«Оптимізація», або Як задушити в обiймах?

Нова передплатна кампанія розпочнеться з новими тарифами. Працівники пошти неодноразово заявляли, що підвищення тарифів торкнеться лише тих видань, які раніше користувалися пільгами на доставку за передплатою (ліквідація пільг стала можливою завдяки постанові Кабміну «Про вдосконалення порядку проведення передплати періодичних друкованих видань» від 17 вересня). А для всіх видань, які раніше не входили до сумнозвісних списків ЗМІ — пільговиків, тарифи, як запевняє керівництво «Укрпошти», знижуються в середньому майже на 22%.
Проте наскільки обгрунтованою є тактика «оптимізації тарифів», зрозуміти досить складно. Так, зі слів голови Національної спілки журналістів України Ігоря Лубченка, перевірки «Укрпошти» протягом трьох років засвідчують, що у працівників пошти не ведеться облік витрат щодо доставки газет та журналів окремо від інших видів діяльності. Яким чином у такому випадку можна було визначити збитковість надання даної послуги? НСЖУ, зазначив Ігор Лубченко, зовсім не лобіює інтересів пільговиків. Єдине, чого вимагає Спілка журналістів — то це надання відповідних розрахунків, щоб потім уже можна було судити про те, наскільки все це об’єктивне і обгрунтоване з економічного погляду.
За наполяганням НСЖУ уряд України створив міжвідомчу робочу групу з питань перевірки тарифної політики «Укрпошти». До складу цієї групи, зокрема, увійшли представники Мінекономіки, Держкомінформполітики, Держкомзв’язку, Антимонопольного комітету, НСЖУ, головні редактори деяких провідних центральних періодичних видань. Як повідомили кореспондента «Дня» в НСЖУ, робоча група прагне не тільки вивчити, наскільки обгрунтованими є тарифи, запроваджені «Укрпоштою», але й виробити конкретні пропозиції Кабінету Міністрів щодо забезпечення потреб суспільства в інформації. Цього тижня відбулося перше організаційне засідання цієї групи. Друге приблизно відбудеться наступного тижня, у вівторок. А завершити перевірку комісія, за інформацією НСЖУ, повинна 25 жовтня.
Перевірка тарифів — річ, безперечно, потрібна. Але фактично все йде до того, що представникам Спілки журналістів та інших громадських організацій, представлених у робочій групі, дозволили помахати кулаками після бійки: навіть за дуже великого бажання якось вплинути на хід передплатної кампанії на 2002 рік уже навряд чи можливо.
Дещо некоректний вигляд мають і наведені поштовиками на різних прес-конференціях порівняння вартості передплати на періодичні видання в ДП «Преса» і в альтернативних структурах, які займаються розповсюдженням друкованих ЗМІ. Позаяк останні досить часто орієнтуються на конкретні категорії передплатників, матеріально спроможних викласти за передплату значну суму з умовою, щоб видання доставлялися в офіс і вчасно. А вже працівники пошти обслуговують масового читача періодики.
Інший «непевний» момент — вартість оформлення передплати на один примірник на 2002 рік. На один місяць вона становитиме 35 копійок, на три місяці — 80 копійок, на півроку — 1 гривню, а на рік — півтори гривні. Таким чином, це має бути стимулом для оформлення передплати на більш тривалий період (нескладні підрахунки показують, що передплатити газету чи журнал відразу ж на рік вигідніше, аніж оформляти передплату на улюблений часопис щомісяця). Але, з одного боку, потерпають від цього ті, хто не має матеріальної можливості оформити передплату на тривалий термін. А з іншого — чому все- таки оформлення передплати на рік коштує дорожче, аніж на один місяць? Адже процес оформлення той самий. А сплачуючи відразу ж вартість передплати на рік, передплатник, по суті, робить «Укрпошті» послугу (попередню оплату на рік). То за що тоді він повинен платити півтори гривні? Чи так уже багато часу забирає операція занесення подібної інформації до бази даних?
І, зрештою, про ліквідацію пільг на доставку друкованих видань для деяких ЗМІ. Так, пільги справді ліквідували. Та проте згадана постанова Кабміну передбачає розробку комплексних заходів щодо надання цільової адресної допомоги редакціям державних, наукових, просвітницьких і дитячих видань, а також видань, заснованих національними творчими сп ілками. У чому полягають переваги подібної системи? Наскільки прозорим буде механізм надання адресної допомоги, поки незрозуміло. І чому, наприклад, у постанові зазначено тільки конкретні категорії видань? Адже на увагу заслуговують і певні видання, що не підпадають під визначення «дитячі», але, як наслідок того, що не друкують «жовтої» інформації, приречені бути малотиражними. І чи підтримають, наприклад, англомовний дайджест «The Day» — унікальне у своєму роді видання, яке фактично замість держави виконує просвітительські експортні щодо іміджу країни функції? Ніхто не заперечує, що за умов економічної необхідності тарифи можна «оптимізувати», але ця необхідність повинна бути детально обгрунтована і не «бити» по редакціях та підлеглих.
На жаль, поки не вдалося дізнатися дату початку нової передплатної кампанії (хоч керівники поштового відомства на прес-конференціях говорили то про перше жовтня, то про шосте). Не вдалося з’ясувати й точної вартості доставки одного примірника нашої газети. Але, як повідомили кореспондента «Дня» в договірному відділі ДП «Преса», стандартна (п’ять випусків на тиждень) передплата на нашу газету на перше півріччя 2002 року обійдеться передплатнику в 10,38 грн. — на один місяць; 31,14 грн. — на три місяці; 62,28 грн. — на шість місяців. Пільгова передплата — відповідно 9,38 грн.; 28,14 грн. і 56,28 грн. (на півроку). Причому це — каталожна вартість. Окрім зазначених сум, ще буде стягуватися плата за оформлення (див. вище).
Для порівняння наведемо дані про вартість передплати на газету «День» (повний комплект) на друге півріччя цього року: на один місяць — 7,09 грн. (пільгова — 6,09 грн.), на три місяці — 21,27 грн. та 18,27 грн. відповідно, на півроку — 42,54 грн. і 36,54 грн. відповідно.
Такі результати «оптимізації» на прикладі однієї газети. Вартість передплати на один місяць зросла на 3,29 грн. (три місяці — на 9,87 грн., півроку — 19,74 грн.) — гроші, аж ніяк не зайві для багатьох наших передплатників, яким дуже вже часто доводиться стояти перед вибором: хліб насущний чи духовний. Вибір, скоріше за все, буде зроблено на користь придбання продуктів першої необхідності. Чи виграє пошта від того, що передплатників стане менше і оберти знизяться?
ДО РЕЧІ
Редактори 27 дніпропетровських газет, члени обласної організації Спілки журналістів України надіслали відкритого листа (його текст також було опубліковано в дніпропетровській пресі) прем’єр-міністру України Анатолію Кінаху з проханням вплинути на зниження тарифів «Укрпошти» щодо доставки преси. Як повідомляє Інтерфакс-Україна, редактори зазначають, що запропоновані «Укрпоштою» тарифи «спричинять різке погіршення й без того плачевного становища місцевої преси», що призведе до закриття багатьох газет. «Створюється враження, що напередодні виборів до рад усіх рівнів закладається міна уповільненої дії, наслідки вибуху якої призведуть до обмеження прав людини на отримання інформації», — пишуть редактори. Зокрема, вони роблять акцент на тому, що досі не змогли розпочати передплатну кампанію. В такій ситуації, йдеться в листі, журналістські колективи дніпропетровських газет «залишають за собою право організувати альтернативні варіанти розповсюдження друкованої періодики». Автори листа висловлюють сподівання, що уряд Анатолія Кінаха не стане «могильником» друкованих видань України.
А Українська асоціація видавців періодичної преси у своїй заяві наполягає на якомога швидшому (не пізніше 15 жовтня) початку передплатної кампанії. Кампанія, як зазначається в документі, затримується під приводом перевірки обгрунтованості тарифів «Укрпошти». Газети, як написано в заяві, втрачають передплатників, втрачають кошти. Асоціація бере участь у роботі комісії з перевірки обгрунтованості тарифів і поділяє стурбованість недостатньою їх обгрунтованістю, особливо це стосується плати за операції прийому передплати на один абонемент. У заяві зазначено також, що, за альтернативними підрахунками, тариф за прийом передплати не повинен перевищувати 8-10 копійок за один примірник.