91, 8 % українських підприємств порушують законодавство про захист прав споживачів
Новостворений Державний комітет стандартизації, метрології та сертифікації України має на меті роз’яснювати політику уряду щодо захисту прав споживачів населенню. Саме проблеми захисту прав споживачів розглядалися на прес-конференції, яка проводилася 1 березня Держстандартом.
Аналіз прав споживачів на ринках України не дає підстав для оптимізму: у минулому році кількість скарг про порушення прав споживачів зросла на 22%, — повідомив начальник управління захисту прав споживачів Владислав Єрмаков. У свою чергу, внаслідок перевірок тільки у легальній сфері економіки виявлено 250 тис. порушень на споживчому ринку. Безперервне постачання недоброякісних товарів на українські ринки означає, що існує розвинена тіньова економіка, де внаслідок порушення чинного законодавства отримуються надприбутки. У той же час усім відоме гасло «Підтримаємо вітчизняного товаровиробника!» зводить нанівець усі зусилля дотримуватися законів: якщо раніше було більше підробок під імпорт, то зараз — під вітчизняні товари. Загалом на ринках України не стільки неякісних товарів, скільки фальсифікованих: поза мережею торгівлі реалізується 60% непродовольчих і 40% продовольчих товарів, які в основному не представляють загрози здоров’ю, але далекі від належної якості.
Фахівці Держстандарту на імпровізованій міні-виставці низькоякісної продукції прямо у конференц-залі пояснили, що неозброєним оком вирізнити підробку майже неможливо, крім очевидних помилок: слід звертати увагу на правильність написання логотипу фірми на етикетці (такі помилки робляться свідомо — з метою уникнути звинувачення у використанні торгової марки справжнього виробника), обов’язково повинен бути вказаний виробник. Тому єдина порада споживачам — купувати тільки на ринках чи в кіосках, де є сертифікати якості. До речі, у магазинах покупець теж не застрахований від фальсифікацій, вже не говорячи про бабусь у підземних переходах iз їх доморощеною продукцією.
Якщо ж ви все-таки придбали такий товар, фахівці Держстандарту радять спочатку спробувати самостійно вирішити проблему, якщо ж це не допоможе — звернутися до суду. Варто зазначити, що позивач при зверненні до судової установи звільняється від сплати державного мита. Згідно iз законодавством, споживач може отримати відшкодування за підірване здоров’я тільки у судовому порядку. Але тут постає інша проблема: судові органи не готові до вирішення таких справ. Найбільше, на що може сподіватися постраждалий, — моральна компенсація, оскільки державні органи карають підприємців, у яких вилучено товар.
Удосконалення чинного законодавства у цій сфері — одна з основних проблем. Про це свідчить хоча б недавно прийнятий закон «Про захист прав споживачів», який відмінив дії попереднього: наприклад, якщо у старому законі було визначено, що продавець зобов’язаний видати чек покупцеві, то у новому законі — тільки на його вимогу. Немає нормативної бази для сфери послуг, які розвиваються (мобільний зв’язок, кабельне ТВ і т.д.), ринку алкогольних напоїв, регулювання оптового ринку.
Надання права підприємцям працювати за патентами теж не йде на користь: не ведеться облік товарів, немає сертифікатів якості. Крім того, спрощена система оподаткування не дає можливості відслідковувати надходження товарів. Також немає впевненості, що вилучені держорганами низькоякісні товари не потраплять знову на ринок: механізму, який би забезпечив їхню локалізацію, немає. Вилучити товари з обігу чи ні — лежить на совісті підприємця.
Для ознайомлення населення з новинками фальсифікованих товарів у кожному регіоні України протягом року проводитимуться відповідні акції. У Києві виставки недоброякісної продукції відбулися на ринках Шевченківського та Московського районів. А 2 березня така виставка пройде на ринку «Шлях» Ленінградського району.
«Держава повинна посилити контроль, права споживачів і підприємців мають бути врівноважені», — підсумував заступник голови начальника уравління Держстандарту Леонід Буряк. Для цього було затверджено розраховану на 2 роки програму, в якій спільними зусиллями митниці, служби безпеки, податкової адміністрації буде застосовано низку ефективних заходів, щоб не допустити поступання недоброякісної продукції на споживчі ринки України.