Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Гроші з неба. Кожному...

Псевдоекономісти рвуться до влади
02 березня, 00:00
ФОТО АВТОРА

У Криму нова мода: партії популяризували свої проекти, які нібито дозволять мало не озолотити кожного жителя Криму. Щоправда, за словами розробників, реалізувати ці прожекти можна буде тільки в разі їх обрання до парламенту з правочинностями більшості. Про ці «шалені» обіцянки «День» розмовляє з генеральним директором Кримського науково-виробничого об'єднання «Еліта», заслуженим економістом і заслуженим працівником сільського господарства, народним депутатом Володимиром ШКЛЯРОМ.

— Як ви ставитеся до цих ідей, які сьогодні експлуатують одразу кілька політичних сил (ми їх не називатимемо, оскільки не хочемо ні реклами, ні антиреклами)?

— Вимагати зростання добробуту народу — це природне прагнення кожної політичної сили, особливо перед виборами. Але добробуту таким шляхом досягнути не можна. Пусті, тобто не зароблені гроші, нічого, крім інфляції, не дають. А в передвиборний період такі обіцянки ще межують зі спробою підкупу виборців, що, звісна річ, забороняє закон. І крім того, це — елементарний обман. На жаль, доводиться констатувати, що сьогодні псевдоекономісти заполонили Крим і обіцяють людям манну небесну...

— Одна з партій пропонує добувати з кримської землі — переважно мається на увазі курорт і шельф, а також і землі сільськогосподарського призначення — якусь «соціальну кримську ренту», що її обіцяє перераховувати кожному кримчанинові. Йдеться про не менш ніж 1000 гривень на рік, а можливо, і про десятки тисяч. Ця партія навіть видала та презентувала кілька брошур: «Крим: азбука соціальної ренти», «Крим: азбука шельфу» тощо.

— Звісно, для такої постановки питання немає ні правових, ні економічних передумов. Згідно з Конституцією, земля в нас, як, власне, і в кожній країні, належить усьому народу, а не населенню якогось регіону, хай і автономного. Тобто кримська земля та весь кримський шельф належать однаково як кримчанам, так і жителям усіх інших областей України так само, як і земля всіх інших областей країни належить кримчанам. Тобто якби автори цієї ідеї й змогли отримувати з кримської землі (а так само як із запорізької, львівської, харківської, севастопольської, київської тощо) якусь особливу «соціальну ренту», то ділити її слід аж ніяк не тільки серед кримчан, а на всіх громадян України.

— Отже, це просто блеф?

— Безумовно. Сьогодні в країні лише створюється земельний кадастр, і ще ніхто не знає, скільки та яких земель у нас уже приватизовано, а скільки залишається в суспільній власності. До того ж, невідомі ті методи та форми, за допомогою яких можна було б отримувати якусь «соціальну ренту». І тим паче, не можна визначити, скільки гривень можна заробити таким шляхом, і скільки вийде, якщо поділити на все населення Криму. Найголовніше, про що мовчать автори ідеї, — все це в нашій країні вже є! Економісти знають, що весь валовий національний продукт, створений народом, — це і є та сукупна соціальна рента, яку ми всі разом своєю працею отримуємо із землі. Вона йде до людей із бюджету, куди надходить у вигляді різних податків. Це роблять відповідно до законів. Наприклад, матері, які народили дітей, отримують по вісім тисяч гривень допомоги за рахунок загальнонаціональної ренти, що консолідується в прибутковій частині бюджету. Звісно, нинішній стан бюджетної сфери не може нас задовольнити, однак його і тільки його треба вдосконалити. А вигадувати неіснуючі економічні категорії просто не можна. Така рента, по-перше, економічно нереальна, а по-друге, незаконна.

— Але автори цих проектів посилаються на досвід інших країн. Зокрема в Кувейті, наприклад, на кожного громадянина відкривається персональний рахунок, куди перераховують кошти від продажу нафти. Отже, у світі існує така практика?

— Такі посилання не підтверджують, а спростовують цю ідею. Адже там це правило поширюється на жителів усіх регіонів країни, а не тільки окремих областей. До того ж ідеться про надприбутки. Нам до такого рівня ефективності економіки ще далеко.

— Жителям автономії нав'язується думка про те, що вони можуть бути багатшими просто в результаті того, що живуть у Криму, а не Одесі, наприклад?

— Такі економічні вправи не настільки прості, як здається. Обмеживши коло володіння кримською землею лише кримчанами, автори ідеї «соціальної ренти» мовби стверджують, що Крим — окрема країна. Тобто ми маємо справу з проявами економічного сепаратизму. У рекламі цієї партії ми бачимо, як у паспорті ставиться штамп «Я — кримчанин». У результаті такий документ стає недійсним... З усіма наслідками цього.

— А ось інша політична партія пішла схожим, але іншим шляхом. Вона висунула проект «відсотків від реприватизації». Ця ідея внесена в рекламні матеріали. Активісти стверджують, що навіть подали відповідний законопроект до парламенту України. Суть у тому, що приватизація в Україні проголошується незаконною. Усі без винятку власники підприємств зобов'язані за них доплачувати протягом 15—20 років. Ці виплати пропонують акумулювати у спеціальному фонді, з якого кожному кримчанинові, навіть дітям, нібито виплачуватимуть по 700—900 гривень (останнім часом планку знизили до 500 гривень) щомісяця.

— І все ж приватизація проведена у більшості своїй згідно з законами, які тоді існували, тобто законно, а якщо й були якісь окремі порушення, то не можна перенести їх на всіх нинішніх власників. Та й встановити наявність порушень зараз дуже важко, якщо взагалі можливо. Крім того, підприємства були всенародною власністю, а не кримською... І як тепер встановити її вартість? Та й до чого тут, скажімо, діти, які недавно народилися? Вони ж навіть і не жили в радянські часи. Нарешті абсолютно непродуманою та несправедливою є пропозиція про виплату доплати на виплат на 15—20 років. Адже власник платитиме не зі своєї кишені, а з прибутку підприємства, який заробляє трудовий колектив. Тобто насправді цією «рентою» оподатковуватиметься вже не власник, а сам народ. І виходить, що обіцянками годують одних кримчан за рахунок необхідності посилення експлуатації інших. І головне — можна уявити, що буде з цінами, якщо щомісяця на ринок тільки в Криму викидатимуть 1,4 — 1,8 мільярда гривень (з розрахунку понад двох мільйонів населення). Причому це будуть пусті, не забезпечені товарним покриттям гроші. У принципі, такий метод нагадує розбірки з виплатою фальшивого боргу, чим раніше широко користувалися кримінальні комерційні структури. У цивілізованому суспільстві, в цивілізованій економіці це не може застосовуватися.

— А як впливатимуть на суспільну свідомість обіцянки дармових грошей? Навіщо вчитися, здобувати професію, працювати, коли можна просто ходити в банк і знімати з рахунку «соціальну ренту» або «відсотки від реприватизації»?

— Ті партії, які справді можуть покращувати суспільство, країну, життя народу, займаються цим постійно і в рамках закону. А ті, хто не в змозі це робити, підміняють діяльність її видимістю. Кримські псевдоекономісти пішли шляхом імітації реформ, пропонуючи людям сумнівні фантазії. Але обман рано чи пізно розкриється.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати