — сказав патріарх. (Конкретні вимоги Московської патріархії полягають в тому, щоб Католицька церква ліквідувала свої церковні структури на території незалежних країн СНД, а також відмовилася від опіки Української греко-католицької церкви в Україні.)
59 відсотків росіян вважають себе православними
Як повідомляє Інтерфакс, більше половини опитаних росіян заявляють про прихильність до православ’я (59%), близько третини громадян країни (30%) вважають себе атеїстами, а 9% указали на свою приналежність до інших релігійних конфесій. Такі дані отримано в Аналітичному центрі Юрія Левади в результаті представницького опитування 2107 росіян у липні цього року. Результати дослідження засвідчили також, що більшість респондентів (55%) взагалі не відвідують релігійні служби; відвідують щотижня — 3%, щомісяця — 4%, кілька разів на рік — 21%, один раз на рік і рідше — 16%. Порівняно з даними аналогічного дослідження 2004 року, частота відвідування росіянами богослужіння трохи зросла — торік на 5% більше опитаних повідомляли, що не беруть участь у релігійних службах. За рік на 1—2% зросла і кількість тих, хто відвідує богослужіння один або кілька разів на рік. Серед опитаних, які зараховують себе до однієї з християнських конфесій або не вважають себе віруючими, переважна більшість (80%) — хрещені. При цьому три чверті опитаних (75%) заявили, що ніколи не ходять до причастя. Більш-менш регулярно роблять це лише 3%. (Як бачимо, дійсно православними в Росії є дещиця (3%) опитаних дорослих громадян країни. Три відсотки — це близько 5 млн. росіян, що приблизно дорівнює чисельності греко-католиків в Україні — дуже активних парафіян.)