ЗАПИТАННЯ «Дня»
Які успіхи та невдачі нового уряду?
Анжела ПРИГОЖИНА, координатор проектів фінансового сектору Міжнародного банку реконструкції та розвитку:
— Однозначно позитивне те, що існує спроба зробити політику держави максимально прозорою. Цьому слугує оголошення принципів «Не вкради» й інших, у тому числі й при добиранні уряду, прагнення мінімізувати конфлікт інтересів у керівних органах влади. З іншого боку, ми нині можемо лише гадати, наскільки ці оголошені принципи будуть втілені. При цьому в деяких політиків, які обіймають основні посади, залишається конфлікт інтересів, тому їм зараз треба абстрагуватися від свого бізнесу.
Безумовно, уряд прийняв естафету в дуже складних умовах, узявши на себе дуже амбіційні зобов’язання із програми вступу до ЄС або, за мінімумом, у СОТ. Крім насущних проблем, що залишилися від старого уряду та нагромадилися за багато років, уряд, повторюю, взяв на себе амбіційні завдання. Мені здається, що це дуже позитивно. Водночас складно сказати, наскільки реалістично. У багатьох членів уряду відсутні реальні знання про ситуацію, і їм знадобиться час, щоб розібратися в тому, що відбувається. Бути членом парламенту зовсім не означає бути ефективним міністром і менеджером. Треба також розуміти, що для того, щоб міністерство почало працювати по-новому, мало змінити керівника. Треба докладати чималих зусиль для докорінної реформації цієї структури, чому заважають лінощі, відсталість і низький рівень оплати праці, що позначається на якості роботи. Безумовно, не можна також не враховувати процвітання корупції та бюрократизм чиновників. Не можна забувати, що всі члени уряду пливуть в одному човні, й рухатися треба узгоджено, в одному напрямку.
Питань і проблем зараз в уряду набагато більше, ніж відповідей, але вже нині можна помітити певне запаморочення від успіхів. Важливе й те, що він не має достатньої кількості кваліфікованих фахівців середньої ланки, здатних працювати на належному рівні. Тому можливо, що впровадження адміністративної реформи може натрапити на відсутність достатньо кваліфікованих кадрів із потрібним рівнем підготовки й освіти, які саме і повинні нею займатися.
Павло МИХАЙЛІДІ, президент Спілки кризових менеджерів України:
— Про успіхи та невдачі нового уряду говорити поки що зарано. Якусь думку можна було сформувати з пікетів підприємців, які протестували проти ліквідації Держкомпідприємництва. Але уряд їх почув, і це показує, що існує зворотний зв’язок між суспільством і новою владою. Це дуже позитивно для розвитку країни. Про невдачі говорити ще рано. Проте, скорочуючи кількість комітетів і відомств, треба ретельно аналізувати, де чиновники просто сиділи, протираючи штани, а де — працювали, приносячи реальну користь суспільству. Адже надмірне скорочення може призвести до ситуації, коли п’ять років державний орган, який займається банкрутствами, загубився серед відомств Мінекономіки та працював неефективно.
Зрозуміло, що уряд мав небагато часу, тому необхідно враховувати думку професійної спільноти та передбачувати заперечення. Тим більше, що аж ніяк не кожен держчиновник може добре знатися на всіх галузях. Буде абсолютно логічним відмовитися від деяких функції з регулювання підприємницької діяльності та передати їх професійним спільнотам під контролем держави.
Інна БОГОСЛОВСЬКА, підприємець, ініціатор громадської організації «Віче України»:
— Про успіхи нового уряду поки що говорити важко. Позитивне поки що лише те, що до влади прийшли кілька десятків симпатичних людей з ентузіазмом в очах, які реально хочуть щось змінити. Дуже багато чого зараз можна чекати від Верховної Ради. Подивимося, які законопроекти подасть туди Президент і Кабінет Міністрів, і як вони пройдуть. Нині, на мою думку, треба починати гостро реагувати на ті найгрубіші помилки, яких припускається уряд. Якби під час передвиборної боротьби блок «Наша Україна» сказав про те, що має намір реприватизувати три тисячі підприємств, Віктор Ющенко точно б не переміг на виборах. Такі кидання з ліберально-центристської моделі в більшовизм — жахливі. Це, на мою думку, найбільший негатив і найбільша невдача.