Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Болгарське суспільство давно розпрощалося з міфами про комунізм

Учені двох країн створюють спільні підручники. Далі буде...
18 лютого, 00:00
Україна і Болгарія співпрацюють не тільки у сфері політики або комерції (про що свідчить нещодавній візит до України президента Болгарії Георгія Пирванова), але й у культурі та освіті. Адже в Україні значна болгарська діаспора, а в Болгарії — українська. Так в Україні живе близько 234 тисяч болгар, 69,5% яких вважають болгарську мову, яку в школах України вивчають понад 15 тисяч учнів, своєю рідною. Сьогодні на основі Договору про співпрацю між Інститутом педагогіки Болгарії й Інститутом педагогіки Академії педагогічних наук України проводять спільні розробки методик, технологій, змісту навчання болгарській мові в Україні. Договір передбачає також допомогу болгарським учителям у вирішенні проблем викладання української мови в Болгарії. Відповідно до договору, вчені-методисти з Софії, Варни, Великого Тирнова постійно працюють у тих районах України, де є компактні поселення болгар, передусім в Одеській та Запорізькій областях. Вони допомагають вчителям України оволодівати методикою викладання болгарської мови в школах. Робота наших методистів у Болгарії — справа майбутнього. Деяких результатів досягнуто також у сфері спільної розробки і видання шкільних підручників болгарської мови — один підручник для українських дітей уже видано, ще один готовий і рекомендований Міністерством освіти до видання. Готують і видають українсько-болгарські і болгарсько-українські словники, що враховують діалектні особливості болгарської мови в Україні; видають також довідники, переклади української і болгарської поезії тощо. Нижче пропонуємо нашому читачу ексклюзивне інтерв’ю з міністром освіти і науки Болгарії Володимиром Атанасовим.

«ПЕРШОКЛАСНИКИ З ВУСАМИ»

— Яка проблема у болгарській школі сьогодні є найбільш гострою і вимагає невідкладного вирішення?

— Найважчими для вирішення є дві проблеми: інтеграція дітей національних меншин у систему навчання, а також — невідвідування школи дітьми різних вікових груп. Одні з них потрапляють у невідповідне соціальне середовище, що нехтує освітою як цінністю, а в інших випадках у невідвідуванні школи винні самі батьки. Є серед них і такі, які іноді навіть підштовхують дітей до асоціальної поведінки. З цієї причини десегрегація є однією з найсерйозніших проблем, що стоять перед освітньою системою Болгарії.

Уряд прийняв низку заходів, щоб обмежити ці явища різними правовими і соціальними механізмами. Так у законодавстві, пов’язаному з отриманням сімейних дотацій, спеціально вказано, що допомоги знаходяться у прямій залежності від того, чи відвідують діти школу, чи ні. Закон про народну освіту було доповнено параграфами про охоплення всіх дітей групами дошкільного виховання. Це дуже допоможе соціалізації дітей із неболгарською рідною мовою.

Цього навчального року вперше до класів прийшли учні, які старші за своїх однокласників (їх жартома назвали «першокласниками з вусами»). Я впевнений, що в подальші роки кількість дітей, які не відвідують школу, різко зменшиться.

— Чи провели реформу в системі освіти Болгарії та з чим переважно вона пов’язана?

— Наш політичний рух прийшов до влади 2001 року із зобов’язанням зробити освіту національним пріоритетом. Ми не змінюємо ідеологію освіти, але серйозно переоцінюємо її мету, спрямовуючи освіту на створення вільної ініціативної особистості, лояльної до прав інших, до їхньої культури, мови і релігії. Наша орієнтація спрямована на максимальне засвоєння культурних традицій, а також на використання досягнень світового досвіду.

Сьогодні Європейська комісія визначила болгарську економіку як ринкову. У 2007 р. має відбутися вступ Болгарії до Європейського Союзу. У зв’язку з цим ми прагнемо, не звужуючи широкопрофільної орієнтації освіти, надати їй глибшого прагматизму, збільшити у подальші роки підготовку кваліфікованих фахівців зі середньою і вищою освітою для активної участі в ринкових процесах. Хороша освіта і хороша кваліфікація підвищують мобільність кожної людини у виборі професії і місця діяльності.

Реформовано і нормативний механізм, який нині цілком відповідає пріоритетам Євросоюзу: однакові можливості й однаковий доступ до освіти для кожного, широкі можливості для підготовки вчителів, акцент на вивченні іноземних мов і нових комп’ютерних технологій, відповідність ринку праці. За висновком ЮНЕСКО, наша країна досягла серйозних успіхів, особливо у програмі «освіта для всіх».

У Болгарії затверджено державні освітні вимоги до навчального змісту. На їхній основі створено нові навчальні програми з усіх дисциплін для 1-х та 2-х класів і для гімназійного етапу середньої школи з 9 по 12 клас. Очікується затвердження нових навчальних програм і для 3—8 класів.

Розроблено систему об’єктивної оцінки результатів навчання. Національна перевірка (в 1, 4, 8 класах) та державні випускні іспити (12 клас) вирівнюють критерії оцінки в різних регіонах країни. Національна комісія гарантує об’єктивність оцінок і порівнянність дипломів про середню освіту.

УРОК «РЕЛІГІЇ» — НЕ ПРОПОВІДЬ

— Чим замінили в болгарській школі стару комуністичну ідеологію?

— Болгарське суспільство давно розпрощалося з міфами про комунізм. Ми прагнемо готувати кваліфікованих фахівців в ім’я економічного благоденства нації. Навчання у болгарській школі деідеологізоване і деполітизоване. Освіта є світською і базується на національних традиціях і цінностях, які трактують як частину європейської і світової культури.

— Чи значна роль релігії в навчальних програмах, у виховному процесі?

— У болгарській школі вже шостий рік викладають предмет «Релігія» (в 1997—2002 роках це було на вибір, а з 2002—2003 навчального року — обов’язковий предмет). Наша православна традиція рясніє прикладами благочестя і моральної стійкості, і, не перетворюючи уроки на релігійну проповідь, необхідно донести до учнів ці приклади. Підкреслю, що етнічний склад населення Болгарії неоднорідний, тому для дітей, які сповідають іслам, у місцях компактного мешкання мусульман введено (як обов’язковий) предмет «релігія ісламу».

Заняття з релігії проводять за затвердженою навчальною програмою, в якій не передбачено годин для богослужіння. Проте є години для відвідування храмів, монастирів, для екскурсій з освітньою метою.

— Хто викладає релігію у школах?

— Викладати предмет «релігія» можуть особи з вищою освітою за спеціальністю «богослов’я», вчителі інших спеціальностей, які пройшли курс із релігії, а також особи, які закінчили Вищий ісламський інститут. Практика показує, що із 260 вчителів релігії всієї країни, тільки 10 вчителів є священиками. Вони викладають переважно в малих селищах, де немає вчителів-богословів.

ЗМІНА ІДЕЙ

— Наскільки радикально змінилися методики навчання в школах протягом останніх десяти років? Які сучасні західні методи використовують у болгарських школах? Болгарська школа орієнтується на Схід чи на Захід?

— Пріоритет у політиці Болгарії — членство в Європейському домі. Але це не означає, що ми знехтували наші зв’язки зі Сходом. Постійні культурні зв’язки пов’язують нас із Росією. Не так давно президент Болгарії пан Георгій Пирванов із делегацією, до складу якої я мав честь входити, відвідав Молдову. Відвідини України, з якою ми маємо багато спільного, слід також сприймати у контексті розширення діалогу між народами різних країн. В Україні є чимала болгарська община, яку наша країна продовжуватиме підтримувати. Наша орієнтація спрямована на максимальне засвоєння культурних традицій, а також на використання досягнень світового досвіду.

У середній школі широко застосовуються сучасні досягнення педагогіки, лінгвістики, математики, а також інтеграційних дисциплін, таких як біотехнологія, наприклад. Радикальних змін у значенні зміни методик навчання або надання особливих пріоритетів деяким із них впродовж останніх десяти років не сталося. Швидше, відбувається зміна освітніх ідей — затверджується прагматизм, дається можливість вияву індивідуальності і творчої ініціативи учня. З цього погляду ми використовуємо різні методики.

— Хто розробляє підручники для шкіл? Хто платить за підручники?

— Підручники розробляють авторські колективи, в яких беруть участь викладачі вищих шкіл і вчителі. З кожного навчального предмета може бути схвалено більше одного підручника, але не більше трьох підручників з одного навчального предмета, щоб не викликати пересичення ринку. Оцінку підручників здійснює комісія фахівців із відповідного предмета і комісія фахівців із графічного дизайну та санітарно-гігієнічних норм.

Безплатні підручники отримують першокласники, а також учні шкіл для дітей зі специфічними освітніми потребами. А підручники для учнів 2 — 12 класів звичайних шкіл закуповують батьки.

МОВИ, ЯКІ ОБИРАЮТЬ УЧНІ

— Яку систему освіти рідною мовою прийнято для національних меншин?

— Учні 1—8 класів, для яких рідна мова не болгарська, можуть вивчати свою рідну мову в школі. Щотижнева кількість уроків рідної мови в 1 — 8 класах у рамках вільно обраної підготовки — чотири навчальні години. Обов’язкова підготовка в 1 класі — до трьох навчальних годин, у 9 та 10 класі — до двох годин, і в 11 та 12 класі — до трьох годин на тиждень.

Учень виявляє бажання вивчати рідну мову на початку навчального року. Заяву підписує хтось із батьків або опікунів учня і подає директору школи. У рамках населеного пункту можуть бути сформовані і збірні групи для вивчення рідної мови для учнів різних шкіл. У населених пунктах із невеликою кількістю учнів (переважно у гірських районах і передгір’ях) після узгодження з місцевою владою можуть створити групи щонайменше з семи учнів.

У Республіці Болгарія вивчають такі національні мови: турецька мова — 31000 учнів, іврит — 750, вірменська мова — 270, циганська мова — 78 (усупереч тому, що циганська меншина значно численніша за єврейську і вірменську) і грецька мова — 56 учнів.

— Який рівень вивчення іноземних мов, скільки іноземних мов обов’язково вивчають болгарські учні в школах? Якій мові надано найбільшу кількість навчальних годин?

— Вивчення іноземних мов у болгарській школі проводять залежно від типу школи, форми навчання і досягнутого учнем рівня знання іноземної мови. Державні освітні вимоги зрівнюють вивчення англійської, іспанської, італійської, німецької, російської і французької мов. Болгарська школа надає можливість вибору іноземних мов. Існують також профільовані гімназії, у яких вивчають польську, китайську, японську мови. Міністерство підтримує ці ініціативи при наданні адекватних навчальних планів.

— Наскільки престижно бути вчителем сьогодні в Болгарії? Чи задовольняє зарплата матеріальні і духовні потреби вчителів?

— Престиж професії вчителя безпосередньо пов’язаний не тільки з оплатою, але й з оцінкою суспільством ролі і місця освіти, значення якої в Болгарії традиційно дуже високе — професію вчителя завжди сприймали як важку і благородну. Зрозуміло, важливим чинником при виборі будь-якої сфери праці є винагорода. З цього погляду досі має місце певна недооцінка педагогічної праці в порівнянні з іншими професіями подібного освітнього цензу.

Проте хотів би підкреслити, що тенденція збільшення доходів вчителів цілком реальна. Тричі на рік вчителі отримують додаткову трудову винагороду — до Дня болгарської освіти і культури та слов’янської писемності (24 травня), на початку навчального року (15 вересня) та до Різдва. Наше завдання — в 2003 році підвищити ці додаткові стимули, а також зарплату приблизно на 50 відсотків. Це закладено до програми болгарського уряду «Про підвищення економічного і соціального статусу вчителів».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати