КОМЕНТАРI

Володимир БАРАБАШ , генеральний директор фірми «Монамах»:
— Антидемпінговий процес проти кави — питання дуже прозоре, бо це не є високотехнологічний товар, на якому за рахунок високих технологій можна досягти зниження собівартості продукту. Йдеться, мабуть, про інше — про значну кількість контрабандного товару. Отже, ринок кави не прозорий і на ньому дуже важко або й неможливо порахувати долю того чи іншого підприємства. Та львівська «Галка» тут має рацію, і вона полягає в тому, що кожна країна (в тому числі, західні) стимулює національне виробництво. Адже нам краще стимулювати пакування кофе або чаю у себе, аніж деінде, і не використовувати при цьому послуги дуже дешевих робочих рук у Шрі-Ланці, Китаї тощо. А ті, хто це робить, лише за рахунок цього буквально вибивають вітчизняних виробників. Тому деяке митне регулювання на кордоні повинно бути. Зрозуміло, що це слід робити з оглядом на правила СОТ, до якої ми маємо намір незабаром приєднатися. Захист ринку повинен бути, але зважений. Малого треба захищати від великого. Але він має знати: коли він підросте, його відпустять у самостійне конкурентне плавання. Нині ми вже здатні до нормальної конкуренції. Але деякі переваги природного та соціального характеру, які іноді мають дуже далекі наші постачальники, зокрема й кави, говорять про те, що захист виробника в Україні повинен бути. Але тут не все однозначно, і має бути дискусія.
Богдан МАЙКО , генеральний директор торгового дому «Скала»:
— Я вважаю, що це право кожного вітчизняного виробника — вимагати від держави захисту його інтересів. Є суд, є антимонопольні органи — доведуть виробники у них свою правоту, то чому б їх і не захистити.
Лоліта КАРТУЗІЯ, підприємець, голова всеукраїнської спілки працівників торгівлі та послуг «Трудова співдружність»:
— Я можу говорити і як споживач, і як реалізатор цієї продукції. Я дуже негативно ставлюся до вимог «Галки», тому що якiсть її продукції, як мовиться, бажає бути кращою, і вона навіть не йде у порівняння з фірмовою імпортною кавою, яка, перш за все, набагато дорожча «Галки», і вони за ціною не можуть бути конкурентами. За ціною «Галка» всім доступна. А елітні сорти кави на базарі десь втричi дорожчі. Тобто антидемпінгове розслідування в даному разі буде просто недоречним. Якщо якiсна кава зовсім зникне з полиць магазинів та яток, тільки тоді народ, може, й купуватиме «Галку». І можна тільки уявити, яким буде попит кавоманів на імпортну продукцію...
Наталя КОЖЕВІНА , голова асоціації сприяння розвитку приватного підприємництва «Єднання»:
— Я однозначно виступаю за те, щоб захищати вітчизняного виробника, за розробку для цього відповідних механізмів. І те, що ми сьогодні цим мало займаємося, великий мінус нашій країні. Ми дійсно купуємо за кордоном безлiч товарів, які не дуже якісні або далеко не найкращі. Я особисто із задоволенням п’ю «Галку» і в мене щодо неї найкращі відгуки. Отже, коли ми хочемо, то можемо зробити товари, не гірші закордонних.