Перейти до основного вмісту

Хто врятує «рогатого»?

Знаменитий тролейбус може зникнути з гірських трас Криму
02 серпня, 00:00
НИНІ 98% ТРОЛЕЙБУСІВ, ЩО ЦИРКУЛЮЮТЬ У КРИМУ, ВІДПРАЦЮВАЛИ НОРМАТИВНИЙ ТЕРМІН ЕКСПЛУАТАЦІЇ ТА ПІДЛЯГАЮТЬ СПИСАННЮ / ФОТО НАДАНЕ АВТОРОМ

Багато людей в Україні, Росії й інших країнах колишнього Союзу пам’ятають кримський тролейбус, який щорічно возив мільйони відпочиваючих із сімферопольського аеропорту та залізничного вокзалу на пляжі в Алушту та Ялту. Це зараз курортники користуються здебільшого машинами та маршрутками, а то й зовсім вертольотом. А раніше від залізничного вокзалу тролейбуси на Ялту вирушали через кожні п’ять хвилин і були фактично єдиним транспортом, яким можна було дістатися на Південний берег, — до такого бажаного моря. Досі унікальна гірська тролейбусна траса Сімферополь — Ялта протяжністю близько 100 кілометрів, «що осідлала» перевал висотою понад 750 метрів над рівнем моря, залишається найдовшою в Європі. Але зараз «рогатий» користується все меншим попитом. Єдине у своєму роді в Україні підприємство «Кримтролейбус» зовсім незаслужено занепало і потрапило в найжорсткішу кризу…

На 1 липня 2005 року в Криму інвентарний парк тролейбусів становив 353 одиниці машин, переважно марки «Шкода», з яких 98% відпрацювали нормативний термін експлуатації та підлягають списанню. За останні 15 років підприємство вже списало 110 тролейбусів. А латані та перелатані машини, які ще залишаються на трасі, все частіше виходять із ладу і все довше простоюють на ремонтах. Критичний знос і зменшення рухомого складу підприємства взагалі ставить під загрозу функціонування цього екологічно чистого виду транспорту. Через усі проблеми в першому півріччі 2005 року обсяг пасажирських перевезень «Кримтролейбуса» знизився в порівнянні з першим півріччям 2004-го на 16%. Тролейбус став транспортом майже виключно для соціально незахищених категорій пасажирів, більшість із яких мають пільги на проїзд містом, а тому не платять за квиток. Не покриває цей дефіцит і бюджет. Отже, підприємство потрапляє у все жорсткішу фінансову кризу. «Враховуючи, що тролейбус в основному перевозить малозабезпечені верстви населення, подальше підвищення тарифу на проїзд містом та передмістям є недоцільним», — говорять у Міністерстві економіки Криму. Тим часом ремонтувати поламані машини нині немає кому, немає чим і немає за що. На маршрути міста щодня не виходять до 44 тролейбусів — через відсутність запчастин, які раніше постачала Чехія. Для ремонту багатьох несправних кримських тролейбусів потрібно 14 мільйонів гривень. А щоб укомплектувати рухомий склад за нормативами, підприємству потрібно як мінімум 300 нових тролейбусів. Підприємство не купує бензину, але й електрику не назвеш дешевою: «Кримтролейбус» уже заборгував за електроенергію 3,9 млн. гривень. А згідно з розрахунками на 2006 рік, планова потреба підприємства у фінансуванні становить 51 млн. гривень. «Нам потрібно 14,5 мільйона гривень із бюджету Криму на дотування за державним регулюванням тарифу на перевезення пасажирів міськими та приміськими маршрутами. І з державного бюджету за рахунок субвенції по компенсації витрат на проїзд пільгової категорії потрібні 36,5 млн. гривень», — підрахували економісти підприємства.

Здавалося б, безвихідне становище? Може, краще взагалі ліквідувати підприємство, віддати тролейбуси на переплавлення і возити людей машинами чи вертольотами? Проте колектив підприємства закликає керівників Криму не поспішати з такими рішеннями. Практика показує, що тролейбус, як і раніше, користується попитом у пасажирів, які нізащо іншим транспортом не поїдуть. Тролейбусом і зараз їздить пасажирів лише на чверть менше, ніж на автомобільному транспорті, незважаючи на те, що кількісно автомобілів на перевезенні людей у багато разів більше. Тільки в цьому році тролейбусом у Криму вже скористалися близько 40 млн. пасажирів. Знову ж треба врахувати екологічні переваги електротранспорту: якщо його зупинити й усіх пересадити на бензинові двигуни, весь Крим буде пахнути не морем, а гаром. Тому реально в Криму спостерігається тенденція до збільшення тролейбусних трас — нещодавно пішов тролейбус вулицями Керчі, найпротяжнішого міста Криму. Запущено нові траси в Сімферополі. Тому ховати кримський тролейбус ще зарано — кримський уряд збирається допомогти колективу подолати кризу, яка, на думку міністра транспорту та зв’язку Криму Геннадія Бабенка, має суб’єктивний характер. Це підтверджує й той факт, що кримська прокуратура санкціонувала затримання генерального директора «Кримтролейбуса», якого звинувачують у зловживанні службовим становищем. Що у свою чергу, значно погіршило економічну ситуацію на підприємстві.

На думку Г. Бабенка, нині є всі підстави для оптимізму. По-перше, на підприємстві розроблено програму реанімації та реконструкції цього виду транспорту. Програма передбачає, що буде створено можливості для зростання пасажирських перевезень, підвищення їхньої рентабельності, модернізації рухомого складу і, як наслідок, — можливості розрахуватися з боргами за електроенергію, платежами до Пенсійного фонду. У вересні Рада міністрів Криму проведе в Сімферополі міжнародну конференцію з питань розвитку тролейбусного транспорту. За словами Геннадія Бабенка, планується, що основними учасниками конференції будуть представники українських і чеських підприємств, які спеціалізуються на виробництві тролейбусів і комплектуючих до них, зокрема, чеського заводу «Шкода». Крім того, в рамках конференції «Кримтролейбус» планує провести презентацію першого тролейбуса, зібраного в майстернях підприємства з вітчизняних і чеських комплектуючих. Підприємство вже розпочало самостійне складання таких машин. Внутрішня обробка салону, а також сидіння тролейбуса, зібраного в Криму, будуть вітчизняними, а основні технічні вузли — виробництва чеського заводу «Шкода». Перший тролейбус буде готовий у серпні, й після презентації він буде працювати на гірській трасі Сімферополь — Ялта. Зібрана в Сімферополі «Шкода» буде приблизно втричі дешевшою, ніж чеська, вартість якої становить приблизно один мільйон гривень. Надалі кримське підприємство планує збирати тролейбуси з чеських агрегатів для всієї України. Таким чином, «Кримтролейбус» спільно із заводом «Шкода» планує організувати в Сімферополі всеукраїнську базу з капітального ремонту та модернізації тролейбусів марки 14Тр.

По-друге, не лише чехи зацікавилися унікальним кримським досвідом і практикою використання електротранспорту в гірських умовах. Не так давно в Криму побувала група британських фахівців із транспорту, яка ознайомилася з особливостями роботи підприємства «Кримтролейбус» на найбільшій у Європі гірській тролейбусній трасі. Британські транспортники зацікавлені в розвитку у своїй країні тролейбусного сполучення, яке допоможе вирішити проблеми загазованості повітря та заторів на дорогах через велику кількість автотранспорту. У Криму британські транспортники ознайомилися зі специфікою роботи не лише тролейбусів, але й інших видів громадського транспорту. Британці, наприклад, були здивовані тим, що в курортній Євпаторії досі залишається дуже популярним трамвай. І цього року ним перевезено половину всіх пасажирів — тобто близько трьох мільйонів чоловік, що на 8% більше, ніж минулого року. Але й тут пільговики становлять велику проблему — частка пасажирів із платним проїздом становила тільки 43,3%, за інших повинна заплатити держава, але…

У Криму не без підстави курортному транспорту сьогодні приділяють найбільшу увагу. Адже фахівці підрахували, що саме транспорт залишається найбільш вагомою економічною складовою курортного комплексу. Так, навіть у загальному обсязі послуг, які надаються курортникам, частка транспорту становить майже половину обсягу.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати