Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Про «стратегічний прорахунок»

Світлана МАШАРОВСЬКА: «Скандал у «Волі» є результатом намагання робити нову партію за старими принципами...»
05 листопада, 12:00
СВІТЛАНА МАШАРОВСЬКА

Переговорна група із коаліції має зібратися завтра. Її учасники — «Блок Петра Порошенка», «Народний фронт» і «Самопоміч» — в один голос стверджують, що все буде прозоро і за новими стандартами. До четверга сім робочих груп мають доопрацювати і узгодити коаліційну угоду, які стосуються реформ. А потім розстановка кадрів в уряді для виконання поставлених задач. Точно відомо, що прем’єром пропонується призначити Арсенія Яценюка.

«Майбутня фракція партії «Блок Порошенка» вже відгукнулася на мою ініціативу підтримати Арсенія Яценюка на посаду глави нового Уряду. Але принциповим для них питанням при цьому є спільне узгодження європейського зразка коаліційної угоди, проект якої вони вже запропонували партнерам і суспільству. Щодо складу самого Уряду, то Кабінет Міністрів потребує повного оновлення!», — заявив президент Петро Порошенко у своєму зверненні.

Наскільки затягнеться весь цей процес? Звучать різні прогнози — від кількох тижнів до «не раніше грудня». Затягування часу в умовах війни є неприпустимою розкішшю. Здорова конкуренція, пошук кращих кадрів, бачення необхідних змін в країні... — все це правильно, але ситуація вимагає швидких і якісних рішень. Локомотивом реформ мають стати проєвропейські політичні сили, їх буде більшість в парламенті. В першу чергу, мова йде про молодих, які стояли на Майдані і позиціонували себе як інші.

Багато з них будуть в новому парламенті — як в різних політичних партіях, так і в «Самопомочі». Остання якраз зуміла акумулювати голоси тих, хто прагнув чогось нового і іншого. Проте останні сигнали дещо насторожують. Не встигли стати депутатами, як дехто з «нових» затіяв скандал.

Якщо коротко, то один із суб’єктів виборчого списку «Самопомочі» — партія «Воля» — вирішила вийти із об’єднання Андрія Садового через недотримання нею домовленостей і створити власне міжфракційне депутатське об’єднання. На чолі цієї «групи» стоїть народний депутат Юрій Дерев’янко. Правда, пізніше було сказано, що люди з «Волі», які пройшли до Ради, таки будуть у фракції «Самопомочі», але все одно створять міжфракційне депутатське об’єднання і братимуть участь у місцевих виборах. На чолі іншої «групи» — Єгор Соболєв. Він назвав Дерев’янка «талановитим шахраєм», а також заявив, що ситуація з нібито виходом партії «Воля» з «Самопомочі» — це організований Дерев’янком скандал, який готувався ще до виборів. В самій же «Самопомочі» сприймають цей скандал як спробу перешкодити формуванню коаліції.

Насправді, не дуже хочеться вдаватися в подробиці. Це боротьба за партію «Воля», до речі, яку мало хто знає, це амбіції окремих людей, це намагання розварити молодих на старті, це нові вимоги від «Самопомочі»... Причини можуть бути різними, але суть в тому, що «запахло» старими методами. Таких історій країна бачила не раз. Тому і чекає від «нових» інших підходів.

Про перспективи формування коаліції та скандал серед молодих політиків говоримо з політологом Світланою МАШАРОВСЬКОЮ.

— Враховуючи передвиборчі заяви політиків, Президента в тому числі, про швидке формування коаліції, чому сьогодні цей процес затягується? Особливо, якщо враховувати війну з Росією. Чи можна цей процес назвати «європейським»?

— Процес не буде блискавично швидким, бо цього разу він принципово інший. Вперше коаліційна угода будується не за принципом декларацій та роздачі портфелів. Вона будується навколо тих реформ, які будуть чітко прописані та будуть втілюватись новим урядом. Тобто суттю коаліції стане пакет законів та кроків виконавчої влади. Учасники коаліції мають підготувати і погодити всі кроки і всі коми. Про затягування можна буде говорити у четвер, якщо перемовини почнуть пробуксовувати. Цей процес звичайно, ще не можна назвати європейським у повній мірі, але у ньому вже присутня хоча б деяка прозорість. Головне, щоб з часом коаліціянти, у тому числі молоді політичні сили не відкинули підхід звітності перед суспільством. Люди зараз не в тому стані, щоб терпіти чергові пусті обіцянки.

Який формат майбутньої коаліції Ви прогнозуєте? Коли? Яка партія (суб’єкт коаліції) за який напрямок відповідатиме? Чи буде коаліція стійкою і реформаторською, чого вимагає суспільство і ситуація в країні?

— Наскільки мені відомо, перемовини йдуть інтенсивно. Стосовно складу фактично існують різні варіанти. Найбільш вірогідні: БПП+НФ+Самопоміч. Або розширений, за доєднанням до трійки «Батьківщини». Звичайно, якщо Ю. Тимошенко планує поборотись за перспективи своєї політичної сили. Варіант коаліції БПП, Самопомочі, Батьківщини та РПЛ виглядає, як на мене досить примарним. Відбудеться це підписання, ймовірно, вже на наступному тижні. За домовленостями не буде партійних квот по напрямках. Прем’єр-міністр формує кабінет з тих людей, яких вважатиме фаховими. І бере на себе відповідальність за виконання коаліційної угоди. А саме прописаних у ній реформ та цілей. Стосовно стійкості та якості цієї команди... думаю, що тут має спрацювати інстинкт самозбереження. Бо розпад коаліції та невиконання поставлених завдань боляче вдарить по всіх учасниках.

Дуже важливо сьогодні відреагувати на певні проблеми, які вже з’явилися в середовищі молодих політиків, хоча депутатами вони ще не стали. Про що свідчить скандал навколо партії «Самопоміч» та «Воля» зокрема? Чи вдасться «молодим» уникнути шаблонних дій своїх попередників, не кажучи вже про зміну правил гри?

— Стосовно конфлікту у «Волі» можу сказати наступне. Цей скандал є результатом намагання робити нову партію за старими принципами. Тобто, риторика, зовнішній дизайн, цілі — нібито нові. А, як виявилось, механізми контролю через печатку та осередки — м’яко кажучи класичні. Власне, найбільше постраждають від цієї інформаційної хвилі самі ініціатори скандалу. Це великий стратегічний прорахунок. І тепер та увага, що зараз, з перших днів після виборів прикута до «Самопомочі» змусить їх бути дуже обережними. Тут неможливо робити прогнози, але на мій погляд та парламентська команда, яка буде у фракції «Самопомочі» матиме достатньо здорового глузду, щоб чинити по-іншому.

«ІЗ САМОГО ПОЧАТКУ НОВІ ПОЛІТИКИ ПОВИННІ БУЛИ ПОСТАВИТИ ЦІЛИЙ РЯД УЛЬТИМАТУМІВ»

Олександр ЄЛЬЯШКЕВИЧ, народний депутат другого і третього скликань Верховної Ради:

— Події довкола формування коаліції викликають не лише розчарування, але й тривогу. Політичний клас демонструє неспроможність швидко і результативно працювати за надзвичайних умов. Особливо непокоїть позиція молодих політиків, зокрема, «Самопомочі» з якою пов’язували зміни підходів в українській політиці. Зі старими політиками все ясно — вони як завжди під прикриттям європейської риторики намагаються виторгувати «хлібні місця» для участі в черговому «дерибані». Але ж і «нові» дозволили Садовому розпочати кулуарні торги, потім, щоправда, виправили ситуацію. Поступатися ніхто в переговорах щодо коаліції не хоче, а через це дорогоцінний для країни час затягується. Але проблема в тому, що молодь виявилася нездатною нав’язати правильний алгоритм дій, враховуючи цейтнот у часі, чинник війни на Донбасі і так званих «виборів» 2 листопада і їх невідворотних негативних наслідків.

Із самого початку нові політики повинні були поставити цілий ряд ультиматумів. Перш за все, це обмеження часу на формування коаліції і керівних органів ВР. Наприклад, ультиматум у розмірі 48 годин, що, до речі, обіцяв Президент. Хочу підкреслити, що починати потрібно з формування керівних органів Верховної Ради, а не уряду. На жаль, цього не сталося. Що порушує логіку всієї парламентсько-президентської моделі. Гадаю, через те, що в списках тієї ж «Самопомочі» в реальності не виявилося досвідчених і ефективних політиків, готових бути на ключових посадах у керівництві ВР, ці вимоги не було поставлено. Також хотів би відзначити головний принцип, який повинен використовуватися і є критичним за умов воєнного часу і важкої економічної ситуації, — вимога ефективності в кадровій політиці і прийняття всіх коаліційних документів, виходячи з можливості запровадження воєнного стану. Важливі чинники швидкості, ефективності та реального кадрового забезпечення політики майбутньої коаліції. На жаль, сьогодні всі ці чинники упущено і відбувається зволікання коаліційного процесу, що призводить до послаблення позицій України на міжнародній арені і у військовому протистоянні, загострення якого можливе найближчим часом.

Дуже неправильно, що «Народний фронт» нав’язав думку, що на виборах люди обирали прем’єр-міністра. Це не так. Будучи відносним переможцем лише за пропорційною частиною змішаної системи, «Народний фронт» не отримав необхідної більшості, щоб нав’язувати подібний погляд. Арсеній Яценюк був як прем’єр-міністр украй неефективний, і якщо ми й далі дозволятимемо йому керувати всіма економічними процесами реального воєнного часу, це може привести країну до катастрофи. Необхідно терміново парафувати коаліційну угоду, узгодити покроковий алгоритм екстрених дій і домагатися невідкладного початку роботи Верховної Ради. І в перший же сесійний день обрати керівництво ВР, а далі дуже швидко призначити ефективних главу уряду, його заступників і міністрів. Головне — призначати рішучих, відповідальних, компетентних і порядних керівників. Тих хто спроможний вирішити важкі завдання і з питання реформуванню країни і щодо її захисту. Тих, хто не на словах, а на ділі спроможний і готовий жертвувати своїми політичними і кар’єрними амбіціями. Сьогоднішні умови вимагають реального, а не піарного та імітаційного «уряду камікадзе».

Чи можуть молоді політики реалізувати свій потенціал і знайти ключ до нав’язування правильних підходів до поведінки влади за екстремальних ситуацій? На це запитання відповідь ми отримаємо найближчим часом.

Залишається надія, що ті, хто ще нещодавно боровся зі злочинною Системою Кучми-Януковича зажадають внесення до коаліційної угоди положення про обов’язковість відкритих судових процесів над Кучмою і Януковичем. Доки подібні відкриті процеси не почнуться — нічого не зміниться, і довіра до влади нестримно падатиме за умов війни та економічної кризи. Ці судові процеси — обов’язкові умови реального очищення влади. Без них жодні реформи в Україні неможливі в принципі.

І ще один важливий момент. Політики мають бути готові до запровадження воєнного стану в будь-який момент, а у нас неприпустимо зволікаються організаційні питання щодо формування Верховної Ради і виконавчої влади. Політики досі не вийшли з виборчого процесу і готові годинами сперечатися на ток-шоу на олігархічних телеканалах. Але політики не готові вирішувати реальні проблеми, які гігантськи накопичилися і вже перейшли до найгострішої фази. Та й загострення військового конфлікту може статися в будь-який момент. Складність ситуації передбачає, що потрібно «працювати з коліс», і новообрана влада не має права на зволікання. Ціна цього зволікання вкрай висока!

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати