Дніпропетровські трамваї «доганяють» маршрутки
Вартість проїзду в трамваях і тролейбусах Дніпропетровська вийшла на рекордну в Україні відмітку — одна гривня. Подорожчання обіцяє боляче вдарити по кишені найнезахищеніших верств населення. Підвищення тарифу на транспортні послуги директор комунального підприємства «Дніпропетровський електротранспорт» Василь Капленко пояснює збитковістю перевезень пасажирів. На сьогодні собівартість проїзду в трамваях і тролейбусах, за його словами, становить одну гривню 15 копійок. «Наш бюджет, — пояснює директор, — поповнюється з трьох джерел: власні прибутки, субвенції від держави на перевезення деяких категорій пільгових пасажирів і міське фінансування. Але якщо казати про об’єми коштів, що надходять, то вони практично не покривають наші витрати.» Так, на перевезення одного пільговика держава виділяє всього 17 копійок компенсації. Минулого року було отримано 20 млн. гривень від держави, цього планується виділити 24 млн. «Природно, цих коштів не вистачає, щоб компенсувати витрати підприємства», — каже В. Каплієнко. «Один раз у квартал, — розповідає директор, — ми стараємося силами працівників підрахувати кількість пасажирів пільгових категорій. Потім ці матеріали подаємо до органу соціального захисту, через який нараховуються субвенції. Але підрахувати пільговиків практично нереально, тому цифри часто не відповідають дійсному об’єму перевезень. Фактично ми можемо працювати на державні гроші близько чотирьох місяців на рік, інший час — на кошти міського бюджету». Підвищення плати за проїзд в електротранспорті з 75 копійок до одної гривні, за словами В. Капленка, підвищить прибутки підприємства на півмільйона гривень у місяць, що дасть можливість скоротити збитковість підприємства й підвищити зарплату персоналу. Оскільки сьогодні на міському електротранспорті не вистачає 150 водіїв і близько 300 кондукторів.
Міський голова Іван Куличенко, коментуючи на прес-конференції транспортну проблему, був категоричніший. «Доти, доки існуватиме безкоштовне перевезення пільгових пасажирів, — заявляє він, — порядку на транспорті не буде ніколи.» Тим часом, за даними управління транспорту міськради, стан комунального транспорту продовжує погіршуватися. З 500 трамваїв і тролейбусів — 77% у незадовільному технічному стані. Весь рухомий склад пережив усі відпущені виробниками терміни експлуатації. Найстаріший із трамваїв був випущений ще 1972 року. Кожного дня вулицями міста, згідно з планом, повинні їздити 155 тролейбусів і 213 трамваїв, однак, фактично на маршрути виходить на половину менше — 70 і 155 відповідно. Нині влада Дніпропетровська планує скасувати одні з найстаріших у місті трамвайних маршрутів — №7 і №14. Більше того, вивчається можливість скорочення приблизно на третину головного маршруту №1, який проходить центральним проспектом Дніпропетровська і зв’язує вокзальну площу зі студентським районом, де знаходяться практично всі ВНЗ і гуртожитки міста. Щоправда, влада міста обіцяє, що до футбольного чемпіонату Євро-2012 на двох центральних проспектах прокладуть сучасні безшумні рейки. Чи стукотітимуть до того часу трамвайні колеса на інших маршрутах — поки що невідомо. Втішає городян лише одне, що проїзд у трамваях і тролейбусах залишається вдвічі дешевший, ніж він коштує в маршрутних мікроавтобусах.