Замiсть аргументiв — компромат
Росiяни показали надзвичайну довiрливiсть до ЗМIОтже, західним спостерігачам залишається при таких переконаннях тільки висловити надію, що Дума в оновленому складі сприятиме розвитку демократії і політичної стабільності в Росії. Щоправда, передвиборні баталії в ефірі і на сторінках газет не залишилися поза увагою делегації ОБСЄ. Вона вважає, що «найбільш важливим ЗМІ не вдалося забезпечити для електорату неупереджену і справедливу інформацію про політичний вибір».
Чи можна назвати вибори до Держдуми демократичними — знаючи про інформаційну обробку з боку деяких мас-медіа? З цим запитанням «День» звернувся до російських та іноземних журналістів:
Флоріан ХАССЕЛЬ, кореспондент газети «Франкфуртер Рундшау» в Москві:
— Боротьба за місця в Думі була здебільшого винесена на телебачення — головне джерело інформації для переважної більшості росіян. Пропозиції щодо політичних, економічних або соціальних реформ обговорювалися в передвиборній боротьбі так само рідко, як і платформи 20 партій, які разом iз блоком «Отечество — Вся Россия» та «Единством», також боролися за парламентські місця.
Лілія ЗІНОВА, редактор служби новин башкирського інформагентства «Башінформ»:
— Сама процедура виборів у Башкортостані відбувалася демократично — більшість партій, об'єднань мали своїх представників на виборчих дільницях, де спостерігали за ходом виборів. Підготовку ж до виборів — особливо її агітаційну частину — назвати демократичною не можна. Наша республіка зазнала масових нападок з боку центральних телеканалів — особливо відзначилися ГРТ та РТР. Ці два канали змагалися один з одним у прагненні посіяти недовіру до Башкортостану в серцях росіян. Нас звинувачували у ваххабізмі, говорили, що чеченський конфлікт — це квіточки, порівняно з тим, що можуть натворити башкири і татари. А все тому, що у нас великою популярністю користувався блок «Отечество — Вся Россия». Звісно, така кампанія з боку ГРТ та РТР принесла свої результати — адже люди у нас звикли вірити центральним телеканалам: як Москва сказала, так і є. Взагалі під час передвиборного марафону було дуже мало позитиву — наші мас-медіа, залякані тим, що матеріали про кандидатів у депутати можуть сприйматися як агітація, практично не давали про них ніякої інформації. Якби раптом кандидат у депутати витяг дитину з будинку, що горить, то й у цьому випадку повідомлення про героїчний вчинок могли б назвати рекламою.
Ігор ПОПОВ, журналіст газети «Аргументы и факты»:
— У Москві вибори проходили досить демократично — мені складно говорити про провінцію. Можна сказати і про плюралізм — про це свідчить велика кількість кандидатів. Та, безумовно, була й інформаційна обробка — скажімо, з боку ГРТ. Тут кампанія пройшла по старих лекалах машини ЦК КПРС.