Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Добре, що вони є, але їх дуже мало»

Експертка прокоментувала заходи для бізнесу на період карантину
17 березня, 18:48

17 березня, в зв’язку з ситуацією з коронавірусом парламент прийняв низку рішень щодо необхідних заходів, особливо важливих у цей нелегкий час, щоби бізнес зміг достойно тримати удар (законопроєкти №3220, №3219 та №2539).

Серед прийнятих рішень йдеться про запровадження мораторію на будь-які перевірки всіх категорій платників податків органами податкової служби та іншими контролюючими органами зі строком дії мораторію з 18 березня по 31 травня 2020 року, відтермінування строку подання декларації про доходи для фізичних осіб до 1 липня 2020 року.

Крім того, скасування штрафних санкцій та нарахування пені за порушення податкового законодавства (крім порушень, що стосуються сплати ПДВ, акцизу, ренти) — вчинених протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року, продовження до 1 липня 2020 року терміну подання річної декларації про майновий стан і доходи, надання права змінювати режими роботи та офіційний дозвіл на роботу з дому.

Водночас тимчасове скасування штрафів та пені за несвоєчасне подання звітності щодо ЄСВ, тимчасове звільнення від нарахування та сплати ЄСВ для підприємців, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (ФОП). У період з 1 березня року по 30 квітня 2020 року — відсутність нарахування та несплата податку на об’єкти нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб та податку на землю.

Однак, експерти кажуть, що цих заходів не достатньо, і бізнес передусім той, який має найманих працівників, постраждає. Деталі — в коментарі «Дню» голови Ради Інституту податкових реформ, віцепрезидентки Асоціації платників податків України Олени ХОТЕНКО:

Добре, що законопроєкт №3220 на підтримку платників податків узагалі з’явився, це принаймні говорить про намір уряду підтримати бізнес. Проте заходів, які в ньому зазначені, вкрай недостатньо.

Наприклад, звільнення на два місяці від сплати єдиного соціального внеску стосується лише підприємців, а за найманих працівників доведеться платити, попри те що вони взагалі не будуть працювати. Натомістьу інших країнах уряди зробили не лише відтермінування сплати податків, а й знизили податкові ставки та терміни подання декларацій.

Що є добрим у цьому законопроєкті?

• У період двомісячного карантину не проводитимуться будь-які перевірки, крім випадків, що передбачені межами кримінальних справ.

• Буде скоректований національний план-графік документальних перевірок, і ті перевірки, які вже були заплановані на ці два місяці, розпочнуться лише з травня.

• Не буде відповідальності за порушення податкового законодавства протягом цих двох місяців.

• Відтерміновано введення обов’язкового РРО. Тим підприємцям, які мали вводити касові апарати з 1 липня, перенесли строк на 1 серпня, а тим, хто мав вводити з 1 жовтня, — відповідно на 1 січня. Також до 1 січня 2021 року перенесли сплату штрафів, пов’язаних з уведенням РРО.

Разом із тим у законодавців був реальний шанс відмінити тотальну фіскалізацію, і це була б одна з найвагоміших підтримок малому та середньому бізнесу, яка б зняла соціальне навантаження й напругу між владою та бізнесом.

Чого не зроблено?

Взагалі не зменшили податок на доходи фізичних осіб. На сьогодні найбільш обтяжуючими для бізнесу є податки та збори на фонд оплати праці. В деяких країнах світу бізнесу компенсують до 70% видатків на заробітну плату в зв’язку з зупиненням бізнесу. В нас навіть не прибрали зобов’язань по сплаті ЄСВ з найманих працівників.

Цим законопроєктом абсолютно не врегульовано поняття форс-мажорних обставин у зв’язку з карантином. Тобто епідемія входить до форс-мажорних обставин, а карантин — ні. Це загрожує низкою проблем з неплатежами, з іноземними контрагентами та валютними операціями.

Також цим законопроєктом, на жаль, жодним чином не врегульоване питання строків оплати нерезидентів по валюті і повернення валютної виручки. Хоча є дуже великі ризики щодо затримки валютних платежів.

Аналітичними центрами, зокрема й Інститутом податкових реформ було розроблено пропозиції уряду та парламенту щодо підтримки малого та середнього бізнесу в період карантину, ми навіть дали розрахунок компенсаторів. Але, на жаль, ці заходи, які прийняті в законі 3220, є дуже точковими і скупими. Добре, що вони є, але їх дуже мало.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати