Мені судилася така доля, що ваші мертві вибрали мене. Не можна займатися історією голокосту та не стати хоч би напівєвреєм, як не можна займатися історією голодомору й не стати хоча б напівукраїнцем.
Джеймс Мейс, американський історик, політолог, публіцист, дослідник Голодомору в Україні, автор газети "День"

Україна — в першій категорії рейтингу безпеки польотів

Тепер вітчизняні авіакомпанії можуть розширити географію польотів та відкрити регулярні рейси до США, повідомили в Державіаслужбі
31 січня, 2014 - 11:10
НА МІЖНАРОДНИХ НАПРЯМКАХ УКРАЇНСЬКИМИ АВІАКОМПАНІЯМИ МИНУЛОГО РОКУ ПЕРЕВЕЗЕНО БЛИЗЬКО 7 МІЛЬЙОНІВ ПАСАЖИРІВ (НА 1,1% БІЛЬШЕ, НІЖ 2012 РОКУ). ПЕРЕЛЬОТИ ВСЕРЕДИНІ КРАЇНИ, НАВПАКИ, СКОРОТИЛИСЯ НА 5,9% / ФОТО РЕЙТЕР

«Авіакомпаніям, незважаючи на загальне падіння кількості авіаперевезень на 17% в першому кварталі (через банкрутство «Аеросвіту» — пояснюють фахівці), до кінця року все ж вдалося виконати план на 100%. За підсумками року аеропорти показали зростання в 7,3%», — повідомив голова Державної авіаційної служби України Анатолій Колісник.

Серед основних досягнень 2013 року — переведення України в першу категорію рейтингу FAA (ФАА — Федеральної авіаційної адміністрації США) щодо безпеки перельотів. Як результат — тепер  вітчизняні перевізники можуть розширити географію польотів та відкрити регулярні рейси до США без обмежень частот. «Ми довго й наполегливо йшли до цієї мети і отримали визнання. Окрім переведення в другу категорію 2005 року, нашим компаніям було обмежено доступ до перельотів в США. Фактично, літати в цю частину світу могла лише одна компанія. Наразі ці обмеження знято. Зараз ми працюємо з авіаційним керівництвом США щодо підписання угоди «Відкрите небо»,  яка зніме всі обмеження», — зазначив Колісник.

Також минулоріч було парафовано Угоду про загальний авіаційний простір (ЗАП) з Євросоюзом і підписано Протокол консультацій, що дозволяє в подальшому запровадити європейські стандарти в українську авіаційну галузь, повідомили в Державіаслужбі.

Також в травні 2013 року було прийнято новий закон, відповідно до якого було дозволено ввезення в Україну авіаційного етилового бензину. «Вся мала авіація Європи літає на етиловому бензині, а в нас була заборона. Тому літаки працювали на бензині, який не відповідав конструктивним та технічним вимогам авіаційних двигунів. Я вважаю, що це великий внесок в забезпечення безпеки польотів», — пояснив Колісник. Він також наголосив, що наразі в Україні  на етиловому пальному  працює більше сотні літаків.

Загалом на міжнародних напрямках українськими авіакомпаніями минулого року було перевезено близько 7 мільйонів пасажирів, що на 1,1% більше, ніж 2012 року. Перельоти всередині країни навпаки — скоротилися на 5,9%. Проте закривати існуючі регіональні аеропорти не потрібно, переконує голова Державіаслужби. Адже, за його словами, в Україні є усі передумови для збільшення пасажиропотоку — водночас, багато залежить від економічної ситуації. «Немає пасажирів, і поки не буде економічного зростання — ніхто не полетить. Можливо, угода про загальний авіаційний простір з ЄС змінить ситуацію», — говорить Колісник. На його думку, стимулом для збільшення внутрішнього пасажиропотоку може стати відміна ПДВ для внутрішніх перевезень. «Якщо у нас вийде з ПДВ — гадаю, це буде хорошим стимулом для збільшення внутрішнього пасажиропотоку», — додав він.

Що ж до прогнозів на 2014 рік, то Анатолій Колісник зазначає, що авіаційна галузь продемонструє зростання. Від початку року українські аеропорти вже збільшили пасажиропотік на 15%, порівняно з січнем 2013 року. Крім того, 2014 року в Державіаслужбі мають намір підписати ряд домовленостей. 14 березня, на засіданні Ради міністрів Євросоюзу, планується підписання угоди про єдиний авіаційний простір з ЄС, яку було парафовано наприкінці листопада 2013 року. «Якщо буде підписано угоду 14 березня — то ми працюватимемо над нормативними документами. Необхідно буде прийняти 84 регуляції, з яких випливають ще 400 нормативних документів», — повідомив Колесник. Голова Державіаслужби зазначає, що у випадку підписання угоди, регуляції та нормативні документи доведеться приймати в прискореному режимі. «І ми зараз запропонували Мін’юсту і уряду, що потрібно виходити на спрощений режим з ухвалення цих документів, інакше це завдання розтягнеться на довгі роки», — наголосив він. Обмеження на польоти між Україною і ЄС, за прогнозами Колісника, буде знято на початок літньої навігації 2015 року.

Окрім того, до підписання готується ще три документи. Це Меморандум про взаєморозуміння — нові робочі домовленості з EASA (Європейське агентство з безпеки польотів), зближення сертифікаційних базисів ЄС і України, а також нова угода щодо перевірок SAFA (Перевірка з безпеки польотів). «Це коли наші судна перевіряють в Європі, а ми перевіряємо європейські судна», — пояснив Анатолій Колісник суть останньої угоди. Наразі коефіцієнт SAFA складає 0,92. Для порівняння, 2013 року коефіцієнт становив 1,11.

Загалом Колісник прогнозує, що протягом цього року відбудеться зростання пасажиропотоку від 10%. «Але це по аеропортам. По авіакомпаніям — складніше. Хоча на тлі минулого року зростання може бути й більшим», — зауважив він.

КОМЕНТАР

Артур ВІНЮКОВ-ПРОЩЕНКО, доцент кафедри логістики і організації перевезень Національного авіаційного університету:

— Гадаю, продовжуватиметься спад внутрішнього ринку, тому що в Україні немає адекватних повітряних суден. Єдина компанія, в якої вони є, — це «ЮТейр». В них є турбогвинтові літаки — найбільш адекватний вид повітряних суден, які повинні використовуватись на внутрішньому ринку України. Економічний стан держави наразі, справді, не найкращий, і тому очікувати зростання навряд чи потрібно.

Що стосується міжнародних авіаперевезень, то мені здається, що темпи зростання понад 5—7% не сягнуть. Знову ж таки, з економічних причин. Та й те, що у іноземних авіаперевізників виникають складнощі з нашими деякими аеропортами. І поки ці перепони не буде усунено, на великий наплив міжнародних авіаперевізників не варто очікувати.

Документи, які вже підписано і буде підписано щодо відкриття неба — загально необхідні. Нічого нестандартного не відбувається. Все йде правильним шляхом. Тільки хотілося б зауважити, що трошки запізно. Але, все ж таки, краще пізніше, ніж ніколи. Відкриття неба стимулює розвиток, але потрібно дати відповідь на питання, чи адекватні зараз часи для розвитку і збільшення пасажиропотоку? Тому що й українська економіка не в найкращому стані, тим більше, є велика конкуренція з боку Туреччини.  По-друге — агресивна політика Європейських компаній — таких, як Wizz Air. Вони зараз активно рухаються в бік російського ринку. Якщо раніше велика увага приділялася українському ринку, бо російський був закритий, то тепер все навпаки. Йдуть перемовини з Росією, і вона трохи відкриває доступ іноземним компаніям до свого ринку. Мені здається, що вже пройшов час, коли можна було підхопити якусь хвилю і очікувати різке зростання пасажиропотоків.

Також потрібно вирішити питання щодо вартості обслуговування авіабізнесу. В Україні воно є дорогим для іноземних перевізників, що теж є стримуючим фактором на шляху до нашого ринку. А сказати, що ті компанії, які виходять на нього, будуть суттєвими гравцями, досягнуть суттєвого стрибка в авіаперевезеннях, я не можу.

Марія ЮЗИЧ, «День»
Газета: 
Рубрика: