Не можна жити ідеями, з ними потрібно щось робити.
Альфред Уайтхед, британський філософ, математик, логік та педагог (1861–1947)

Схеми на «дні»

Чому правоохоронці прийшли з обшуками до Асоціації морських портів України?
13 лютого, 2018 - 17:32
ФОТО УНІАН

Правоохоронці запідозрили колишнє керівництво Адміністрації морських портів у заподіяння державі кількох сотень мільйонів гривень збитків. Їх зацікавило днопоглиблення в Бердянському і Маріупольському морських портах, що його виконувала компанія «Техморгідробуд Миколаїв». 2015 року роботи коштували державі 290 млн грн, 2016-го — вже  712 млн грн. Улітку 2015 р. один кубометр обходився 132 грн, в 2016-го — вже 179 грн.

Те, що посадові особи змовилися з компанією і вартість завищено, спочатку запідозрили в СБУ. Справу завели ще того ж таки 2016 року, потім її передали до Національного антикорупційного бюро, те нагрянуло з обшуками до «Техморгідробуд».  А зараз детективи затримали екс-голову АМПУ Андрія Амеліна і ще кількох осіб і провели масштабні обшуки. Утім, в СІЗО Амелін пробув лише кілька годин — довірені особи внесли 12 млн грн  застави, і він вийшов на волю.

КРИМІНАЛ ЧИ ПОЛІТИКА?

Колишній керівник АМПУ, можливо, має аргументи, чому така різниця у вартості робіт. Власне, два роки тому в одному з інтерв’ю Амелін казав, що вартість одного кубометра залежить він двох десятків чинників. Це глибина і площа черпання, категорія ґрунту (що він складніший, то дорожча технологія і більше потрібно часу на роботи), дальність звалища і кількість шаланд, технологія виробництва, характеристики і склад каравану, промірювальні і водолазні роботи і тощо. Окрім того, можна посилатися на подорожчання пального. Питання лише в тому, наскільки ці аргументи будуть переконливими для правоохоронних органів та суду.

Антимонопольний комітет стверджує, що вже 2015 року на тендері була змова між «Техморгідробудом» та компаніями «Ірида» та «Інфлот-Данубіус Ейдженсі», які були фіктивними конкурентами. За версією слідства, у результаті змови ціни було завищено майже вдвічі. Відповідні протоколи є на сайті комітету. З-поміж іншого зазначається, що класифікаційні посвідчення на судна «Ірида» і «Техморгідробуд» засвідчили в одного нотаріуса і одного перекладача, і договори на оренду судів «Іриди» виявилися на конфіскованих під час обшуку комп’ютерах «Техморгідробуду». Днопоглиблювальний флот орендували. І, як доводять слідчі, після «укладення кількох договорів оренди» вартість робіт судна SEVERODVINSKIY завищили на $9 тис., а судна Мilford — на $19,5 тис. на добу. Судно GLANFORD, яке було орендовано за $25 тис. на добу, так на місце й не прибуло, через що роботи було закінчено із запізненням. Орендували судно в компанії Krayteks Group Holding Limited, власником якої є дружина Олександра Кучера, кінцевого бенефеціара «Техморгідробуд Миколаїв».

Деякі ЗМІ вже активно обговорюють затримання у політичному контексті. Амеліна пов’язують з нардепом Сергієм Фаєрмарком із групи впливу голови МВС Арсена Авакова. Керувати АМПУ Амелін почав у той час, коли Мінінфраструктури очолював Максим Бурбак, що нині очолює парламетську фракцію «Народний фронт».

АМПУ отримує значні кошти — по кілька мільярдів чистого прибутку на рік. І частина цих коштів іде не на утримання портової інфраструктури, а на держбюджету. До цього року це було 75% від прибутку, з 2018-го відрахування становитимуть 50%. Але у чиновників АМПУ є чимало можливостей для нелегального заробітку. Приватні оператори у портах конкурують між собою, є конфлікти щодо того, хто яку інфраструктуру контролює, і кожна зі сторін зацікавлена в тому, аби АМПУ створила для неї сприятливі умови. Щодо днопоглиблення, то питання до якості тих чи тих робіт виникали не раз. У галузі ведуть мову навіть про те, як після деяких таких робіт судна шкрябали днищем по піску там, де, згідно з документами, глибина мала б бути більшою.

ПІДРЯД ОБХОДИТЬСЯ УДВІЧІ ДОРОЖЧЕ, АЛЕ...

Але є й інший аспект: чому держава створює умови для корупційних схем? І чому дає змогу коштам прямувати до приватних компаній, якщо бере на себе зобов’язання підтримувати обумовлені глибини в портах і на підхідних шляхах до них і може заощадити, виконуючи ці роботи самостійно? До того ж у рамках експлуатаційного днопоглиблення АМПУ має щороку вибирати від 8 до 10 млн куб. м наносного ґрунту.

У АМПУ пояснювали, що підряд обходиться удвічі дорожче, ніж виконання робіт своїми силами, але за браком власного флоту доводиться проводити тендери. На балансі ДП «Дельта-лоцман», філії АМПУ, є землесоси «Меотида» та «Інгульський», «Тілігульський», багаточерпаковий земснаряд «Ріон», дві самовивізні шаланди, завізник якорів, а також три промірювальні катери.

Але ж при цьому самі держчиновники і керівники держкомпаній не надто прагнули останніми роками виправити ситуацію. Наприклад, окрім ДП «Дельта-лоцман», днопоглиблювальний флот є в ДП «Укрводшлях». Але як бюджетне підприємство, від держави «Укрводшлях» не отримував на оновлення флоту коштів упродовж десятиліття. З «убитим» флотом важко не лише виконувати підрядні договори, а й конкурувати з приватниками.

ПЛАНИ НОВОГО КЕРІВНИЦТВА

Ситуація може змінитися: нинішнє керівництво АМПУ днопоглиблювальний флот має намір збільшити. У планах — придбання 20 одиниць флоту упродовж найближчих чотирьох років. На ці цілі мають надати майже 5 млрд гривень. Але конкретно на днопоглиблювальний флот витратять лише частину цих коштів, близько 1,4 млн грн: планують придбати самовивізний землесос за 930 млн грн і дві грузовивізні самохідні шаланди вартістю по  200 млн, а також промірювальний катер за 20 млн.

Окрім цього, на баланс АМПУ надійде 38 од. плавзасобів днопоглиблювального флоту «Укрфодшляху». «Цей флот зможе здійснювати днопоглиблення як на внутрішніх водних шляхах, так і на всіх наших філіях від Маріупольського порту до порту Рені по тих глибинах, де це можливо», — каже голова відомства Райвіс Вецкаганс. За його словами, вже в найближчі півроку АМПУ візьметься за відновлення цих суден. Весь днопоглиблювальний флот мають намір сконцентрувати в новій філії — Днопоглиблювальній службі.

Поклавши руку на серце, навіть в цьому випадку у керівників держкомпаній (тих-таки керівників державних портових операторів) залишається можливість віддати замовлення приватній компанії. «Умови тендерів часто-густо прописуються так, що виграти його можуть лише «потрібні» кампанії. Наприклад, у тендерних умовах прописуються такі обсяги, які ми виконати не можемо, чому саме така цифра, замовник сам «не може» пояснити», — казав в інтерв’ю профільному журналові «Порти України» тодішній керівник «Укрводшляху» Микола Верещака. Але, в будь-якому разі, можливостей цих буде менше.

ОФІЦІЙНО

«У ході обшуку вилучаються документи, перелічені в ухвалі слідчого суду, для подальшого розслідування. Ми надаємо всебічну підтримку у проведенні слідчих дій, адже для нас є важливим виявлення фактів зловживань на місцях та притягнення винних до відповідальності. АМПУ сьогодні відкрита як ніколи, і такі перевірки є свідченням прозорості у роботі державної компанії та частиною тих комплексних заходів, які ми спрямовуємо на її подальший розвиток та забезпечення ефективної діяльності»,  — зазначив заступник голови АМПУ з морської та внутрішньої безпеки Сергій ГРОНСЬКИЙ.

Він зауважив, що посадові особи, які фігурують у проведенні слідчих дій, пов’язані з попереднім керівництвом ДП «АМПУ».

Андрій МУРАВСЬКИЙ
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments