ФЕНОМЕН ICTV

ПРОСТІ ГЕРОЇ
— У минулому телевізійному році ICTV став лідером новинного мовлення. Ви планували цей прорив? Якими будуть наступні кроки еволюції новин на вашому каналі?
— Ми дійсно були першими у цілому ряді напрямів. У побудові усього мовлення з самого початку притримуємось нашого гасла — «ближче до людей». Зараз маємо 14% аудиторії серед українських, або 8% серед усіх каналів, що транслюються в Україні. А починали з 3%. Створюючи новини, запроваджуючи лінійку інформаційного мовлення, проводили спеціальні тренінги. Тоді Дмитро Кисельов задав особливі для українського ринку телевізійних новин стандарти. Це — мінімум офіціозу, завжди герої в репортажі, тільки короткий сюжет про головне, єдине стилістичне редагування та яскравість. Це точно не новаторство у світовому масштабі, але на цьому ринку ми одразу виділились. Адже в матеріалі людина шукає передусім інформацію. І, отримуючи завдання від редактора чи ініціюючи на зйомки, журналіст має мати відповідь на запитання: «А чому я власне туди їду?». В Україні це починало губитись. А Дмитро, людина зі сторони, впевнений у собі та впевнено відчуваючи європейську традицію журналістики, додав повідомленням здорового глузду. Тому наші новини подобаються навіть комуністам, які рідко хвалять щось на сучасному ТБ.
Ми першими ввели в новини помітну кількість життєвих історій. У нас велика країна, і ми нею пишаємось — так само, як пишаємося і людьми, які в ній живуть. Прості герої в новинах, не начальники за столом — це про ICTV.
— Нацрада у справах телебачення і радіомовлення прийняла рішення про створення телепродукції тільки українською мовою. Як цю проблему будуть вирішувати у вас на каналі? І як ви реагуєте на нападки на Кисельова?
— Якщо в парламенті приймуть європейську хартію мов, то постанова Нацради відпаде автоматично.
Постанова — це одна з ілюстрацій напіввагітності українського інформаційного простору. Підійдіть до найближчого кіоску, порахуйте кількість російських та українських видань. У реєстраційному свідоцтві кожного з них визначено мінімум співвідношення мов як 50/50. І що далі? Якою мовою розмовляють депутати? Можна, наприклад, закрити очі і сказати — єдина проблема українського телепростору, причина русифікації України — Дмитро Кисельов. А що далі? Це правда, що багато людей в Україні говорять російською мовою, як і те, що діловодство в східних регіонах ведеться російською мовою. Більше того — обласні ради Харкова, Донецька та інших міст серйозно розглядають питання введення російської мови як офіційної в документах. І точно не Кисельов є центральною подією, заради якого варто приймати постанови.
Але як законослухняний канал, ми готові виконати будь-яке рішення, рівно як і виконувати закони в тому вигляді, в якому їх приймають депутати. Але ми не будемо єдиними, хто буде виконувати закони щодо мови. Вважаю, що це справедливо. Винятків не повинно бути. Якщо муляє російська — вона має зникнути з усіх телеканалів, і депутати, які за це проголосують, повинні пояснити свої дії людям.
Що стосується Кисельова, то Дмитро має хист до вивчення мов, він говорить на шістьох мовах, у тому числі — скандинавських. Дмитро Кисельов розуміє і, якщо компанія вирішить, я звернусь до нього з проханням говорити українською. Але коли, наприклад, автор фільму «Молитва за гетьмана Мазепу» Ю. Іллєнко єдиним аргументом у відповідь на запитання: «Чому український народ на бачить фільму, знятого на українські кошти?», запитує: «Чого ви зі мною не говорите українською мовою?» — це нечесно.
Ніхто нікому нічого не винен, і твоя свобода закінчується там, де починається свобода іншої людини.
ТЕ, ЧИМ МИ ВІДРІЗНЯЄМОСЬ ВІД ІНШИХ
— На вашу думку, чи склався формат каналу? Чи можливо здивувати країну телепроектами, що не поступаються «Фактам. Докладно»?
— Ми пропонуємо сімейний формат із яскраво вираженим дитячим, підлітковим блоком, гумористичними програмами, кінопоказом. Але передусім — ми канал, на якому можна, крім вищезгаданого, отримати найкращі новини.
Виробництво програм в Україні коштує набагато дорожче, ніж покупка за кордоном. Формула працює тільки одна — для власного виробництва ми маємо більше заробляти. Ми говоримо: економічна незалежність (а ще краще — заможність!) каналів — шлях до впевненої свободи слова. Тому реформування українського рекламного законодавства дозволить телеканалам заробляти більше грошей, і, як наслідок, інвестувати у власне виробництво. Власні передачі — важливий ідентифікатор каналу і те, чим ми відрізняємось від інших. Зараз ICTV можна впізнати, передусім, новинами. А також такими програмами, як «Галопом по європах», «Кримінальні історії», «Телевізійний центр моди», «Коронна страва».
Нині працюємо над новими проектами розмовних програм. Ми були першими, хто запровадив у прайм-тайм розмовну програму з Дмитром Кисельовим. Ми рухаємось у правильному напрямку, причому інколи випереджаючи.
— Кадри вирішують все. Принаймні якість ефіру. А як на каналі вирішується кадрове питання?
— Тут було два етапи. На першому нам треба було презентувати глядачам оновлений канал, побудувати 20 годин, серед яких — теленовини, авторські програми... Самостійно цього зробити неможливо, і тому довелось залучати людей з інших телеканалів. Якісних журналістів, які б ніде не працювали, немає. Є окремі митці.
Але зараз, коли головну лінію виробництва налагоджено, намагаємося виростити власних журналістів. Постійно відбувається добір. Ми — відкритий телеканал. Кожний журналіст, який приходить до нас, має можливість попрацювати в редакції, запропонувати свою тему і зняти сюжет. Якщо сюжети сподобались, дебютант отримує статус стажера. А якщо зможе довести, що його успіх не випадковий, за два місяці потрапляє в команду. Над спеціалізацією журналістів ми тільки працюємо. Поки маємо «стару гвардію», яка в певній мірі вихована нашим каналом.
Редакція постійно оновлюється, й інколи — всупереч нашій волі. Але журналісти ростуть. Так, іноді боляче розставатися з учасниками команди, але ми раді за них. Так, Артем Петренко став директором УТН на УТ-1. Олена Громницька стала прес-секретарем Президента.
РЕКЛАМА — РУШІЙ ТБ
— А як потрапила до реклами прального порошку Олена Фроляк? Чи можна одночасно бути безпристрасним ведучим новин і пропагандистом іноземного товару?
— Наша компанія пишається тим, що «Проктер енд Гембл», яка витрачає немалі кошти в Україні, залучає до реклами своїх продуктів наших ведучих. Врешті-решт вони змінили свою філософію і зрозуміли, що для зростання продаж в Україні в її рекламі повинні бути українські зірки, і обрали двох дівчат з ICTV для співпраці з ними. Вони обирають найкращих, а Олена Фроляк точно серед тих, хто попереду. Як і Оля Бура, що рекламує шампунь.
— До речі, чи можете ви дозволити собі створення нових передач без жорсткої прив’язки до рекламодавця ?
— Головна формула успіху комерційного телеканала — це кількість грошей, які він залучає. А гроші можна залучити тільки під рекламу. Тому все, що можна продати, повинно бути продано.
— Чи вважаєте ви успіхом кулінарне шоу «Коронна страва»? Чи будуть ще створюватись розважальні проекти?
— Програма більше подобається, чим не подобається, крім того, це корисна програма, інакше вона б не виходила. Рейтинг передачі — вже понад 1%. Але якщо хтось вирішив, що це — науково-публіцистична програма, то помиляється. Світська розмова, звичні та незвичні страви, Оля Бура і цікавий співрозмовник.
І, звичайно, кількість розважальних програм на каналі буде зростати.
ІДЕАЛЬНИЙ КАНАЛ ГАРТУЄТЬСЯ В КОНКУРЕНТНІЙ БОРОТЬБІ
— Ідеальний канал, на ваш погляд. На що він буде схожий?
— З формальної точки зору, — це питання про майбутнє телебачення. В Інтернеті буде великий банк даних, власні телевізори, які підключені до комп’ютерів. І можна буде спланувати собі програму з існуючих пропозицій. Власну, особливу телепрограму, яку миттєво можна буде змінити.
Наразі ідеального каналу ніхто не побудує, тому що ми живемо в жорсткому конкурентному полі. На ринку сильні команди менеджерів. «Інтер» — Влад Ряшин; «1+1» — Олександр Роднянський та Володимир Оселедчик; «Новий» — Олександр Ткаченко; СТБ — Олексій Федун. Також існують амбітні телеканали: ТЕТ, НБМ, «Тоніс», М1, які постійно розвиваються. По суті, М1 — це перший повноформатний канал, який транслює музику в ефірі. Наша загальна орієнтація — завойовувати все більше верств населення. Таку саме мету мають також інші телеканали, тому ідеального каналу не існуватиме. Кожний буде сильний в чимось.
Головна ідея до правильної побудови каналу — він повинен бути відкритим. ICTV — міжнародна комерційна телерадіокомпанія. І успіх компанії можливий, коли її дивляться якомога більше людей. А це можливо, якщо вони: а) довіряють каналу і б) там є цікавий продукт. Усе точно так, як у магазині. Але в нас немає того запасу часу, який був у «Інтера» і «1+1». Та, незважаючи на те, що ICTV — перша недержавна телекомпанія в Україні, нам потрібно заново відвойовувати симпатії глядачів у компаній, які ні на секунду не здають. Це можна робити, тільки пропонуючи щось особливе. І довіру, яку важко отримати, ми цінуємо.
— А який ваш головний конкурент?
— Відповіді немає. Проблема у відсутності концепції розвитку українського телепростору. Ринок маленький, а учасників багато. Це бізнес без права на помилку. Порівняйте з Польщею. На ринок в 1 млрд. доларів і 40 мільйонів людей — 5 всепольських каналів. А в Україні зареєстровано понад 850 телерадіокомпаній і ринок 70 — 80 млн. доларів. У Росії теж мільярдний ринок. І в цих умовах українське телебачення точно цікавіше, ніж польське. Нашим людям час пам’ятник ставити. Така сама ситуація на газетному ринку. Ринок маленький, а газет багато. І він незахищений від впливу іноземних засобів масової інформації.
Питання мови в Польщі — фактор захисту. Багато людей знає російську, але дивитись російськомовне телебачення не хоче — це нижче польської гідності. А в Україні питання захисту мови відсутнє. І в Україні канал повинен бути кращий, ніж російський, щоб його дивились. Або мати таке, що російська газета чи канал не запропонує.
От і завдання — в умовах, коли твій бюджет (похідний від ринку) в 10 разів менший за бюджет подібного російського телеканала і при повній готовності глядача дивитись російське ТБ (прозорість кордонів, законодавства і мови), отримати більше глядачів!
— Проясніть ситуацію навколо показу документального фільму «Killing the story».
— Уже четвертий місяць чекаємо права на трансляцію. Ми перший український телеканал, який звернувся до ВВС з проханням надати нам можливість показати цей фільм.
— Що чекає ваших прихильників у новому телевізійному сезоні?
— Старт нового сезону буде у вересні. Ми покращимо все те, що вже принесло нам успіх. Це буде схоже на те, що ти приходиш на знайоме тобі місце, а там зручніше, прохолодніше. Все знайоме, але змінилось на краще. Ніяких революцій. Головна мета — зростання. Будемо і надалі створювати позитивні емоції для тих, хто нам вірить.