Український екіпаж підозрюють у контрабанді іракської нафти
У Перській затоці британське військове судно «Сазерленд» перехопило корабель «Навстар 1», який нелегально вивозив із Іраку більше нiж 1 тис. тонн дизельного пального. За деякими даними, танкер, який ішов під панамським прапором, мав український екіпаж і належав одній з компаній з Об’єднаних Арабських Еміратів. Таким чином, знову — скандал з українцями...
За оцінками британського командування, це найзначніший арешт нафтових контрабандистів із часу завершення війни в Іраку. Захоплення капітана й екіпажу судна сталося пізно увечері минулої п’ятниці (стеження за кораблем велося впродовж кількох днів). Куди «Навстар-1» прямував, а також де він завантажився, невідомо. За інформацією Бі-Бі-Сі, усіх затриманих на танкері цими вихідними було передано іракським властям у місті Умм- Каср. Чи справді представники екіпажу корабля мали українське громадянство, учора з’ясовувало Посольство України у Великій Британії. До обіду вчорашнього дня Міністерство закордонних справ не надало жодної конкретної інформації з цього приводу — хоч із часу затримання минуло дві доби.
Контрабанду нафти в Іраку називають справжньою катастрофою для повоєнної країни. Американські військові повідомили, що лише за минулі два тижні було затримано майже 150 осіб (а разом із ними 100 танкерів і 12 барж), причетних до нелегального транспортування «чорного золота». Контрабандисти вигадали чимало способів обхитрувати британський та американський патрулі у Перській затоці: капітани намагаються якомога швидше увійти з іракських територіальних вод до іранських, а звідти — в міжнародні. З часу повалення влади Саддама Іраком прокотилося справжнє цунамі протизаконних дій, починаючи від відомого «класичного» мародерства, завершуючи саботуванням роботи нафтопроводів і крадіжками міді на телекомунікаційних системах. Зрозуміло, що подібна розгнузданість «економічних» злочинців в Іраку вимагала дієвості від визволителів країни — американців і британців. Тим більше, що самі іракці свої теперішні біди (відключення електроенергії, зменшення видобутку нафти) пов’язують із окупацією країни. Минулої суботи в південноіракському місті Басра, яке прославилося своєї стійкістю під час весняної воєнної кампанії, відбулися сутички між місцевим населенням і британськими військовослужбовцями. Іракці обурювалися, що Велика Британія крізь пальці дивиться на причетність Кувейту до контрабанди дешевої іракської нафти. Можливо, цей факт дещо проливає світло на широке афішування новини про затримку українських контрабандистів. Утім, громадянство в такому випадку було не настільки важливим — необхідно було у всій красі розповісти про боротьбу нібито зі справжніми винуватцями іракських бід. Українцям, можливо, просто не пощастило, адже про громадянство 150 (!) контрабандистів, що були затримані раніше, американські військові чомусь не повідомляли.
У будь-якому випадку можливі наслідки причетності українців до контрабандного ремесла можуть знову підірвати і без того не найкращий імідж України на світовій арені. Часта повторюваність скандалів, до яких причетні українські екіпажі морських суден, мусила би владу поставитися серйозніше до проблеми. (Низька заробітна платня або і взагалі її відсутність навряд чи може слугувати виправданням неправомірних вчинкiв). Нагадаємо, лише в кінці червня власті Греції затримали судно, що мало 700 т тринітротолуолу і 8 тисяч детонаторів на борту. П’ятеро із семи членів екіпажу були українцями.
ДО РЕЧІ
У світі зареєстровано майже 30 тис. великих торговельних і пасажирських суден. У багатьох випадках кораблі можуть належати компанії однієї країни, але фактично бути власністю іншої країни або групи країн. При цьому судно може ходити під прапором третьої країни, наприклад, під панамським або ліберійським. За даними британського агентства Lloyd’s Register Fairplay, станом на 1 березня 2003 року найбільша кількість суден у світі ходила під прапором Панами — 4860. Також популярні прапори Китаю (1480), Ліберії (1454), Мальти (1258), Кіпру (1157), Багамських островів (1036). Служби держав, які на пільгових умовах реєструють судна і дають їм свої прапори, також часто керуються ззовні. Для прикладу, збори за плавання під ліберійським прапором збирає фірма, зареєстрована на Віргінських островах, камбоджійський прапор «продає» японська компанія, а багамський — британська. Екіпажі більшості торговельних суден інтернаціональні. У подібних випадках вкрай важко, а інколи неможливо визначити, яка держава несе відповідальність за дії екіпажу, повідомляє Washington ProFile.