Найбільша і найважливіша частина виховання кожного — це те, що ми даємо собі самі.
Едвард Ґіббон, британський історик, член Парламенту Великої Британії

Вибір є

Залізниця намагається скоротити збитки
25 липня, 2006 - 00:00
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Підбиваючи підсумки першого півріччя, головний залізничник країни Василь Гладких підкреслив, що у фінансово-економічній діяльності «Укрзалізниці» намітилася тенденція до зростання. Однак не тільки прибутків, а й збитків. Тільки на перевезенні пасажирів вони становлять майже 1,5 мільярда гривень. Істотно зросли виробничі витрати (близько 10,8 млн. грн., що на 1,9 млрд. грн. більше, ніж на той же час минулого року). До цього призвели зростання цін на паливо та електроенергію, підвищення цін на промислову продукцію.

Щоб покрити цей розрив, викликаний також гострою необхідністю оновлення рухомого складу, довелося вдаватися до використання позикових коштів. «Укрзалізниця» отримала близько 830 мільйонів гривень кредитних коштів (вони спрямовані на капітальні інвестиції і вже освоєно 490 млн. грн.). Для Південно-Західної залізниці придбані три магістральні вантажно-пасажирські електровози. На Львівській залізниці за рахунок кредиту придбано електропоїзд виробництва «Луганськтепловоз», на Південній дорозі з’явилися 34 нові пасажирські вагони й один рейковий автобус. Придбано два електропоїзди для Придніпровської залізниці. Недавно оголошено тендер на придбання 800 вантажних вагонів.

«Укрзалізниця» також багато уваги приділила поліпшенню якості обслуговування пасажирів. За перше півріччя були відремонтовані 60 малих і середніх вокзалів. Днями в Харкові відкрився пасажирський термінал, що ні в чому не поступається «Південному» вокзалу столиці. Гладких також розповів журналістам про те, як іде робота з реорганізації «Укрзалізниці» в акціонерне товариство. За його словами, прем’єр-міністру вже представлено документ, реалізація якого дозволить провести корпоратизацію залізниць. Одноосібним власником усіх 100% акцій «Укрзалізниці» буде держава. Але корпоратизація та перетворення на акціонерне товариство, очевидно, потребуватимуть перегляду деяких законодавчих актів. «На протязi останніх років вийшли закони, які не тільки нічим не допомагали залізниці, а всіляко ускладнювали її існування як державного підприємства», — пояснює гендиректор «Укрзалізниці». «Надалі в Україні буде створено декілька акціонерних товариств різних напрямків, — ділиться планами Гладких, але нинішня «Укрзалізниця», на його думку, все ж залишиться консолідованим підприємством: — Буде одна юридична особа, і шість наших доріг стануть дочірніми підприємствами. Це дасть можливість оптимізувати прибутки й більш раціонально витратити фінансові ресурси».

Гладких повідомив, що «Укрзалізниця» планує перейти в статус акціонерного товариства до липня наступного року. А до цього часу їй належить вирішити низку важливих проблем, головна з яких — недостатня правова врегульованість діяльності галузі. У той же час генеральний директор уточнив, що він не бачить можливості приватизувати залізницю. На його думку, підвищити ефективність її роботи цілком реально в рамках державної власності.

Перший крок до цього — підвищення вартості квитків, що дозволить зменшити збитковість пасажирських перевезень. Але чи вирішить воно всі проблеми? «За рахунок підвищення тарифів за цей рік ми приблизно заробимо 560 мільйонів гривень. І це на тлі колосальних збитків, яких зазнає галузь при перевезенні пасажирів. Тож це не наша примха, а вимушені заходи», — пояснює Гладких. За його словами, поточного року планується ще кілька разів підвищувати ціни на залізничні квитки (в середньому на 10% щоразу). Крім того, йдуть активні розмови про включення у вартість квитка харчування та постільної білизни. При цьому Гладких висловив недовіру до провідників вагонів: «За статистикою, видається лише 70% постільної білизни, але я впевнений, що (насправді. — Авт. ) всі 100%. Просто особливо тямущі провідники підкладають свою білизну і тим самим заробляють на цьому, — каже керівник і продовжує: — Ми з цим боремося й караємо таких активістів». Він також продовжив свою полеміку з Антимонопольним комітетом, заявивши, що харчування в поїздах необхідне, і провів паралель між авіаперельотами, де люди отримують повноцінний обід, незважаючи на коротку тривалість польоту. Він вважає, що ображений ніхто не буде. Для любителів несвіжих бутербродів власного приготування є альтернатива. «Наприклад, є десять поїздів у бік Харкова, — розвиває свою думку глава залізничного відомства, — п’ять з них будуть з харчуванням, а п’ять — без. Право вибору має бути в кожного, й воно буде». А Антимонопольний комітет, що виступає проти запровадження харчування в поїздах, на думку Гладких, просто робить собі дешеву рекламу. «Єдине, що мене засмучує, це те, що ми з міністром фінансів перебуваємо на абсолютно різних берегах і не чуємо один одного. У мене було стільки чудових пілотних проектів, стільки пропозицій, але вони так і залишилися проектами. Міністр фінансів — просто руйнівник економіки», — звинувачує Гладких. За його словами, формуючи фінансовий план, він запропонував спрямувати ті гроші, які залізниця віддає до бюджету (понад 6 мільярдів гривень) в економіку галузі. І якби ці гроші спрацювали, була б збільшена зарплата й створені нові робочі місця, а бюджет в результаті отримав би понад одинадцять мільярдів гривень прибутку. «Просто далі завтрашнього дня ніхто дивитися не хоче», — закінчив Гладких своє спілкування з журналістами.

Марія СЕМЕНЧЕНКО
Газета: 
Рубрика: