Кіноальманах "Українські злі" зняли з прокату
28 березня у прокат вийшов черговий альманах короткометражок українських режисерів «Українські злі». Проте, як дізналися люди, що прийшли на сеанс фільму в кінотеатр «Жовтень» – це був перший і останній показ альманаху.
У невеликому залі кінотеатру «Жовтень» перший ряд займали творці стрічок – режисери, продюсери, актори. Після оголошення про те, що фільм знімають з прокату, запитання виникли у Аксіньї Куріни – кінознавця, журналістки і режисера одного з фільмів – «Гауді». Вона, а також буквально кілька глядачів намагалися дізнатися, чому фільми знімають з прокату. Втім, якоїсь конкретної відповіді не прозвучало. На питання, чому сталося так, продюсери Володимир Тихий і Денис Іваном відповіли, що виникли деякі непорозуміння з співвласниками авторських прав і, відповідно, дистрибуцією. Крім того Володимир Тихий додав, що свою роль зіграла самоцензура. Чого саме стосувалася само цензура – не зрозуміло: у відповідь Володимир Тихий чи то пожартував чи то зіронізував про сигарети «Ватра» на плакаті-афіші до альманаху і про те, що у фільмах «всі постійно когось мучать і вбивають». Нічого не було сказано і про те, чи вийде цей альманах знову в прокат, коли питання будуть вирішені.
Аксінья Куріна в знак протесту проти такого повороту подій, сказала, що покидає залу і вийшла. Інші режисери, схоже, ситуацію сприйняли не так гостро – не ставили питання і залишилися на показі.
А сьогодні вдень на сайті «Української правди» з’явилася колонка, в якій Аксінья Куріна пише, що, на її думку, причиною зняття з прокату фільму є цензура: «Цензура часто приобретает мягко-удушающие формы, когда не понятно кто является ее заказчиком. Иногда понятно, но доказать это сложно: «темныки» давно сменили «устники». Вчера был заявлен выход в прокат нового альманаха короткометражных игровых фильмов «Украинские зле» (это второй сборник проекта «Украина, гудбай»). Во время премьерного показа в кинотеатре «Жовтень» продюсеры сообщили авторам, что этот сеанс первый и последний, хотя сайте кинотеатры было заявлено по два сеанса в день. Добиться внятного ответа на вопрос «почему» в таких ситуациях нет никакой возможности.
Могу предположить, что панику у власть предержащих вызвала «Красивая женщина» Алёны Алымовой, о том, как библиотекарша влюбляется в портрет Виктора Януковича. Алёна самый аполитичный человек из моих знакомых, и история рассказанная в фильме получилась по девичьи нежной – это не какой-нибудь «95 квартал».
До речі, під час показу цієї стрічки про роман працівниці бібліотеки з портретом Януковича зал оживився: глядачі підсміювалися і аплодували – фільм припав їм до смаку. А вже після закінчення перегляду серед глядачів виникли враження, аналогічні думкам Аксіньї: альманах зняли, щоби не засмутити Президента. Тим паче, є приклад сумських граффітчіків, яких судили за портрети Януковича з цяткою на лобі.
Крім того, ще в одній стрічці «Гауді» (режисер – Аксінья Куріна) є момент, де хлопці битою вбивають міліціонера. Цей фільм дехто з присутніх на сеансі людей також віднесли до таких, які можуть підпадати під цензуру – мовляв, дурний приклад для глядачів.
Утім, у розмові з «Днем» один з продюсерів прокатної підбірки «Українські злі» і її дистриб’ютор Денис Іванов сказав, що цензури тут немає. Причина – у неузгоджених діях компанії «Артхауз-Трафік» та іншого правовласника – Держкіно– стосовно ряду короткометражок,які демонструвалися.Права на фільми «Гауді», «Очерет», «Без ГМО» і «Ксенофілія» належать також і Держкіно, яке вважає, що не варто змішувати в альманахові фільми, зняті за державний кошт і ті, які знятs не за державний. Це, до речі, теж цікава тема. В інших країнах держава, коли вкладає гроші у той чи інший фільм, не отримує авторське право на нього, а в Україні отримує і, відповідно, має право також вирішувати його подальшу прокатну долю.
Іванов наголосив, що немає жодного конфлікту з Держкіно і що всі прокатні посвідчення і договори – є. Вже в понеділок, обіцяють продюсери, альманах викладуть в Інтернет у вільному доступі. Як пояснив «Дню» Денис Іванов, вони хочуть, щоби фільми молодих режисерів подивилися якомога більше людей і знали цих режисерів саме завдяки їхнім стрічкам, а не через скандали.
Марія Семенченко