Характер є гідністю у важкі часи.
Шарль де Голль, французький генерал, перший президент П'ятої республіки

«Молодість. Пролог-47». Чи епілог?..

Організатори презентації МКФ-2018 вирішили проігнорувати думки громадськості. Подивимося, що з цього вийде...
19 жовтня, 2017 - 10:05
МАЛЮНОК ВІКТОРА БОГОРАДА

Улюблений кіноманами і шанований професіоналами Київський міжнародний кінофестиваль «Молодість», який завжди асоціювався з «золотою осінню», віднині (і, здається, назавжди) переноситься на весну, на травень. Голова наглядової ради МКФ Владислав Лясовський прокоментував це радикальне рішення так: «У жовтні проходять також інші великі фестивалі: у Відні, Варшаві, Лондоні, Римі. Перенесення нашого форуму на травень дозволяє уникнути жовтневої перенасиченості. Весна розкриває більше можливостей для розширення локацій, додаткових подій. Крім того, травень — ідеальний час для туристів. Іноземні гості  побачать столицю України в усій її красі. Саме в цей час проходить і День Києва, отже, всі присутні на фестивалі зможуть поринути в атмосферу свята. Що дуже символічно, адже «Молодість» — важлива подія в житті столиці, як «Берлінале» для Берліна або Каннський кінофестиваль для свого міста».

Аргументи наскільки логічні, настільки й лукаві. Безперечно: пізня весна і раннє літо в Києві справді вельми привабливі, і День Києва — яскрава подія, але на цей період вже давно зазіхає багато інших міжнародних кінофестивалів, наприклад, у США (Гонолулу і Нешвілл) і Мексиці (Росаріто), Великобританії (Оксфорд і Хоїк) та Італії (Падуя), Японії (Токіо) та ОАЕ (Дубай). Це неповний список. Я вже не кажу про такий «незначний» кінофорум, як Каннський, який наступного року оголосить переможців саме 27 травня, в день, коли призначено відкриття «Молодості-47»... Вибір у професіоналів не маленький, це зрозуміло.

Проте вирок остаточний, і оскарженню не підлягає. Нам залишається лише чекати, в яке вбрання «переодягнеться» улюблений декількома поколіннями кіноогляд, чи збереже він свій стиль і ритм. Ну, а сьогодні — про спеціальну фестивальну подію «Молодість. Пролог-47», який востаннє пройде в осінньому Києві і триватиме два дні, 21 і 22 жовтня.

Власне кажучи, це презентація весняного форуму, що відкриється світовою прем’єрою вітчизняної стрічки «Мир вашому дому» (режисер Володимир Лерт) за відомою драмою Шолом-Алейхема «Тев’є-молочник» у Національному театрі опери і балету України. «Цей фільм висвітлює зневагу до маленької людини, ненависть та бюрократію, що існувала у Російській імперії, показує і викривлене обличчя «більшовизму», що прийшов на зміну царському режиму. Стрічка пропагує мир і толерантність, тому показувати її зараз надзвичайно важливо», — підкреслив генеральний директор КМКФ «Молодість» Андрій Халпахчі.

Здавалося б, все правильно — українська картина, прекрасний драматургічний матеріал, але у деяких журналістів, присутніх на останній прес-конференції, присвяченій події «Молодість. Пролог-47», вибір фільму-відкриття викликав питання. Власне, питання виникли вже давно, про що писав «День» ще у вересні. Річ у тім, що історія створення  стрічки  «Мир вашому дому» — непроста. Творча група почала працювати над нею п’ять років тому, і передбачалося, що головну роль зіграє Богдан Ступка, неповторний Тев’є-молочник, якого багато хто з нас пам’ятає за виставою «Тев’є-Тевель» театру імені І. Франка. Проте в тому ж році Богдана Сильвестровича не стало, і на роль Тев’є було затверджено хорошого російського актора Євгена Князєва («Вольф Мессінг: той, що бачив крізь час», «Одного дня в Ростові», «Дев’ять життів Нестора Махна», «Орлова і Александров» — Авт.). Була знята частина матеріалу, і відбувся Майдан, потім — анексія Криму, а під листом діячів культури Росії  на підтримку політики президента Путіна виявилася і підпис актора Московського театру імені Вахтангова, ректора театрального інституту імені Б. Щукіна Євгена Князєва.  Саме цей факт  вже став предметом обговорення в соціальних мережах і був озвучений на прес-конференції.  Продюсер картини Юрій Карновський пояснив, що реальний  підпис актора в горезвісному листі не стоїть (з ним, нібито, досить невиразно лише поспілкувалися по телефону). Євгена Князєва немає і в «чорних» списках СБУ України — за останні роки він безперешкодно в’їжджав на зйомки до України і виїжджав з нашої країни. Тому підстав для бойкоту фільму не існує. Якось так... Хоча ситуація недвозначна і вибухонебезпечна. Навіть якщо все йде так, як прокоментував продюсер картини (а його аргументи доволі приблизні — Євген Князєв публічно не відмовлявся від свого підпису на захист анексії Криму), організаторам фестивалю варто було подумати над заміною фільму-відкриття після скандалу, який вибухнув у соціальних мережах після його оголошення. Час для цього був. Проте вони проігнорували думки опонентів, що також викликає природний подив: не хотіли або не могли замінити картину, чому?.. Це залежність від партнерів або конформізм, мовляв, мистецтво поза політикою? Питання залишаються відкритими. Зрозуміло одне, як би не пройшла прем’єра фільму «Мир вашому дому», які б естетичні переваги і недоліки у неї не були, осад все одно залишиться...

Про інші події «Молодості. Прологу». Основну увагу організатори вирішили приділити українському кіно, що набирає силу, тому національний конкурс короткометражних робіт  все-таки відбудеться. Покази, за традицією, пройдуть у культурному центрі «Кінотеатр «Київ», а переможець, окрім статуетки «Золотий  олень», отримає  грошовий приз від генерального партнера фестивалю «М.С.Л.» (оператор державних лотерей) у розмірі 50 000 гривень.

Цікавою обіцяє бути програма «Свобода: кіно соціальних змін». Це спільний проект Інституту ім. Адама Міцкевича (Польща) і Київського міжнародного кінофестивалю «Молодість». У його рамках буде продемонстровано шість фільмів, в основі яких — теми свободи і толерантності.

Відкриється ця секція легендарною стрічкою Анджея Вайди «Людина із заліза» («Золота  пальмова гілка»  Каннського кінофестивалю 1981 року). Нагадаю, об’єктом дослідження режисера в «Людині із заліза» стала бунтівна Польща 80-х,  історія лідера страйкового комітету Мацея Томчика, у якого під час протестів 70-х років убили батька, і підконтрольні владі журналісти готують репортаж про Мацея, мета якого скомпрометувати його.

Всі, хто бачив цю картину, і досі не можуть зрозуміти, як Анджею Вайді вдалося зняти її в комуністичній Польщі, адже, по суті, «Людина із заліза» була вироком тогочасній владі. На ці питання після показу фільму під час дискусії «Дорогами свободи» дасть відповіді спеціальний гість фестивальної події Збігнев Буяк. Він був лідером підпільних структур «Солідарності», сидів у в’язниці за свої переконання. Збігнев Буяк і сьогодні бере активну участь у суспільному житті Польщі та світу. 2014 року, наприклад, після анексії Криму, на початку війни на Донбасі він став одним із засновників польського «Комітету солідарності з Україною».

Окрім «Людини із заліза» в програмі «Свобода:  кіно соціальних змін» — ще два документальних фільми, які зняв класик світового кінематографа: «Врублевський очима Вайди» і «Біси крізь роки», а також литовська стрічка «В очікуванні вторгнення» і американська картина «Чотири сезони революції». Робота режисера зі США — це історія двох жінок з різними політичними поглядами, які борються за новий Туніс. Кожна — за своє бачення країни, з якою почалася Арабська весна.

У фіналі програми  буде показана картина Аскольда Курова «Процес. Російська держава проти Олега Сенцова», яка на початку жовтня була номінована на престижну міжнародну премію SilverEye 2017 як кращий документальний фільм Східної і Центральної Європи. Всі гроші від продажу квитків на сеанси «Процесу» команда «Молодість» вирішила перекласти на рахунок сім’ї Олега Сенцова.

Завершиться «Молодість. Пролог» прем’єрою українсько-словацького фільму «Межа», який вже вийшов у міжнародний прокат, з тріумфом демонструється в Словаччині і який висунуто від цієї країни на премію «Оскар». А такі шановані видання, як TheHollywoodReporter і Variety, порівнюють «Межу» з кращими роботами Гая Річі, «Хрещеним батьком» Френсіса Копполи і кримінально-драматичним серіалом «Клан Сопрано».

В основі гостросюжетної стрічки — реальна історія, сімейна драма, що сталася на словацько-українському кордоні  в 2007 році, перед вступом Словаччини до Шенгенської зони. Зйомки фільму відбувалися в Україні, Чехії і Словаччині. Окрім словацьких і чеських акторів в «Межі» зайняті також українські — Римма Зюбіна, Станіслав Боклан, Олександр Піскунов, Володимир Геляс. А Олег Скрипка записав власну версію пісні «Гей, соколи», що стала головним саундтреком фільму.

Відкривати всеукраїнську прем’єру «Межі» приїде відома словацька актриса Емілія Вашаріова, яку глядачі кінофестивалю «Молодість», безумовно, пам’ятають за чудовою роботою в конкурсному фільмі минулого року «Єва Нова». Їй буде вручено винагороду «Скіфський олень» за внесок у світове кіномистецтво. Це подія і стане фінальною крапкою «осіннього» періоду «Молодості».

Ірина ГОРДІЙЧУК
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments