Доступні знання та... економія на «комуналці»
У Донецькому національному технічному університеті проведуть експеримент із запровадження онлайн-навчанняСпершу новаторство донецького вишу сприйняли критично: перехід на експериментальний режим дистанційного навчання пов’язали з нестачею коштів на опалення в бюджеті університету. Але в ДонНТУ цю інформацію спростували та зібрали прес-конференцію, на якій керівництво ВНЗ розповіло про нововведення.
Ректор ДонНТУ Олександр Мінаєв запевняє: «Із 18 листопада й до початку сесії викладачі виходитимуть на роботу, незважаючи на жодні суворі погодні умови, а студенти матимуть альтернативу у вигляді онлайн-навчання — це дасть їм можливість у найтяжчий період зими працювати активно». Екзамени почнуться в двадцятих числах грудня й відбуватимуться в традиційний спосіб, при особистому контакті викладача та студента.
Після зимових канікул навчання продовжиться в звичайному режимі, а викладачі проаналізують результати експерименту. «Навесні використовуватимемо онлайн-навчання як допоміжну форму для активізації самостійної роботи студентів. Торік я вже проводила заняття за власним дистанційним курсом — проводитиму їх знову», — каже викладач кафедри автоматики й телекомунікації ДонНТУ Вікторія Воропаєва.
У ДонНТУ вже понад п’ять років існує система дистанційної освіти, яка дозволяє автоматизувати деякі процеси, наприклад, облік активності та успішності. Вікторія Воропаєва зазначає: «Студентам дуже цікаво самостійно проходити оцінювання по темах навчальної програми — включається «змагальний момент», бо кожний бачить свою позицію в порівнянні з іншими».
ДЕРЖАВНИЙ АСПЕКТ І СВІТОВИЙ ДОСВІД
Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес сьогодні є частиною державної освітньої політики. Так, 25 червня 2013 року вийшов Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року», де серед основних напрямів реалізації стратегії зазначено інформатизацію освіти, яка, серед іншого, передбачає «створення системи дистанційного навчання, зокрема для осіб із особливими освітніми потребами та дітей, які перебувають на довготривалому лікуванні».
«Історія дистанційної освіти почалася ще в позаминулому столітті, великий поштовх дали сучасні інформаційно-комунікаційні технології — останні вісім-десять років відбувається вибуховий ріст такої форми навчання», — зауважує проректор із наукової роботи ДонНТУ Євген Башков. Зараз існує багато освітніх платформ, розроблених провідними світовими вишами, — такими, як Гарвардський університет, Каліфорнійський університет у Берклі або Массачусетський технологічний інститут; давно працює російський Національний відкритий університет «ІНТУЇТ», а цього року Київський національний університет імені Тараса Шевченка презентував проект масових онлайн-курсів «Університет он-лайн».
Декан факультету комп’ютерних наук і технологій Олександр Анопрієнко наголошує: «Викладач в Україні працює в кілька разів більше, ніж його колега на Заході, а заробляє в декілька разів менше. Один із рецептів вирішення цієї проблеми — дистанційна освіта, яка допоможе підвищити ефективність праці викладача. Ми до цього ще, на жаль, не дозріли: не всі працівники університету розуміють значення інформатизації освіти, й наш експеримент необхідний, щоб активізувати цей процес».
На думку новаторів, дистанційна освіта допоможе студентам вибороти своє «місце під сонцем». «Сьогодні людина має продовжувати освіту протягом всього життя, щоб витримати конкуренцію, й ми маємо підготувати наших студентів до самостійного навчання — це дуже важливо для роботодавців», — підкреслює Євген Башков.
«ПАЛЮЧА» ПРОБЛЕМА
Нововведення зустрічають із великою засторогою через сумнозвісну історію з опаленням: минулого року, через відмову Міністерства освіти профінансувати комунальні послуги за бюджетних студентів ДонНТУ, університет опинився у скрутному становищі. «Нам довелося платити комунальникам зі спецфондів, погашення боргу ми завершили 30 липня цього року, й зараз опалення було включено строго по графіку. Тепер ми подаємо заявку до міністерства й упевнені, що цього року отримаємо кошти на оплату комунальних послуг», — стверджує Олександр Мінаєв.
У ВНЗ заперечують, що зимове онлайн-навчання запроваджується з метою економії на «комуналці». Університет буде опалюватися й під час «дистанційного експерименту», але цей процес спробують регулювати: знижуватимуть температуру в корпусах вночі та підвищуватимуть вранці, для цього вже встановили спеціальні засувки. Заробітна плата викладачів не зменшиться, бо лекційне навантаження залишиться без змін, лабораторні роботи проводитимуться згідно з програмою.
Олександр Мінаєв акцентує: «Старий метод навчання робить нашого студента пасивним, тому він не готов до умов капіталізму. Проте роботодавці вже готові».
Студенти ДонНТУ по-різному ставляться до експерименту з дистанційною освітою. Наприклад, студент Інституту гірництва та геології ДонНТУ Сергій Бутенко говорить: «Особисто я вважаю, що дистанційне навчання ні до чого доброго не приведе: теорія — теорією, але без підкріплення практикою користі буде мало, знизиться рівень підготовки студентів». Натомість Едуард Піхно з факультету комп’ютерних інформаційних технологій і автоматики іншої думки: «До запровадження дистанційної освіти ставлюся, як і до будь-якого іншого нововведення, — з цікавістю та з очікуванням можливих помилок. І я, й мої друзі проходили різні онлайн-курси, це — хороша система, яка дозволяє студенту робити свій графік більш гнучким і покращувати знання. В університеті багато навчальних матеріалів можна знайти на офіційному сайті, але дістатися до потрібного документа іноді досить складно — тут ще є над чим працювати. На факультеті більшість методичних вказівок є в електронному вигляді — це зручно й для студентів, і для викладачів. Крок у бік європейського рівня освіти вже зроблено, що само по собі добре».