Перейти до основного вмісту

«Добре, що вони є, але їх дуже мало»

Експертка прокоментувала заходи для бізнесу на період карантину
17 березня, 18:48

17 березня, в зв’язку з ситуацією з коронавірусом парламент прийняв низку рішень щодо необхідних заходів, особливо важливих у цей нелегкий час, щоби бізнес зміг достойно тримати удар (законопроєкти №3220, №3219 та №2539).

Серед прийнятих рішень йдеться про запровадження мораторію на будь-які перевірки всіх категорій платників податків органами податкової служби та іншими контролюючими органами зі строком дії мораторію з 18 березня по 31 травня 2020 року, відтермінування строку подання декларації про доходи для фізичних осіб до 1 липня 2020 року.

Крім того, скасування штрафних санкцій та нарахування пені за порушення податкового законодавства (крім порушень, що стосуються сплати ПДВ, акцизу, ренти) — вчинених протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року, продовження до 1 липня 2020 року терміну подання річної декларації про майновий стан і доходи, надання права змінювати режими роботи та офіційний дозвіл на роботу з дому.

Водночас тимчасове скасування штрафів та пені за несвоєчасне подання звітності щодо ЄСВ, тимчасове звільнення від нарахування та сплати ЄСВ для підприємців, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (ФОП). У період з 1 березня року по 30 квітня 2020 року — відсутність нарахування та несплата податку на об’єкти нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб та податку на землю.

Однак, експерти кажуть, що цих заходів не достатньо, і бізнес передусім той, який має найманих працівників, постраждає. Деталі — в коментарі «Дню» голови Ради Інституту податкових реформ, віцепрезидентки Асоціації платників податків України Олени ХОТЕНКО:

Добре, що законопроєкт №3220 на підтримку платників податків узагалі з’явився, це принаймні говорить про намір уряду підтримати бізнес. Проте заходів, які в ньому зазначені, вкрай недостатньо.

Наприклад, звільнення на два місяці від сплати єдиного соціального внеску стосується лише підприємців, а за найманих працівників доведеться платити, попри те що вони взагалі не будуть працювати. Натомістьу інших країнах уряди зробили не лише відтермінування сплати податків, а й знизили податкові ставки та терміни подання декларацій.

Що є добрим у цьому законопроєкті?

• У період двомісячного карантину не проводитимуться будь-які перевірки, крім випадків, що передбачені межами кримінальних справ.

• Буде скоректований національний план-графік документальних перевірок, і ті перевірки, які вже були заплановані на ці два місяці, розпочнуться лише з травня.

• Не буде відповідальності за порушення податкового законодавства протягом цих двох місяців.

• Відтерміновано введення обов’язкового РРО. Тим підприємцям, які мали вводити касові апарати з 1 липня, перенесли строк на 1 серпня, а тим, хто мав вводити з 1 жовтня, — відповідно на 1 січня. Також до 1 січня 2021 року перенесли сплату штрафів, пов’язаних з уведенням РРО.

Разом із тим у законодавців був реальний шанс відмінити тотальну фіскалізацію, і це була б одна з найвагоміших підтримок малому та середньому бізнесу, яка б зняла соціальне навантаження й напругу між владою та бізнесом.

Чого не зроблено?

Взагалі не зменшили податок на доходи фізичних осіб. На сьогодні найбільш обтяжуючими для бізнесу є податки та збори на фонд оплати праці. В деяких країнах світу бізнесу компенсують до 70% видатків на заробітну плату в зв’язку з зупиненням бізнесу. В нас навіть не прибрали зобов’язань по сплаті ЄСВ з найманих працівників.

Цим законопроєктом абсолютно не врегульовано поняття форс-мажорних обставин у зв’язку з карантином. Тобто епідемія входить до форс-мажорних обставин, а карантин — ні. Це загрожує низкою проблем з неплатежами, з іноземними контрагентами та валютними операціями.

Також цим законопроєктом, на жаль, жодним чином не врегульоване питання строків оплати нерезидентів по валюті і повернення валютної виручки. Хоча є дуже великі ризики щодо затримки валютних платежів.

Аналітичними центрами, зокрема й Інститутом податкових реформ було розроблено пропозиції уряду та парламенту щодо підтримки малого та середнього бізнесу в період карантину, ми навіть дали розрахунок компенсаторів. Але, на жаль, ці заходи, які прийняті в законі 3220, є дуже точковими і скупими. Добре, що вони є, але їх дуже мало.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати