Р-р-революція!
Міністр транспорту налякав авіаринок країниСенсаційна новина про об’єднання трьох головних міжнародних авіаперевізників України в єдину компанію стала причиною справжнього переполоху на транспортному ринку країни. Міністр транспорту Валерій Пустовойтенко у вівторок в інтерв’ю «Столичным новостям» заявив, що об’єднати планується «Авіалінії України», «Міжнародні авіалінії України» та «Аеросвіт». «Ми на базі трьох компаній плануємо створення великої компанії, котра буде займатися перевезенням вантажів та пасажирів не тільки на території України та країн СНД, але й у польотах до США, Канади. Вже досягнуто домовленості з інвестором», — заявив міністр. Більш того, він повідомив, що відповідну постанову Кабінету Міністрів вже підписано, і тепер вирішується питання щодо кадрiв.
Трохи раніше Валерій Пустовойтенко встиг заявити журналістам, що згоду всіх авіакомпаній на об’єднання вже отримано. Уявити собі злиття державної компанії з приватними, та ще за урядовою постановою, досить складно. Адже якщо у «МАУ» частка держави становить більше 60%, і теоретично вона ще може ініціювати питання щодо реорганізації, то у «Аеросвіті» держпакет становить тільки 22%.
У прес-службі Кабінету Міністрів «Дню» не підтвердили інформацію стосовно підписання якої-небудь постанови щодо об’єднання трьох авіакомпаній в одну. Нічого про жодну постанову не чули і у авіадепартаменті Мінтрансу. Джерела в уряді передбачили, що швидше за все, міністр погарячкував, і поспішив видати бажане за дійсне. У питанні створення єдиного могутнього міжнародного авіаперевізника ще дуже багато невирішених моментів. На сьогоднішній день тільки створено робочу групу, яку очолив Андрій Шкатюк, начальник авіаційного департаменту Міністерства транспорту, і він веде консультації з керівництвом «МАУ» та «Аеросвіту».
Керівництво найбільш приватизованої з трьох компаній, «Аеросвіту», учора перебувало в явній розгубленості, і було не готове до надання якихось коментарів. Менеджери компанії запропонували звернутися за роз’ясненнями до заступника генерального директора з комерції Андрія Орлова. Але той нічого про плани щодо об’єднання не знав, і рекомендував розпитати генерального директора. Той, у свою чергу, також виявився не готовим відповідати одразу, і через секретаря попросив чекати офіційного прес-релізу у другій половині дня. Подібна розгубленість панувала цього дня і у «Міжнародних авіалініях України». Пакетами акцій МАУ володіють ЄБРР, австрійська Аustrian Airlines та швейцарська Swissair, і у їхнi плани принаймнi не входить стати частиною якоїсь нової компанії, та ще й з розпорядження уряду. До того ж, внаслідок залучення нового інвестора їхнi пакети акцій можуть бути просто розмиті.
Схоже, тривога виявилася несправжньою, але всі, хто коментував дану ситуацію, визнають, що ідея об’єднання дійсно витає в повітрі урядових коридорів. Нагадаємо, що компанія «Авіалінії України» була створена на базі українського відділення «Аерофлоту», і нараховувала тоді близько 500 літаків, які у своїй більшості були застарілими. Для освоєння перспективних міжнародних маршрутів «АУ» потрібна була нова техніка. Купити її не було за що, але іноземці запропонували у цьому допомогти в обмін на надання права обслуговувати найбільш перспективні високоприбуткові міжнародні маршрути. Так зі складу «Аваліній України» була виділена компанія «МАУ», а потім і «Аеросвіт», який зараз контролює більше половини міжнародних перевезень, працюючи на найбільш вигідних рейсах. Обидві компанії у момент відділення від материнської «АУ», декларували намір всіляко допомагати їй, але поки навіть про нарахування дивідендів не йшлося. Сьогодні «АУ» має майже 50 літаків, що вимагають ремонту, а управління нею передане Фонду держмайна, чиї потенційні можливості розробляти нові авіамаршрути чомусь справили враження на Кабмін. Після того, як з «Авіаліній України» були виведені й регіональні підрозділи, стало зрозумілим, що повернення до минулої могутності чекати не варто. Але ось саме зараз раптом ситуація змінилася, і Мінтранс став ініціатором створення єдиного могутнього авіаперевізника (тобто монополіста), який би володів своєрідною ліцензією на міжнародні польоти, що стартують в Україні. При чому об’єднання аргументується необхідністю залучити інвестора для освоєння нових маршрутів та купівлі літаків. Навіщо було роз’єднувати компанію з метою пошуку інвесторів, щоб тепер об’єднувати з тією ж метою (попутно реорганізовуючи прибуткові компанії) — це питання у Мінтрансі зараз ходить з кабінету в кабінет як анекдот.
У будь-якому випадку об’єднання трьох найбільших авіаперевізників викличе проблеми у іноземних компаній з поверненням інвестицій. Якщо уряд почне впливати на ситуацію шляхом адміністративного розподілу прибуткових міжнародних маршрутів, скандалу також не уникнути. А це означає, що нове об’єднання реальне лише як клуб з інтересів для узгодження маркетингової політики, і не більше. Проте, можливо у міністра транспорту більш амбіційні далекоглядні плани. Він поділився ідеєю побудувати наступного року для новоствореної компанії 11 літаків. Щоправда, одразу поскаржився, що Мінфін грошей не дає. Знову погарячкував?