Перейти до основного вмісту

Про старт «Антарес»

та унікальну інженерну задачу, яку вирішили українські ракетники
18 жовтня, 18:29
ФОТО REUTERS

У США успішно стартувала модернізована ракета «Антарес», виготовлена за українською участю. Як повідомляє Центр інформаційних зв’язків ДП «КБ «Південне» ім. М.К. Янгеля, запуск корабля, що доправляє вантажі на Міжнародну космічну станцію, відбувся 18 жовтня о 2 годині 46 хвилин за київським часом з космодрому на острові Воллопс у штаті Вірджинія. Ракета «Антарес» вивела на навколоземну орбіту космічна вантажівка Cygnus («Лебідь»). Вона доправить 2425 кг корисного вантажу — припасів, харчів та наукового обладнання — на Міжнародну космічну станцію і здійснить утилізацію відходів із МКС. Це перший старт нової модифікації ракети, що дістала назву Antares 230.

Експлуатацію ракет попередньої модифікації було припинено після аварії 28 жовтня 2014 року. За висновком фахівців, це було пов’язано з несправністю двигунів AJ26 (модифіковані російські двигуни НК-33). Компанія Orbital ATK вирішила замінити маршевий двигун першого ступеня. За підсумками конкурсу для нової версії «Антареса» для двигунів першого ступеня обрали російські киснево-гасові двигуни РД-181 (експортна версія РД-191) виробництва НВО «Енергомаш». 1 червня 2016 року в центрі космічних польотів на острові Воллопс було успішно проведено вогневі випробування модернізованого першого рівня РН «Антарес». Перед цим українські фахівці-ракетники розв’язала унікальне інженерне завдання: у стислі терміни і за мінімуму доопрацювання матеріальної частини забезпечили адаптацію нового двигуна до ракети, спроектованої для абсолютно іншого двигуна. КБ «Південне» і його суміжники успішно впоралися зі складним технічним завданням.

У КБ «Південне» повідомляють, що після виведення на навколоземну орбіту космічний корабель Cygnus зробить маневр перельоту з низької паркувальної орбіти на орбіту МКС, аби зістикуватися зі станцією. Після завершення місії Cygnus увімкне двигун для проведення маневру входу у щільні шари атмосфери, де безпечно руйнуватиметься над Тихим океаном. Це була шоста місія з доправлення вантажів на МКС, яку компанія Orbital ATK успішно здійснила за контрактом з NASA. До кінця 2018 року планується здійснити п’ять пусків, з 2019 по 2024 рік — ще шість. Головний розробник ракети-носія Antares — Orbital Science Corporation. Основну конструкцію першого ступеня розробили фахівці КБ «Південне», виготовили «Південмаш» у кооперації з українськими підприємствами «Хартрон-Аркос» (Харків), «Київприлад», «Хартрон-Юком» (Запоріжжя), «Чезара» і «Рапід» (Чернігів).

Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман привітав українських розробників з успіхом. «Вітаю дніпропетровських колег. Уночі корабель Antares першим українським ступенем успішно доправив вантаж на МКС», — написав він у Twitter. Посол України в США Валерій Чалий висловив упевненість, що запуск ракетоносія «Антарес» із компонентами українського виробництва свідчить про поглиблення відносин між США і Україною у сфері космосу. Він також вважає, що Україні треба займати вільні ніші в цій галузі, які вивільняє Росія. Про це він заявив, перебуваючи на космодромі на острові Воллопс, де відбувся старт ракети. «Це справді знакова подія. Очевидно, космічні запуски — це вінець серйозної роботи нашого КБ «Південне» і заводу «Південмаш», і американців, тому, звичайно, це особливий день», — зазначив український посол. Він наголосив, що співпраця між США і Україною у сфері космосу поглиблюється. «Що ми можемо зробити — це справді зайняти ті ніші, які з певних причин зараз залишає Росія», — зазначив В.Чалий. Він уточнив, що так складаються обставини, зокрема внаслідок дії санкцій проти РФ. За словами В.Чалого, для того щоб просуватися в цьому напрямі, Україні потрібно не лише забезпечити політичну частину, що фактично вже зроблено, а й передбачити відповідне фінансування і налагодити виробництво. «Торік за дорученням і президента, і міністра закордонних справ ми зробили багато задля того, щоб зняти всі політичні питання щодо розвитку космічної співпраці. Тепер питання щодо наших виробників, щодо фінансування проектів», — зазначив В.Чалий. На його думку, космічні програми мають стати пріоритетом для українського уряду, зокрема в плані ресурсного забезпечення. «Це також пов’язано з військово-технічною співпрацею», — уточнив посол. Він вважає, що американський ринок «є дуже цікавим і він має величезні можливості для взаємодії зі Сполученими Штатами». Відповідаючи на запитання про можливості для українських космонавтів взяти участь в американських проектах, дипломат повідомив, що робота над цим триває. «Я гадаю, що ми зробимо певні кроки, щоб була така заявка. Але це розписується на роки вперед і, відверто кажучи, в найближчий місяць і рік це неможливо. Але ми працюємо над цим», — підсумував посол України в США.

Раніше керівництво ДКБ «Південне» обговорювало з американцями можливі напрями співпраці. Наприклад, в конструкторському бюро ведуться розробки перспективного ракетного двигуна РД-815 тягою 250 тонн, здатного замінити російські двигуни. «За своїми характеристиками він не поступається зарубіжним аналогам, таким, як РД-191, виробництва Росії, а зв’язка з чотирьох двигунів РД-815 має кращі характеристики, ніж російський двигун РД-171», — каже керівник Центру інформаційних зв’язків ДКБ «Південне» Анатолій Карманов. За його словами, виробництво нового двигуна планується налагодити на дніпропетровському заводі «Південмаш». Усі роботи і випробування мають намір повністю завершити до 2019 року.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати