Петро КАЛИТА: «Якість вимагає змін у психології»
Напередодні цих подій кореспондент «Дня» взяв інтерв’ю у ключових постатей, які опікуються якістю в нашій країні. Сьогодні ми оприлюднюємо розмову з президентом Української асоціації якості, членом Національної ради з питань якості при Президентові України, членом Генеральної асамблеї Європейської організації з якості і членом Всесвітньої ради якості, академіком Російської академії проблем якості Петром Калитою. У наступному номері буде надруковано інтерв’ю з головою Держстандарту України Тетяною Кисельовою.
— У чому ж полягають основні принципи системи управління якістю на провідних підприємствах Європи, США, Японії, інших розвинених країн світу?
— По-перше, це концентрація уваги на споживачеві. Саме він виступає кінцевим арбітром якості товару або послуги. Цим досягається глибоке розуміння потреб та вимог до продукції, а також того, які саме споживацькі цінності треба пропонувати.
По-друге, це партнерство зі споживачами та постачальниками. Стосунки з ними не обмежуються тільки закупівлею сировини або продажем продукції: вони активно залучаються до процесів удосконалення.
По-третє, це сприяння активності персоналу. Потенціал людей проявляється через спільний для всього колективу набір цінностей, створення обстановки довіри та надання повноважень. Створюється культура постійного вдосконалення. Заохочуються оригінальні думки та нововведення.
Усі ці й багато інших принципів виходять із концепції «загального управління якістю» (TQM), згідно з якою під якістю розуміється не стільки якість виробленої продукції або наданих послуг, скільки якість роботи підприємства в цілому. Таким чином TQM охоплює управління всіма аспектами діяльності організації і не може зводитися до діяльності випробувальної лабораторії або ВТК. Запровадження TQM вимагає зміни психології працівників підприємства, які повинні відчути себе не просто виконавцями, а членами єдиного колективу і бути готовими разом працювати для його успіху. Працівники підприємства мають відмовитися від філософії: «я тільки працюю на своєму робочому місці, виконую розпорядження, а інше мене не цікавить», а лідери підприємства — від авторитарного стилю керівництва: «я тут головний, а справа всіх інших — тільки виконувати мої розпорядження».
— Чи готові українські підприємства до їх використання вже сьогодні, чи це є питанням майбутнього?
— На Україні поширена думка про те, що вітчизняні підприємства повинні спершу «стати на ноги», поліпшити своє економічне становище, а вже потім думати про сучасні методи управління. На моє переконання, саме поліпшення системи управління має стати першим кроком до відродження підприємств — тим більше, що воно вимагає значно менше коштів, ніж інші напрямки підвищення конкурентоспроможності: технічне переозброєння, запровадження нових технологій тощо.
Підтвердженням того, що і в теперішніх складних економічних умовах можна опановувати принципи TQM, є приклад СП «Інтерсплав» — переможця національного конкурсу з якості. У кінці 80-х років підприємство було на межі закриття. А нещодавно фахівці Європейського фонду управління якістю оцінили його як «дуже сильне європейське підприємство» — без жодних скидок на українську специфіку.
Переможцями третього національного конкурсу якості стали ЗАТ «Оболонь» та аеропорт «Бориспіль», лауреатами — ЗАТ «Лакма» і Хмельницька кондитерська фабрика. У номінації «Малі та середні підприємства» перемогла агропромислова фірма «Сепро», лауреатами стали Шляхобудівне управління № 50, СП «Лінк Лтд», ЗАТ «Майбел».
— Які наслідки, на вашу думку, матиме в Україні Тиждень якості?
— Підсумком попередніх Тижнів стала «реабілітація» в Україні слова «якість», його повернення в активний лексикон спеціалістів і керівників різних рангів. Але тепер говорити тільки про якість на рівні конкретної одиниці продукції вже замало. Головним завданням цьогорічного тижня і в цілому головною місією Асоціації якості на найближчі роки є впровадження в суспільну свідомість принципів загального управління якістю. Якщо за цей тиждень керівники підприємств навчаться впевнено вимовляти абревіатуру TQM і розумітимуть, що вона означає, — це буде значним успіхом. Після цього можна буде розпочати навчання конкретним методам і інструментам управління якістю, але передусім необхідно відчути та усвідомити основну філософію.
№215 10.11.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету
обов'язкове. © «День»
Випуск газети №:
№215, (1998)Рубрика
Економіка