Фестиваль у пошуках стилю
У суботу у столичному Будинку кіно відкрився 27-й кінофестиваль "Молодість". Вік бере своє, і безтурботна в минулому "Молодість", котра запросто міняла з року в рік тон церемоній відкриття - від втомливо-помпезного до сухувато-ділового, - вирішила, схоже, визначити нарешті певний стабільний стиль.
По-перше, організатори фестивалю заснували і збираються щорічно на відкритті вручати спеціального приза за внесок у кіномистецтво. Першим лауреатом став 89-річний голлівудський режисер українського походження Едвард Дмитрик, котрий став, за словами посла США в Україні, символом свого покоління в Америці. Лауреат, звісно, не зміг прибути по нагороду до Києва (її передадуть йому через посольство), але організатори фестивалю приємно здивували ексклюзивним інтерв'ю з Е.Дмитриком, знятим на відеоплівку в Голлівуді. У програмі фестивалю - ретроспектива фільмів режисера, яка складається із 7 картин 1944 - 1958 років, раніше не відомих нашому глядачеві.
Друга новація - заснування премії найкращому українському фільмові року. Нова премія (10 тисяч гривень) називається "Арсенал" і щорічно вручатиметься на відкритті "Молодості". 10 фільмів минулого року оцінювалися 25 кінокритиками, 20 з яких віддали перевагу українсько-російському фільму визнаного метра сучасного кіно одеситки Кіри Муратової "Три історії" (фільм буде показано в Будинку кіно останнього дня кінофестивалю). Одержуючи премію, Кіра Муратова сказала, що свій наступний фільм (його ймовірна назва "Ще дві історії") вона хотіла б зняти повністю на гроші України.
Таким чином, вручення двох нових кінематографічних нагород, спеціально ініційованих дирекцією "Молодості", а також представлення міжнародного журі - це сюжетний каркас нової, респектабельної, церемонії відкриття. На наш погляд, то суттєвий крок уперед, оскільки прагнення набути нарешті свого власного, "фірмового" стилю наближує "Молодість" до світових стандартів.
До речі, і з журі нинішня "Молодість" виявилася на висоті. У минулі роки фестиваль, як відомо, переслідували невдачі з персоною голови. Позаминулого року, наприклад, обіцяв, але в останній момент не зміг приїхати Анджей Жулавський, минулого року зліг напередодні фестивалю із серцевим нападом (а незабаром і помер) Вітаутас Жалакявичус. Здавалось би, якийсь фатум не пускає на "Молодість" знаних у всьому світі кінематографістів. Але цього року ситуація нарешті змінилася на краще. Міжнародне журі складається із 7 чоловік, і очолив його Ален Депардьє, знаменитий не стільки тим, що він рідний брат блискучого Жерара, скільки тим, що є продюсером таких фільмів, як "Андеграунд" (Золота пальмова гілка у Канні 1995 р.) та "Піаніно" (три премії "Оскар" 1993 р.). Це справді значна постать у сучасному світовому кіно, і його поява на "Молодості" як голови журі - велика перемога організаторів фестивалю.
Утім, прагнення відповідати світовим стандартам поєднувалося з речами, неприпустимими для солідних кінофорумів. Наприклад, церемонія відкриття почалася із... 35-хвилинним запізненням, при цьому організатори не вважали за потрібне не те що вибачитися перед публікою, але хоча б пояснити причину затримки (за однією з версій, до останнього чекали прибуття Людмили Кучми, під чиїм високим патронатом проходить фестиваль, але августійша покровителька так і не з'явилася). Відсутність перекладача для голови міжнародного журі, котрий зібрався виголосити "тронну" промову, теж, на жаль, не прикрасила відкриття "Молодості". Виникла прикра пауза, і вихід із дивної для міжнародного кінофестивалю ситуації знайшов сам Депардьє, запросивши на сцену президента радіо "Super Nova", котрий і виступив у несподіваній для себе якості перекладача... Хотілось би сподіватися, що такі накладки, особливо помітні на тлі високо заявленої фестивалем планки, не стануть ознаками нового стилю "Молодості", а є лише прикрими винятками.
Сьогодні на фестивалі стартує конкурс короткометражних дебютів, а в неділю та понеділок змагалися студентські фільми. Про них - у нашому завтрашньому огляді.