Кальман у стилістиці... індійського кіно
У Національній опереті — оновлена та експериментальна «Баядера»![](/sites/default/files/main/articles/19122019/6foto.jpg)
«Фіалка Монмартру», «Сільва», «Містер Ікс» — Національна оперета України давно і щиро демонструє свою симпатію до творчості короля жанру Імре Кальмана. Останнім часом угорський композитор був, і, з усього, залишається одним із найпопулярніших у афіші, адже новою виставою в репертуарі театру, прем’єра якої відбувалася днями, стала його «Баядера».
Представляючи свою роботу, режисер Богдан Струтинський зауважив, що в цьому спектаклі, незважаючи на приналежність «Баядери» до класичної музичної спадщини, творча команда не відмовила собі в бажанні поекспериментувати: «...додали іронії, провели паралелі між минулим і сучасністю, спробували відокремити гру і реальність». При цьому первинною ланкою експериментів стало саме лібрето, адже, за словами автора Яни Іваницької, для того, щоби створити історію для нинішньої вистави, довелося вивчити чотирнадцять версій «Баядери», написаних у різний час. За основу взято лібрето Юліуса Браммера та Альфрема Грюнвальда, яке було ретельно проскановано на предмет актуальності жартів, доречності заявленого хронометражу і кількості героїв, яких там близько сорока. Оскільки повна версія, зі збереженням усіх діалогів та подробиць сюжету, претендувала на щонайменше чотиригодинну постановку, було вирішено піти шляхом оптимізації твору. Сучасно, стильно, динамічно — так умовно автори вистави визначили для себе її концепцію.
Розповідаючи про своє бачення майбутньої вистави, художник Олександр Білозуб зізнався, що його натхненням у цій роботі стали індійські фільми. Яскраві кольори, голови слонів, балет, одягнутий у індійські сарі, — сцена «Баядери» направду нагадувала знімальний майданчик майбутнього хіта індійського кінематографа. Власне, цю ж ідею розвинув і режисер Богдан Струтинський, вивівши на сцену екзальтованого режисера (Арсен Курбанов), який з перемінним успіхом намагався спрямувати в конструктивне русло броунівський рух творчих особистостей, влаштувавши пресконференцію просто під софітами — «акули пера» з оперети поводилися, немов досвідчені представники ЗМІ — та дозволивши глядачам зазирнути до артистичних гримерок, де народжуються найпотаємніші секрети і розвінчуються міфи. Власне, й тематика «Баядери» показово перегукується з тематикою індійських фільмів: шалене кохання, на шляху якого постають традиції, соціальна нерівність, складний вибір між почуттями і статусом.
У першому показі «Баядери» головні ролі виконали: Ігор Левенець (Раджимі, принц Лангору), Яна Татарова-Цукрідзе (Одетта Дарімонд), Ігор Тихонов (директор театру), Кирило Басковський (Луї-Філіпля Туретт) та інші солісти Національної оперети.
Наступні покази вистави відбудуться 17 і 18 січня.