Музиканти всіх країн, єднайтеся!
![](/sites/default/files/main/openpublish_article/19990424/475-8-1.jpg)
Цей девіз можна віднести до виступу унікального інтернаціонального колективу із 40 країн світу (двоє музикантів — наші співвітчизники), який відбувся 21 квітня на сцені Національної опери України. Вже третій рік поспіль оркестр «Філармонія націй» приїжджає до Києва і щоразу публіка захоплюється дедалi зростаючою майстерністю музикантiв.
Якщо раніше їхні гастрольні маршрути проходили по країнах Східної Європи та Азії, то цього року «DAVIDOFF» Турне дружби-99» охоплює два континенти. За 10 днів музиканти виступлять у шести країнах. З великим успіхом пройшли концерти оркестру в Будапешті та Берліні. Після Києва вони відправляються до Москви, далі — курс на Токіо, потім — Шанхай, а фінішують 29 квітня в Пекіні.
«Філармонія» не має постійної бази, їхнiй дім — музика. Щорічно проводять по 10 концертних турів. Ідея створення такого незвичайного оркестру належить Леонарду Бернстайну. А втілити її в життя вдалося в 1995 році піаністові й диригенту Юстусу Францу. «Головна мета нашого колективу — популяризація класичної музики, — говорить маестро. — Ми себе вважаємо однією сім’єю. Виступаємо проти націоналізму, расизму. У нас не просто мирно сусідствують, а товаришують палестинець з ізраїльтянином, сербка з албанкою. Гадаю, політикам різних країн варто у нас повчитись, як знаходити спільну мову й не сваритись». Із 70 оркестрантів постійний кістяк становлять 25 чоловік. Юстус дуже схвально відгукується про директора оркестру Олега Білого, який мешкає в Дніпропетровську. Їхня співпраця почалася ще вісім років тому, коли Олег, будучи студентом Одеської консерваторії, пройшов відбірковий тур і кілька років виступав як скрипаль, згодом став другим концертмейстером. Нині переключився на організаційну роботу.
У Києві музиканти розпочали програму з виконання сюїти «Ромео і Джульєтта» Сергія Прокоф’єва. Коли прозвучала Симфонія №1 до мінор Йоганнеса Брамса, то оркестрантів «скупали» в морі овацій. Поза програмою вони виконали третю частину Концерту для скрипки з оркестром Петра Чайковського (соло виконував скрипаль Йозеф Лендвай) і дві варіації «Угорського танку» Брамса. Закінчили виступ на високій патетичній ноті Увертюрою «Егмонт» Людвіга ван Бетховена. Спонсують музикантів компанії «PEЄMTCMA» і «DAVIDOFF», тому в фойє Національної опери України стояла щільна димова завіса. Всім глядачам роздавали сигарети, й вони тут же починали курити. Адміністрація морщилася, але хто платить, той і встановлює свої правила.
І наостанок — порада майбутнім організаторам будь-яких культурних заходів. Слід обов’язково звіряти свої плани з графіком спортивних змагань. Оркестру «Філармонії націй» дуже не поталанило через матч київських динамівців із мюнхенською «Баварією». Зал був заповнений на 70%. Тому при подібних збігах ліпше відразу перенести акцію. Або бути готовими до фінансових збитків і порожніх крісел у залах.