Енергоменеджмент – у тренді
Співзасновник Ecois.mе Іван ПАСІЧНИК: «Коли ми стартували, у нас не було знайомств... ми не знали, куди піти за інвестиціями»![](/sites/default/files/main/articles/10042015/10pasichnik.jpg)
Останнім часом тема енергоменеджменту стає все популярнішою як у світі, так і в Україні, зокрема. А розробники комп’ютеризованих систем не припиняють знаходити різноманітні рішення для спрощення повсякденних процесів. Зокрема, йдеться й про моніторинг електричних приборів, як частини загального концепту розумного використання електроенергії.
Серед таких винаходів — система Ecois.mе. Принцип роботи девайсу досить простий. Потрібно встановити його біля електричного лічильника і підключити до Інтернету. Пристрій самостійно фіксує, як і скільки електроенергії ви використовуєте, надсилає дані на сервери розробників, де вони аналізуються і в реальному часі відображаються на вашому смартфоні чи комп’ютері. Тобто, якщо ви вийшли з дому і не пам’ятаєте, чи вимкнули, наприклад, світло, то зможете це легко перевірити на своєму смартфоні.
Ідея проекту належить чотирьом українцям — Івану Пасічнику, Назару Мокринському, Олександру Дятлову та Антону Дятлову. Півтора року тому Ecois.mе виграв на хакатоні енергетичних інновацій Tesla Camp, за рік отримав 80 тисяч євро від німецької компанії Deutsche Telekom, і вже близько дев’яти місяців частина команди виготовляє девайс в Кракові, де знаходиться один із офісів з розробок інновацій інвестора.
А нещодавно Ecois.mе був представлений на найбільшій у світі міжнародній виставці, присвяченій інформаційним і телекомунікаційним технологіям — CeBIT (Ганновер, Німеччина), і виграв пітч-сесію Utility Day, отримавши приз від найбільшого європейського постачальника в сфері енергозбереження — RWE.
«День» поспілкувався із співзасновником Ecois.mе Іваном ПАСІЧНИКОМ про те, чим проект живе сьогодні, коли розробники планують запустити його у серійне виробництво та про особливості «запуску» енергетичних проектів.
— Іване, розкажіть, будь ласка, на якій стадії розробка проекту сьогодні?
— Ми вирішили, що наприкінці квітня будемо виходити на Kickstarter (сайт фінансування творчих проектів. — Ред.), тому наразі практично вся наша робота спрямована на підготовку до цього. Ми ухвалили таке рішення, тому що все одно для Kickstarter потрібно виготовляти продукт, і так у нас з’являється більше мотивації зробити його швидше та якісніше.
— У Ганновері ви виграли на Utility Day 1011 євро. Сума для проекту фактично символічна. Яке значення тоді має така перемога?
— Ми їхали на СеВІТ, тому що там були представлені utility-компанії (постачальники комунальних послуг). Коли ми ще тільки починали працювати, то визначили для себе їх, як головних партнерів. Але дістатися до людей, які ухвалюють рішення — досить важко. І от на СеВІТі нам вручила приз саме організація, з якою можна домовлятися про партнерство.
Найголовніше, що ми «засвітилися», розповіли про свої напрацювання та бізнес пропозиції, поспілкувалися з організаторами премії і відчули позитивні сигнали у відповідь. Також ми дізналися, що вони думають над розробкою подібної до нашої системи, а тому наш проект був для них цікавий. А приз — справді символічний. В якійсь із систем — це закодоване число 11. Але ці гроші нам дозволили покрити витрати на участь у виставці.
Коли робиш будь-який стартап, у тебе є лімітована сума грошей, яку потрібно розтягнути на якомога довше — до того періоду, коли починаєш залучати інвестиції, або ж коли починаєш заробляти. Втім, наприклад, за ці гроші можна оплатити роботу на місяць ще одному розробнику.
— Чи є аналоги вашої системи в світі?
— Звісно, у нас є конкуренти. Найбільше їх у США. Є деякі європейські проекти. Сьогодні тема енергозбереження — дуже «гаряча».
Але від більшості подібних систем ми відрізняємося тим, що наш пристрій може моніторити абсолютно всю техніку в квартирі чи в будинку. Тоді як наші конкуренти можуть визначати лише певну кількість девайсів без імпульсних блоків живлення всередині. Тобто, вони не можуть визначити, коли вмикається чи вимикається, наприклад, телевізор або ж зарядка до телефону.
І вже на основі всіх цих даних ми можемо надсилати повідомлення через розроблений нами ж додаток. Це повідомлення на кшталт «ви забули вимкнути світло». Або ж наприклад, якщо у вас є діти і вони грають у Xbox, ви можете запрограмувати пристрій таким чином, що коли Xbox вмикається, вам надходить повідомлення. І ви вже знаєте, що діти — вдома, граються в Xbox, тому потрібно ввечері перевірити їхнє домашнє завдання.
— Чи можна буде вимкнути пристрій на відстані через смартфон?
— Власне, це вже завдання розумного будинку або Інтернету речей. Ми розробляємо лише систему енергоменеджменту, за допомогою якої можна все подивитися, отримувати повідомлення, якщо ви використовуєте забагато енергії. Але ми вже зараз ведемо переговори з розробниками інтернет-речей про інтеграцію їх у нашу систему на більш пізніх стадіях. Це, наприклад, розумні розетки чи системи контролю за температурою в приміщенні. Їх можна буде купити додатково і вже через нашу систему ними керувати.
Такий принцип роботи ми планували із самого початку. Бо, наприклад, у тих же розумних будинках дуже складно розібратися. У вас може бути понад сто функцій, з яких 70% ви не використовуєте, але вже за них заплатили. А тут ви просто бачите, що і як використовується.
— Де ваш продукт продаватиметься, в першу чергу?
— Спочатку ми думали працювати із Західною Європою через постачальників комунальних послуг. Зараз уже, до речі, ведуться переговори. А щодо Kickstarter, то люди із будь-якої країни, які замовили наш продукт, отримують його після виготовлення. За статистикою, більшість людей, які замовляють девайси на Kickstarter — із США. А коли у нас уже будуть готові перші пристрої, ми працюватимемо із провайдерами електроенергії в різних країнах, зокрема й в Європі.
— А коли Ecois.me буде в Україні?
— Поки що його так само можна буде замовити на Kickstarter. Але зараз, поки ми в Україні, я часто зустрічаюся із різними людьми, розповідаю їм про те, що ми робимо, дивлюся на їхню реакцію. Дізнаюсь, що їм цікаво і за яких умов вони можуть купити наш пристрій.
А взагалі ми плануємо, що після Kickstarter сам продукт зможемо виготовити до кінця серпня і десь на початку осені почнемо вже надсилати його користувачам. Але це дуже оптимістичний прогноз. Найімовірніше — це кінець осені.
— Ви сказали, що зараз цікавитеся тим, як можна «просувати» девайс в Україні. Що для цього потрібно і чим запити українців відрізняються від інтересів європейського споживача?
— Якщо порівнювати, то в Європі чи США ми можемо позиціонувати свій проект, як енергоменеджмент із системою, що зекономить гроші, а вже потім це — сервіс, який дбає про користувача і надсилає йому повідомлення, коли в системі відбуваються зміни.
Українці також споживають багато електроенергії, але платять не за ринковими цінами. Наприклад, мої батьки витрачають на електроенергію десь 3 долари за місяць. На рік — це 36 доларів. Пристрій зекономить приблизно 9%. Це трохи більше ніж три долари. При тому, що пристрій коштуватиме від 150 доларів. Тому тут ми повинні більше акцентувати на тому, що цей пристрій дбає про свого користувача через додаткові сервіси, які ми розробили.
— В Україні є чимало ініціатив, покликаних змінити правила гри на ринку. Зокрема, й у галузі ІТ. Як думаєте, що потрібно змінювати в першу чергу?
— Роботи багато. Якщо подивитися на ту ж Америку, — там, наприклад, досить високі податки на ІТ. Але разом із тим, там налагоджена еко-система. Навіть у Польщі вищі податки. Але ми там, бо там є верховенство права. Там я розумію, що у мене є власна компанія і мої інтелектуальні права захищені. Тут такого немає. Це велика проблема. До того ж, є багато заяв з боку влади, які відлякують інвесторів.
Утім, я не вважаю себе експертом у цій галузі. Наразі в уряді та парламенті є чимало досвідчених людей і, гадаю, вони краще на цьому розуміються і знають, як поліпшити ситуацію.
— Тоді чому, на вашу думку, для Ecois.me не вдалося знайти інвестора в Україні?
— Коли ми стартували, у нас не було знайомств у енергетичному колі і ми не знали, куди піти за інвестиціями. Тим паче тоді в хардвері взагалі мало хто працював. І інвестори з бізнес-акселераторів не дуже хотіли вкладатися в те, на чому не розуміються. Зараз ситуація змінюється, з’являються люди, які готові інвестувати.