Перейти до основного вмісту

Кращі, але не ідеальні

Вчителі оцінять 214 макетів підручників та вирішать, які з них надрукують. Питання фінансування залишається невирішеним
12 березня, 10:09

Завершився відбір підручників, оригінал-макети яких братимуть участь у другому етапі конкурсу МОН. За інформацією Міністерства освіти, на розгляд експертів надійшло 99 макетів підручників для четвертого класу та 160 — для сьомого класу.

За словами самих експертів, суттєвих недоліків у запропонованих підручниках немає, але є певні неточності, що ускладнюють сприйняття дітьми змісту. Це і слугувало причиною негативних оцінок, каже старший науковий співробітник Інституту математики НАН України Олександр Барановський, який оцінював підручники з математики для четвертого класу: «Яскравих недоліків я не помітив. У підручних для четвертого класу важко припуститися грубої помилки. У жодному підручнику не було написано, що 2 + 2 = 5, автори підручників пишуть вже не перший рік. Тобто, знають, як це робити, щоб і науковим уявленням відповідало, і віковим особливостям учнів, і затвердженій програмі. Тому я зробив висновок, що всі запропоновані підручники відповідають сучасним науковим уявленням. Лише один оригінал-макет я виділив і категорично не рекомендував використовувати в навчальному процесі. Там траплялися суперечливі дані. До того ж, траплялися ще й мовні помилки і друкарські вади... Я підозрюю, що це сталося через недбалість авторів чи некомпетентність працівників видавництва. Ці проблеми легко виправити, але вони мали зробити це до того, як подавати підручник на конкурс», — пояснює Олександр Барановський.

Після розгляду підручників експертами та рецензування, висновки надходили до конкурсної комісії. Вона і займалася ухваленням рішень за результатами експертної оцінки. Комісія рекомендувала загалом 214 підручників, зокрема 81 — для четвертого і 133 — для сьомого класів. Але за словами представників комісії, не завжди їм вдавалося відсіяти справді неякісні матеріали.

«За законом, при виборі книжок ми повинні повністю покладатися на експертні висновки. Але не завжди ці висновки були коректними. Не всі підійшли до роботи відповідально. Ми отримували бланки висновків без жодного обгрунтування. Також надзвичайно поширеною була ситуація, коли зауважень до рукопису зазначалося багато, а експерт все одно рекомендував цю книжку. Ось, наприклад, аналіз рукопису підручника з української мови для сьомого класу видавництва «Богдан» містить 10 позицій зауважень. Серед них є і достатньо грунтовні, зокрема, наявність ідеологічних текстів радянської доби. І після цих висновків експерт каже про те, що підручник може використовуватися у навчально-виховному процесі. Як бачимо, книжка містить недоліки. Але оскільки експерт її рекомендує, ми повинні зараховувати цей відгук як позитивний і також рекомендувати. Тому вийшло, що рекомендованих книжок так багато. Надалі макети книжок підуть на розгляд вчителів, які вирішуватимуть, що друкувати, а що ні. Сподіваємося, вони відповідально поставляться до своєї роботи і ознайомляться з експертними висновками, які буде представлено у широкому доступі. Учителі мають можливість враховувати зауваження при своїй оцінці. Маю надію, що вони нею скористаються», — розповідає очільник конкурсної комісії, голова Наглядової ради при МОН України Галина Усатенко.

Після голосування вчителів підручники, які вони оберуть, буде надруковано та направлено у школи. «Усі книжки при розгляді розподілу коштів отримають гроші на друк відповідно до кількості голосів учителів. Ми припускаємо, що якісь книжки наберуть недостатньо голосів для повноцінного тиражу. Якщо мова йтиме про кілька десятків чи кілька сотень необхідних примірників, то ні один видавець, ні держава не візьмуться фінансувати такий проект. Ми розуміємо, що книжки, яких треба буде виготовити 10 чи 20 примірників, будуть високої собівартості, тому витрачати на них кошти недоцільно», — розповідає заступник міністра освіти Павло Полянський.

До слова, досі не вирішено питання щодо фінансування друку нових підручників. Як раніше повідомляв «День», цього року на друк книжок виділено 63 мільйони гривень. Із них 30 мільйонів необхідно віддати видавництвам у якості боргу за попередні замовлення. Залишається 33 мільйони, які, за роз’ясненнями Міністерства, складають 15% від загальних потреб.

«Питання фінансування цього проекту досі не вирішено. Поки є три потенційних джерела фінансування. Уряд може знайти гроші у бюджеті та направити їх на книговидання. Другий варіант — гроші знайдуть місцеві адміністрації, щоб проплатити підручники, які замовлять школи області. Третій варіант — відкриття Національним банком спеціальної кредитної лінії через якийсь із приватних банків для того, щоб видавці могли використати ці кошти. Звісно, всі підручники, які перейшли на другий етап, надруковано не буде. Гадаю, вчителі проголосують за відомих авторів. Можливо, пощастить і кільком новачкам, які змогли створити дійсно якісний продукт, але це не буде масово», — підсумовує голова Асоціації видавців та книгорозповсюджувачів Олександр Афонін.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати