Перейти до основного вмісту

Снігова королева у пошуках зеленого царства

Марія Ревакович презентувала свою підсумкову поетичну збірку «Зелений дах» (Київ, «Родовід», 1999)
13 липня, 00:00

Марія Ревакович — наймолодша з поетів Нью-йоркської групи — народилася 1960 року в українській родині в Польщі, навчалася у Варшаві. 1981 року емігрувала до Італії, далі до Канади, а потім — у США. З 1990 року разом із Богданом Бойчуком вони видають найрафінованіший з-поміж українських літературних журналів «Світо-вид». За словами самої Ревакович, «Зелений дах» є підсумком її поетичної творчості. Проте — це перша з її поетичних збірок («З мішка мандрівника» (1987), «Шепотіння, шепотіння» (1989), «М'яке «Е» (1992)) видана в Україні. «Її вірші повернулися не на батьківщину поета, але на батьківщину її поезії», — як сказав під час презентації книжки в Спілці письменників поет Віктор Кордун.

Моє знайомство з поезією Марії Ревакович відбулося, коли вона представляла в Україні свою щойно видану збірку «М'яке «Е» (1992). Тоді перед студентами філологічного факультету Харківського університету (а варто зазначити, що в Харкові й досі безсмертний вислів Кулішевої тьоті Моті «Лучше быть изнасилованной, чем украинизированной» сприймається без найменшої долі іронії) виступали Слава Стецько, Роман Зварич і тендітна, схожа на витончену скрипку, невідома поетеса. Яскраві промови про «розбудову України в Україні» тонули у ватній тиші аудиторії. Аж поки не почала читати Ревакович. Я не пам'ятаю, що саме вона читала, але за настроєм це було щось схоже на:

відкрий серце,
а тоді
влетить туди
метелик
з крильцями
кольору неба
з мережкою сонця
на лиці
Ревакович руйнувала собою стереотип «щирої україночки». Тоді, як вона з'явилася тут, сполучення в одній особі «українка і недоярка» — для обивательської свідомості було певним парадоксом. І раптом нормальна інтелектуалка, університетська філологиня — неначе снігова королева посеред сорочинського ярмарку. У її поезіях слова «груди», чи, припустімо, «сім'я» не відгонили ані вульгарністю, ані епатажем. Це була така традиційна нині в Америці «університетська поезія», яка не претендує на те, щоб бути «речником нації», більше схожа на щоденникові нотатки, тиху розмову «свій до свого», і, що цікаво, таких «своїх» ця поезія знайшла в Україні багато більше за громогласні римовані співанки. А може, вона з'явилася тоді, коли усім хотілося тихого голосу, коли почали помічати «лице метелика», «очі солов'я», цінувати тих, що намагаються в «зеленому царстві» залишитися «легким спомином», а не проржавілою бляшанкою у «тільцях роси»?
Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати