Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

10 проти 12?

Академіки звертаються до депутатів із проханням не приймати закон про десятирічне навчання
12 лютого, 00:00
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Неодноразово доводилося чути від батьків, що їхнім дітям важко вчитися у школі: предметів — сила-силенна, щороку з’являються якісь новації, навчальна програма надто складна для засвоєння, а ще й вчитися у школі треба цілих 12 років. От раніше вистачало і десяти чи одинадцяти. З одного боку, батьківські переживання можна зрозуміти, а з другого, 12-річна система освіти впроваджувалася не для того, щоб іще більше навантажити дитину, а щоб в останні роки навчання у школі допомогти їй визначитися з майбутньою професією. Які результати це принесе, говорити зарано, адже перший цикл 12-річного навчання ще не завершився.

Однак тепер ця новація, яка ще навіть не встигла повністю прижитися в українській школі, може змінитися новою. Наступного тижня Верховна Рада розглядатиме внесення змін до законодавства України, що передбачає перехід на десятирічну систему навчання замість дванадцятирічної, яка діє нині. Це питання стурбувало членів Академії педагогічних наук України, і днями вони підготували відкритий лист до ВР, підписаний президентом АПН Василем Кременем, віце-президентом Володимиром Луговим, першим віце-президентом Василем Мадзігоном, радником президії Ольгою Савченко та іншими академіками.

Учених дивує, що проект закону поспіхом виноситься на чергове засідання ВР без належного обгрунтування та громадського обговорення. Аргументи авторів законопроекту на зразок того, що зменшення терміну навчання покращить підготовку учнівської молоді до дорослого життя та професійної діяльності, підвищить добробут та статус учителя, не переконують академіків у раціональності нового закону. Тим паче, що ЮНЕСКО визнало: повна середня освіта має тривати не менше 12 років.

Так, у ЄС, куди має намір вступити Україна, немає жодної держави, яка б не дотримувалася цієї норми — 14 країн мають 12-річний термін здобуття повної середньої освіти, у 12-ти країнах цей термін становить 13 років, а в чотирьох — цілих 14 років. У більшості цих держав навчання у школі починається у шестирічному або навіть більш ранньому віці і триває до 18—20-ти років. Обов’язково, у більшості з них, є так звана нижча середня освіта до 15—16-річного віку, яка не дає права вступу до університетів і є базовою для одержання повної загальної або професійної середньої освіти. Як вважають учені, Україна могла б стати на цей шлях, але спочатку треба винести це питання на розсуд громадськості, а потім внести відповідні зміни до Конституції України.

На думку вчених, цей законопроект суперечить пріоритетним напрямам розвитку нашої держави. Адже ніхто в Європі не сприйме серйозно аргумент, що українська школа здатна забезпечити якісну, конкурентоспроможну у світі десятирічну повну середню освіту. Тим більше, що міжнародні порівняльні дослідження це не підтверджують.

Як пишуть у своєму листі академіки, законопроект не витримує жодної критики з погляду соціальної політики: «Він аморальний стосовно молодої людини, яку у 16—17 років «викидають» непідготовленою на ринок праці, де жоден роботодавець не візьме її на роботу, оскільки, згідно з трудовим законодавством до повноліття він несе повну відповідальність за її вчинки. У педагогічному сенсі він теж абсолютно не фаховий, бо відомо: якщо молоду людину не виховує ні сім’я, ні школа, це зробить «вулична педагогіка» з відповідними кримінальними наслідками. Тому «вивільнені», на думку авторів законопроекту, кошти підуть не на зарплату вчителям, а на утримання пенітенціарної системи».

Ще один аргумент проти нового закону — він економічно не обгрунтований, адже не враховує значних витрат бюджетних коштів на підготовку і видання нових програм та підручників, перепідготовку вчителів, технічне переоснащення шкіл тощо, пов’язаних зі зміною структури школи. І справді, де брати для цього кошти, якщо нині державна казна майже порожня?

Тому академіки просять парламентаріїв зняти з розгляду запропонований законопроект як такий, що не відповідає сучасній державній освітній політиці, суперечить світовим тенденціям розвитку освіти, а також перешкоджає інтеграції української системи освіти у світовий інформаційний простір.

ВІД РЕДАКЦІЇ

Якщо у вас є свої думки з приводу того, переходити Україні на десятирічну систему освіти чи ні, які від цього плюси і мінуси можна очікувати, редакція готова прийняти їх до уваги (листи надсилайте на електронну пошту відділу «Суспільство» [email protected]).

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати