Перейти до основного вмісту

Китайський прапор над "Варягом"?

08 квітня, 00:00
Питання в тому, чи не буде прапор військовим? Данило КЛЯХІН, "День"

Днями Посольство Китаю спростувало інформацію про те, що крейсер "Варяг" буде використаний як бойова одиниця ВМФ Китаю. Тим часом, така можливість не виключається багатьма експертами, в тому числі й тими, хто безпосередньо брав участь у будівництві "Варягу".

Результати тендера з реалізації недобудованого важкого авіаносця - крейсера "Варяг", що вже п'ять років нерухомо стоїть біля добудовувальної набережної ДП "Чорноморський суднобудівний завод" у Миколаєві, з самого початку викликали неоднозначну реакцію. Як повідомило агентство УНІАН із посиланням на Національне агентство України з питань розвитку і європейської інтеграції (НАУРЄІ), переможцем у тендері визнано китайську фірму "Agencia Turistika F Diversoes Chong Lot", із нею буде укладено контракт на суму $20 млн. За умовами конкурсу, корабель не може бути використаний у військових цілях і продається на брухт.

Однак агентство "Associated Press" у своєму повідомленні з Гонконгу дійшло висновку, що "Chong Lot" є лише підставною фірмою: на Макао вона зареєструвалася в серпні минулого року (саме тоді Україна оголосила тендер) із капіталом $125 тис. За вказаною в реєстрації адресою такої компанії немає. Окрім того, фірма не має ліцензії на жоден із видів бізнесу, в якому може бути використаний "Варяг". Із посиланням на військових аналітиків, агентство робить висновок, що крейсер може бути добудований Китаєм для військових цілей. Подібну думку приводить і російське ІТАР-ТАРС.

Не заперечують можливості добудування "Варяга" як бойової одиниці і українські фахівці. Свою думку погодився висловити головний виконавець замовлення №106 (заводський номер корабля) Олексій Середин, що очолював будівництво "Варягу" з 1985 року (час закладення корабля) до моменту підписання розпорядження про недоцільність добудування в 1995 році.

- Ви брали участь у будівництві кількох авіаносців. У чому особливості радянського авіаносного флоту та яким належало стати "Варягові"?

- Радянський Союз будував крейсери - це не "чисті" авіаносці, як у американців. Наші кораблі були більш автономними, мали як ударні, так і захисні функції, а встановлені на них засоби захисту на декілька порядків перевершували американські. Було декілька поколінь авіаносних крейсерів, останні - "Адмірал флоту Ковальов" (входить до складу російського Північного флоту) і "Варяг". На "Варягові", водотоннажність якого 59800 тонн, передбачалося розмістити до 52 літальних апаратів (а з урахуванням розміщення на верхній палубі - і до 56) - літаків МіГ, СУ, вертольотів КА-25 і КА-32.

- Яке озброєння передбачалося встановити на "Варягові"?

- Головний ударний комплекс - крилаті ракети, далекобійністю до 500 кілометрів, які могли нести як звичайний, так і ядерний заряд. Також передбачалося оснащення суміщеними ракетно-артилерійськими установками, радіус дії яких 35-40 кілометрів - для боротьби з повітряними цілями, крилатими ракетами, надводними цілями, катерами, малими кораблями тощо. І, звичайно, самі літаки та вертольоти, оснащені ракетами, бомбами, торпедами.

- Чому було ухвалене рішення припинити будівництво?

- У 1991 році розвалився Союз. На початку 1992-го тогочасний директор ДП "ЧСЗ" Юрій Макаров почав видзвонювати Москву, відправляв шифровки відносно "Варягу" Єльцину, Шапошникову. У відповідь - або мовчання, або щось незрозуміле. Тоді директор підписує наказ: у зв'язку з відсутністю додугоди (а вона складалася із замовником на кожен рік і оговорювала обсяги робіт) припинити будівництво.

- Що було далі?

- До питання про "Варяг" Україна і Росія повернулися за рік, коли ділили кораблі, що будуються та ремонтуються. Тоді Росія висловила намір добудовувати "Варяг", а Україна виставила претензію, що повинні бути відшкодовані всі витрати. Почалися розбіжності, що продовжувалися декілька років. У результаті 1995-го року на міжурядовому рівні підписується угода про недоцільність добудування.

- У повідомленні НАУРЄІ вказано, що контрактна ціна визначена в $20 млн. і що корабель буде розрізаний на брухт.

- На мій погляд, ці два поняття не можна порівнювати. З урахуванням того, що світова ціна тонни легованої сталі, з якої в основному складається корпус, дорівнює $120, то вже за "чистою вагою" крейсер коштує трохи більше $4 млн. Не думаю, що вирішивши придбати корабель на брухт, китайці стали б переплачувати.

- Якщо не на металолом, то як іще може використовуватися цей авіаносний крейсер?

- Варіантів декілька. Він може бути обладнаний як плавучий космодром - до речі, такий проект офіційно на замовлення Міноборони України проробляло КБ "Південне". Такий космодром може здійснювати запуски з найекономічнішої точки - екватора. Він може використовуватися як учбовий авіаносець - для навчання екіпажів, випробування літаків та техніки. Можливе і його добудування як круїзного судна, здатного приймати невеликі літаки. Або ще для індустрії дозвілля. Подібний варіант свого часу використали південнокорейці, які купили у росіян на брухт авіанесучі крейсери "Новоросійськ" та "Мінськ". Свою покупку вони окупили за півтора року, організувавши екскурсії.

- А чи можливе, на ваш погляд, добудування "Варяга" як авіаносця - нехай і з заниженими параметрами відносно радянського проекту?

- Китай зацікавлений у своєму авіаносному флоті. Китайці спеціально приїжджали на наш завод, і хоч мета візиту була "загальною", усім було ясно, що їх цікавить потенціал будівництва авіаносних крейсерів: у Радянському Союзі ніхто, крім Миколаєва, такі кораблі не будував. Ми також побували в Китаї, подивилися їх верфі. За такою технологією, як у нас, там не будують - щоправда, ми не бачили Даляна, де будуються атомні підводні човни. Однак виходячи з їх потенціалу, Китай може добудувати "Варяг" протягом приблизно шести років. При цьому я не заперечую теоретичної можливості добудування цього корабля як бойового авіаносного крейсера.

 

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати