Перейти до основного вмісту

Тіньова торгівля та контрабанда - найбільші схеми по ухиленню від сплати податків в Україні

Які ключові кроки для мінімізації тіньової торгівлі та сірого імпорту в Україні?
18 серпня, 18:52

Останнім часом точиться багато дискусій навколо необхідності зменшення тіньової торгівлі та порушення митних правил в Україні.

Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики навіть провів низку слухань щодо ситуації із тіньової торгівлею на нафтогазовому ринку, ринку алкоголю та тютюну - заслухали відповідальних осіб МФУ, ДПСУ, ДФСУ, ДБР, ГПУ, СБУ, МВС та НПУ, за підсумками слухань було сформовано рішення Комітету та надіслано офіційні запити правоохоронним та перевіряючим органам. То чи допоможуть ці перевіряючі органи вирішити проблему із тіньовою торгівлею та сірим імпортом, чи потрібні більш комплексні заходи та зміни до законодавства?

Яка склалася ситуація із тіньовою торгівлею підакцизними товарами на цей час:

Алкогольна продукція:

В Європі середній розмір оподаткування алкогольних напоїв 23-25%. Україна тільки на рівні виробника має 43%. За оцінками  фахівців від тіньового ринку алкоголю, держбюджет недоотримує близько 10 млрд грн щороку.

За оцінками Офісу президента України, через наявність нелегального ринку спирту державний і місцевий бюджети недоотримують 8 млрд грн щорічно.

Нафтогазовий сектор:

У липні 2019 року галузь отримала модифікацію моделі адміністрування та збору податків — стартувала нова удосконалена версія системи електронного адміністрування (так звана СЕАРП та СЕ), а також було запроваджено ліцензування діяльності з виробництва, оптової, роздрібної торгівлі та зберігання пального.

Крім цього, за останні три роки в Україні пройшли, як мінімум, три хвилі “чисток” роздрібного ринку від нелегальних АЗС. Експерти ринку, зокрема Консалтингової групи А-95 зазначають, що на кінець 2020 року в Україні «працює від 24 до 30 міні-НПЗ, через «підпільну» діяльність яких держава недоотримує близько 3,7 млрд грн на рік.

Вони займають від 5% до 20% ринку виробництва світлих нафтопродуктів», а частка тіньового роздрібного ринку бензину, дизельного палива та автогазу оцінюється експертами ринку у 17-23%.

Тютюнові вироби:

Різке подорожчання сигарет та інших нікотиномістких виробів останніми роками призводить до відповідного зростання обсягів контрафакту та нелегальної торгівлі. Тривалий час Україна була “експортером” нелегальних сигарет в Європу, але зараз уже перетворюється і в “імпортера” тютюнової контрабанди. Експерти громадської організації Healthy Initiatives, яка досліджує цей сектор у пострадянських країнах, - у своєму звіті по Україні зазначають, через різке зростання акцизів український ринок став привабливим для злочинців з країн-сусідів (Белорусії, Росії, Молдови), з ОРДЛО, зокрема в рамках cheap whites із зазначених юрисдикцій та окупованих територій транзитом Україною до ЄС. Приклад розбіжності у цінах: Winston blue в Україні коштує 61 гривню, у РФ 153 руб. (57,23 грн.), а у Білорусі - 3,6 біл. руб. (39,35 грн.).

Це пов’язано, насамперед, із політикою «випереджаючого» зростання розмірів ставок акцизного податку, що стимулюється як зобов’язаннями України в рамках угоди з ЄС, так й пошуками з боку українського Уряду та Парламенту швидких шляхів покриття касових розривів державного бюджету, що, у свою чергу, стимулює перетікання формальних операцій до тіньового сектору. Водночас, у цьому секторі спостерігається значна кількість порушень підприємцями касової дисципліни, значна частка повністю чорної торгівлі, коли товар реалізується фізичною особою без оформлення будь який документів, а також схеми по ухиленню від сплати податків за допомогою особливих умов роботи магазинів безмитної торгівлі.

Згідно з останніми дослідженнями, частка нелегальної торгівлі зросла з 2.3% у 2017 році до 12% у 2021 році. Сумарні щорічні втрати бюджету безпосередньо від «випадання» податків через контрабанду сягнули вже 10 млрд гривень.

Основні схеми незаконного ввезення товарів на митну територію України:

«Чорна контрабанда» - незаконне переміщення товарів через митний кордон поза митним контролем;

«Перерваний» транзит - високоліквідний товар вивантажується на шляху руху до митниці оформлення або митниці випуску, натомість завантажується більш дешевий сегмент товару, який фігурує в підроблених документах, або за рахунок корупційних домовленостей фіксується фіктивне нібито вивезення товару за межі країни;

Зловживання пільгами для фізичних осіб (посилки і «піджаки») для формування комерційних партій товарів

Митне шахрайство / корупційні схеми (заниження ваги, товари «прикриття», «пересорт», «переворот» тощо)

«Модні фірми», «майданчики» - інституціоналізація контрабанди і корупції - системне впровадження «сірих» схем по зниженню митних платежів через створення і функціонування підконтрольних фірм – імпортерів, для яких встановлені особливі пільгові «умови» митного оформлення.

Використання магазинів безмитної торгівлі (Duty Free) - схема використання магазинів безмитної торгівлі для цілей ухилення від сплати акцизу і податку на додану вартість в Україні. Товари без сплати податків оформлюються на “підставних” осіб і потім потрапляють на внутрішній ринок України.

Найбільш поширені схеми реалізації товарів, ввезених без сплати податків (чи вироблених без сплати податків), в середині країни:

- повністю нелегальна (“чорна”) торгівля, коли товари реалізуються без сплати будь яких податків та без оформлення будь яких документів. Така схема масово використовується при реалізації тютюнових виробів;

- торгівля у магазинах, кіосках тощо, які мають необхідні реєстраційні документи (ТОВ, ФОП), проте через систему реєстрації розрахункових операцій реалізується лише частина товарів, інша частина – реалізується без фіскальних чеків або з видачею псевдофіскального чеку. Така схема масово використовується при реалізації алкоголю, тютюнових виробів, продукції нафтогазового сектору;

- дистанційна торгівля через мережу інтернет без реєстрації операцій через РРО і без відображення реальних обсягів продажів у деклараціях (ТОВ, ФОП). Така схема масово використовується при реалізації алкогольної та тютюнової продукції.

Ключові кроки для мінімізації тіньової торгівлі підакцизними товарами:

За висновками дослідження фахівцями Інституту соціально-економічної трансформації було визначено такі ключові кроки для мінімізації контрабанди, сірого імпорту та тіньової торгівлі в Україні:

1. Покращувати якість інституцій, зокрема продовжити та завершити реформу Митної служби, яка передбачатиме перенабір співробітників на відкритих конкурсах, забезпечення для них гідної заробітної плати, автоматизацію процесів, обмін інформацією із різними країнами; прискорити реалізацію судової реформи, зокрема створити якісну незалежну Вищу кваліфікаційну комісію суддів та перезавантажити Вищу раду правосуддя, що передбачено прийнятими кілька днів важливими проєктами №3711д та №5068.

2. Прийняти профільний Закон  про внесення змін до адміністративного та кримінального законодавства щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України (проект № 3959-1) із врахуванням правок до другого читання щодо виключної підслідності БЕБ всіх економічних статей КПК, забезпечити прозорі конкурси при формуванні складу Бюро економічної безпеки.

3. Розробити та затвердити комплексну  Стратегію у сфері протидії контрабанді, незаконному виробництву та обігу підакцизних товарів на період 2021-2023 рр.

4. Розробити та затвердити Стратегію реалізації антикорупційної політики в правоохоронних та контролюючих органах.

5. Передбачити у Програмі діяльності Кабінету міністрів 2021-2024 всі необхідні заходи, зокрема щодо впровадження електронної акцизної марки, завершення формування нормативної для застосування NCTS, забезпечення громадського контролю за порушеннями касової дисципліни тощо.

6. Вжити заходів щодо запровадження обміну в режимі реального часу інформацією з іншими державами щодо митного оформлення товарів (на виконання пп. 3 п. 1 Указу Президента України №505/2019).

7. Прийняти законопроекту, який забезпечує приєднання України до Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами (проєкт №5447), із необхідними правками до другого читання.

8. Подати до Парламенту розроблений Міністерством фінансів законопроекту про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації вимог розділу 3 (щодо кількісних обмежень) Директиви Ради 2007/74/ЄС від 20.12.2007 року про врегулювання питання звільнень від ПДВ і акцизів. Проєкт містить перехід до кількісно нижчих норм ввезення підакцизних товарів громадянами без відповідного оподаткування, щоб скоротити можливості побутової контрабанди. На цей час проєкт розроблено, але він загальмував у Кабміні.

9. Реалізувати Концепцію створення та впровадження автоматизованої системи контролю за обігом підакцизних товарів (алкогольних напоїв та тютюнових виробів) «Електронна акцизна марка». Створення аналітичної системи з метою забезпечення здійснення громадського контролю шляхом зчитування QR-коду на марках акцизного податку за допомогою мобільного застосунку для перевірки акцизної марки, запровадження системи мотивації громадського контролю (Фонд/гарантована оплата за виявлення нелегальної продукції/лотерея/ відсоток від штрафу).

10. Передбачити ефективний контроль та посилити відповідальність для повністю нелегальних торговців, які не оформлюють жодних дозвільних документів на торгівлю, користуючись “дахом” тих або інших правоохоронних органів, посилити ліцензійні вимоги до роздрібної торгівлі тютюновими виробами, по аналогії із алкогольною продукцією.

11. Мінімізувати схеми по ухиленню від сплати податків через магазини безмитної торгівлі, використовуючи міжнародний досвід обмеження продажу підакцизних тютюнових виробів через магазини дьюті-фрі. Канал дьюті-фрі залишається актуальним для “професійних контрабандистів” - для потреб магазинів дьюті фрі завозиться тютюнова продукція в Україну, податки не сплачуються, потім на “підставних” “покупців” оформлюється великі партії сигарет - а насправді товар без сплати податків потрапляє на внутрішній ринок для комерційної торгівлі.

12. Розробити та внести до Парламенту законопроект про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо проведення фіскальних лотерей та запровадження механізму компенсації покупцям вартості покупки за подання інформації про порушення порядку проведення розрахункових операцій.

13. Прийняти законопроекту з комплексної  імплементації положень Директиви Ради 2014/40/ЄС від 03.04.2014 «Про наближення законів, підзаконних нормативно-правових актів та адміністративних положень держав-членів щодо виробництва, представлення та продажу тютюнових виробів і супутніх продуктів та про скасування Директиви 2001/37/ЄС» (законопроєкт №4358);

14. Суттєво доопрацювати законопроект № 5420 про запровадження кримінальної відповідальності, нещодавно прийнятий у першому читанні, забезпечити:

- актуалізацію предметів контрабанди (зосередження на найбільш ризикових групах - звуження до окремих підакцизних товарів – алкоголь, тютюнові вироби, бурштин);

- обґрунтування розміру вчинення контрабанди;

- визначення підслідності за новоствореним БЕБ;

- передбачення кваліфікуючих ознак та адекватних обґрунтованих санкцій.

15. Отримати нову редакцію постанови Пленуму ВСУ (огляду практики) щодо судової практики у справах про контрабанду та порушення митних правил.

Реалізація цих заходів призведе до суттєвого зменшення частки тіньової торгівлі, сприятиме наповненню держбюджету та вирівнюванню конкуренції. Сподіваємось, що представники влади врахують пропозиції експертів та внесуть необхідні зміни до законодавства та інших НПА якнайшвидше.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати