Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Гнучкий коридор чи «ситуативне рихтування»

«Фактичне скасування коефіцієнта стажу за призначення пенсії знизить її на 30—40%», — експерт
06 червня, 16:39
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Ще не розглянута українським парламентом і практично не відома суспільству пенсійна реформа, втім, набуває якихось перших реальних рис.

ДОДАТКОВИЙ РЕСУРС І СТАРА ФОРМУЛА

Як заявив днями в ефірі Еspreso.tv міністр соціальної політики України Рева, після підвищення з початку року мінімальної заробітної плати до рівня 3200 гривень до Пенсійного фонду надійшло додатково, понад план, 11 мільярдів гривень. Маючи у своєму розпорядженні цей ресурс, переконаний міністр, можна вести мову про майбутнє осучаснення пенсій.

Проте розмір пенсії, як і досі, залежатиме від середньої зарплати по країні, власної зарплати і трудового стажу. Майбутню пенсію можна розрахувати самому за формулою П = ЗС х КЗ х КС, де П — розмір пенсії;  ЗС — середня місячна зарплата в Україні за три останні календарні роки; КЗ — коефіцієнт зарплати (співвідношення між середньою виплатою по країні і тією, яку на момент виходу на пенсію отримував пенсіонер).

Якщо зарплата за обраний період удвічі перевищувала середню по країні, то КЗ дорівнюватиме 2, якщо вона більша на 35% — то 1,35); КС — коефіцієнт стажу (добуток відпрацьованих років і спеціального коефіцієнта 1,35, завдяки якому за кожен рік стажу пенсіонер отримує плюс 1,35% свого заробітку). У проекті пенсійної реформи цей коефіцієнт  пропонується зменшити до одиниці, що, на думку експертів, спрацює далеко не на користь пенсіонерів.

«ТОЧКА» ГРОЙСМАНА

Чи не найбільше досягнення уряду України у справі пенсійного реформування полягає в тому, що йому все ж вдалося  заручитися підтримкою Міжнародного валютного фонду і Всесвітнього банку. Незважаючи на сумніви, що були в цих міжнародних фінансових організацій, вони все ж таки висловили підтримку урядового проекту закону про реформування пенсійної системи.

До того ж,  як повідомила минулої неділі прес-служба Міністерства соціальної політики, «крапку у перемовному процесі поставив прем’єр-міністр України, який безпосередньо брав участь у перемовинах із головою місії МВФ Рон ван Роденом».

«Результатом перемовин стало затвердження збалансованого, комплексного документа, що базується на кращому світовому досвіді і дає відповіді на виклики і проблеми, які гостро стоять сьогодні перед українською державою та суспільством», — стверджує прес-служба міністерства.

За кілька днів до цього, виступаючи на засіданні уряду, Реві довелося коментувати  інформацію про негативне ставлення МВФ до проекту пенсійної  реформи, що з’явилася в деяких ЗМІ. Якби ці повідомлення підтвердилися, то це був би серйозний удар по іміджу прем’єр-міністра, який раніше стверджував, що після того, як Верховна Рада проголосує за цей законопроект, він готовий нести персональну відповідальність за впровадження цієї реформи та її позитивний вплив на життя пенсіонерів.

«Проситиму Президента якнайшвидше призначити Нацраду реформ для того, щоб ми змогли розглянути пенсійну реформу і прийняти її в парламенті до чергових канікул», — інформував прем’єр.

ХТО «ПРОТИ»?

І раптом джерело в Кабміні розповідає, що МВФ висловив претензії до ініціативи уряду щодо осучаснення пенсій на постійній основі і скасування оподаткування пенсій для працюючих пенсіонерів.

Як повідомляли «Українські новини», ці дві ініціативи, за словами джерела, МВФ не підтримує. Окрім того, МВФ проти планів уряду знизити коефіцієнт оцінки вартості року стажу у формулі розрахунку пенсій з 1,35 до 1. Фактичне скасування цього коефіцієнта може призвести до істотного зниження пенсії — на 30—40%.

«Після 10 днів роботи в Україні місія МВФ видала висновок, в якому не міститься практично жодного позитивного відгуку про ініціативи Кабінету Міністрів», — зазначила агенція. За словами генерального директора Української федерації страхування Галини Третьякової, незгода МВФ пояснюється тим, що реалізація цих ініціатив призведе до збільшення витрат на пенсійні виплати з 11 відсотків ВВП на сьогоднішній день, до 14 відсотків. «При цьому ініціативу зниження коефіцієнта оцінки року стажу у формулі розрахунку пенсії зовсім не було відображено в презентації Кабміну про пенсійну реформу», — наголошується в публікації.

ПОТРІБНА «БІЛА КНИГА»

У Гройсмана як автора «крапки» в пенсійному переговорному процесі з МВФ попереду нелегкі дискусії в парламенті. Керівник парламентської групи «Воля народу» Ярослав Москаленко дивується, чому Кабінет Міністрів завчасно не передав законопроект про пенсійну реформу до Верховної Ради. «Якщо ми підемо за сценарієм Кабінету Міністрів і побачимо пенсійну реформу лише тоді, коли вона з’явиться у стінах парламенту, то ми можемо, як засвідчує практика, отримати низку альтернативних законопроектів від депутатів, і пенсійну реформу буде провалено. Цього сьогодні не можна допустити», — заявив Москаленко на погоджувальній раді Верховної Ради і здивувався, чому у складі робочої групи, що розробляє пенсійну реформу, немає  представників парламенту.

На його думку, той варіант пенсійної реформи, який уряд має намір передати до парламенту, «це не реформа, а ситуативне рихтування з метою на кілька років перекрити фінансові труднощі, аби Україна мала можливості платити відсотки по кредитах».

Москаленко знайшов підтримку в лідера фракції «Самопоміч» Олега Березюка. «Ми хочемо, аби Кабінет Міністрів повернувся до своєї концепції «білих книг» і надав парламенту пропозиції щодо пенсійної реформи України», — вимагає він і зазначає, що необхідною умовою для ухвалення пенсійної реформи має бути її «всенародне якісне обговорення».

За публічне обговорення пенсійної реформи із залученням профспілок, працедавців, політичних сил виступає і керівник фракції Радикальної партії Олег Ляшко. Він вважає, що схвалення пенсійної реформи з боку МВФ  не є достатньою умовою для її прийняття. «Це уряд України чи філія Міжнародного валютного фонду?» — запитує політик, вочевидь, не до кінця розуміючи вагомість зовнішнього фінансування країни.

РЕФОРМИ ВРАНЦІ — ТРАНШ УВЕЧЕРІ

Тим часом місія МВФ за підсумками роботи над пенсійною реформою в Києві, за даними «Інтерфаксу Україна», повідомила, що черговий транш в Україну надійде після доопрацювання законопроектів пенсійної і земельної реформ, пожвавлення приватизації і отримання конкретних результатів у боротьбі з корупцією. У МВФ відзначили істотний прогрес у загальному розумінні визначальних компонентів цих заходів, але потрібна подальша технічна робота, аби текст законопроектів відображав це розуміння і загалом відповідав цілям реформ.

«Забезпечення  парламентської підтримки цих законопроектів буде необхідним кроком на шляху завершення четвертого перегляду», — наголошують автори документа. Агентство нагадує, що МВФ під земельною реформою розуміє скасування мораторію на придбання-продаж землі. У пенсійній реформі для нього головне — скорочення дефіциту Пенсійного фонду, зокрема шляхом підвищення пенсійного віку і мінімального стажу,  що дає право на пенсію. Під «антикорупційним реформами» розуміється створення спеціалізованих антикорупційних судів і надання НАБУ права на самостійне прослухування підозрюваних у корупції.

ЧОГО ДОМІГСЯ МВФ

Зрозуміло, що «крапка» у перемовинах з МВФ, що її поставив Гройсман, стала підсумком непростих торгів. Чого домігся Фонд від українського прем’єра? Найімовірніше, йому було обіцяно задовольнити всі вимоги по земельній і антикорупційній складовій. Чи не тому про це немає жодної інформації? У пенсійному питанні прем’єр тимчасово відстояв пенсійний вік.

Але, як відзначає старший юрист компанії CMS Cameron McKenna LLC Наталія Наконечна, для цього довелося винайти так званий гнучкий коридор. У результаті вік пенсіонерів нібито залишається на рівні 60 років, але за наявності страхового стажу 25 років. Надалі передбачається поетапне збільшення страхового стажу з 25 до 35 років. До того ж кожні 12 місяців вимога до розміру страхового стажу зростатиме на рік.

СТАЖ СТАНЕ  ТОВАРОМ

Отже, 2028 року отримати пенсію за віком можна буде за наявності 35 років страхового стажу. Якщо ж його буде недостатньо, то працівник зможе виходити на пенсію в 63 роки або навіть у 65. Тим працівникам, у кого немає достатнього стажу, але є бажання вийти на пенсію в 60 років або хоча б у 63,  пенсійна реформа дозволить «купувати» до п’яти років стажу.

Механізм такої доплати відомий ще не повністю, але попередні заяви авторів законопроекту дають змогу вважати, що за необхідний стаж доведеться викласти суму у розмірі єдиного соціального внеску, що становить зараз 22% мінімальної зарплати, за кожен неоплачений рік. Зараз рік стажу коштує приблизно 16 900 гривень, але до нього, як наголошувалося у презентації законопроекту,  що її зробив Гройсман 17 травня, застосовуватиметься коефіцієнт 2. За два роки — 1,8 і далі з регресною залежністю до коефіцієнта 1,2 за п’ять років.

Чи працюватимуть пропоновані зміни і чи віддадуть перевагу українці таким соціальним інвестиціям збереженню своїх коштів на банківських рахунках, запитує юрист. На її думку, така ідея в довгостроковій перспективі може змусити багатьох українців працювати офіційно, аби не збільшувати вік виходу на пенсію чи дістати таку можливість взагалі. Високий поріг страхового стажу вдарить по тих, у кого пенсія не за горами, а соціальні внески не платилися. На момент виходу на пенсію у них не буде ні достатнього страхового стажу, ні можливості його докупити.

Утім, відзначає Наконечна, законопроект ще проходить крізь сито Національної ради реформ і парламенту. Що в ньому залишиться, а що буде вилучено, невідомо. А поки що, після президентської «крапки», з реформи, схоже, тихенько зникло положення про припинення оподаткування пенсій працюючих пенсіонерів.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати