Задумавши суперечку теперішнього з минулим, ми виявимо, що втратили майбутнє
Уінстон Черчилль, британський політик, прем'єр-міністр Великобританії

Плюси та мінуси «704 гривень»

13 січня, 2017 - 12:49

З 1 січня 2017 року набув чинності Закон України від 06.12.2016 №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», що вніс зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» відповідно до якого «неактивні» ФОПи (які знаходяться на загальній системі оподаткування та займаються незалежною професійною діяльністю) з 1 січня 2017 року будуть зобов’язані сплачувати єдиний соціальний внесок, мінімальний розмір якого з 1 січня 2017 року становить 704 грн. в місяць. Таке рішення ініційоване Урядом і підтримане ВРУ, як мінімум здивували усіх суб`єктів малого підприємства. Дане рішення має свої мінуси і плюси. Мінуси — парламент надав занадто мало часу для підприємців, щоб підготуватись до такого рішення. Воно мало прийматись хоча б за півроку до початку нового бюджетного року, щоб у людей був нормальний адаптаційний період. Паралельно мала відбуватись інформаційно-підготовча кампанія. На практиці підприємці мали лише 4 дня у 2016 році на те, щоб закрити свою діяльність у держреєстратора. Припустимо, що дехто був за кордоном, чи просто через зайнятість не міг це зробити. Що тоді? Тож для багатьох це був шок.

Припинення ФОП передбачає дві основні процедури: у держреєстратора та у ДФС. Першочергово в нинішній ситуації для ФОПів – це держреєстратор. Хоча, як свідчить з таким активним потоком заяв щодо припинення підприємництва державні реєстратори не справляються фізично Їх кількість (держреєстраторів) не розрахована на такі стихійні рішення. Друга процедура – у ДФС – це ще більш об’єктивно складна. Вона передбачає аудит діяльності підприємця, зокрема, чи не має він заборгованості зі сплати податків, та чи в повному обсязі вони сплачені. Тому в сукупності це складна процедура, яка потребує певного часу.

Виходячи з цього, окремі депутати (Олег Ляшко та Віктор Галасюк) спрацювали на новорічні свята оперативно і активно та зареєстрували законопроект (5633 від 04.01.2017 р.) щодо відстрочення цієї норми і відповідно — нарахування ЄСВ - до 1 квітня.

Але є і очевидні позитиви такого рішення. Це не була спонтанна ініціатива уряду і рішення парламенту. Швидше за все аргументувалась вона у першу чергу великою дірою у Пенсійному фонді, яка щороку зростає, у тому числі і через скорочення ставки ЄСВ до 22% у 2016 році. Тож уряд шукає компенсатори. Вирішили, що ЄСВ мають платити всі ФОПи — незалежно від того, працюють чи ні. Адже у нас солідарна система пенсійного забезпечення — працювала така людина чи ні, вона отримуватиме пенсію. Давайте не забувати, що у нас на одного пенсіонера приблизно припадає 1,2 працівника, які сплачують ЄСВ і у багатьох випадках з мінімальної зарплати. Тому уряд знаходиться у пошуку рішення щодо збалансування ПФУ. Ще один позитив - завдяки закриттю ФОПів очиститься реєстр платників податків. І залишаться тільки активні платники. Але поряд з цим потрібно прораховувати наслідки такого рішення і в інших сферах. Очевидно, що чимало ліквідованих ФОПів буде претендувати на субсидії. Тобто отримаємо бюджетні виплати з іншої сторони. Тобто треба проаналізувати всі основні та похідні ризики. Мінімізувати такі ризики, на мою думку, можна, по-перше, відстрочивши таке рішення до 1 квітня, і, по-друге, приймати більш прораховані, виважені та вчасні рішення у майбутньому.

Дмитро СЕРЕБРЯНСЬКИЙ, експерт у сфері фіскальної політики
Рубрика: