Лакмус Євробачення
Сталася чи не головна новина в українському аудіовізуальному просторі — змінено керівництво Національної телекомпанії УкраїниЦе коректно міг зробити президент України зразка 2004 — 2010: спокійно скасувати свій указ про призначення президента НТКУ. Указ той після рішення Конституційного Суду нашої держави щодо процедури призначення керівників НТКУ та Національної радіокомпанії виглядав щонайменше іронічно. Нагадаю: КСУ (рішенням від 15.09.2009 року) визначив, що ні Президент, ні Верховна Рада призначати президента Національної телекомпанії не може. Крапка. Але ще о-го-го скільки часу в коридорах на Мельникова, 42 витворялося шоу. Навколо чималенького кавалка грошей. Особливо — спонсорських. Особливо — тих, які виділялися на унікальні телевізійні проекти. Для прикладу — Євробачення. Їх прокотилося Україною останнім часом аж двоє — всеєвропейський фінал пісенного дитячого Євробачення та псевдодобір на Євробачення «велике». Для довідки: в першому випадку йшлося про засвоєння 38 млн. гривень, в другому — близько 1млн. (десь так!), щоправда, без врахування процесу «з рук у руки». Зазначу, що подібні проекти в історії українського телебачення унікальні — жоден український телевізійний канал запропонувати телеглядачеві такі проекти не може. Жоден ТБ-канал, якому держава (ми з вами) надала право використовувати наш з вами радіочастотний ресурс, українських музикантів чи талановитих діточок Європі не представляє. А право таке — представляти вітчизняні таланти в десятках країн світу та для 150-мільйонної аудиторії Українська держава передала офіційному представникові в Європейській мовній спілці від України — НТКУ. Професіонали Національної телекомпанії на своїх нервах та горбах тягнули євровізійні проекти з 2002 року. Весь цей час Українська держава «забувала» фінансувати Національну телекомпанію і призначала (руками очільників) «фахівців» та їхні «команди» покерувати. Керівництво, як правило, закінчувалося після організації та проведення НТКУ великих видовищних проектів — хто куди. Весь цей час комерційні конкуренти, грубо порушуючи українське законодавство та умови ліцензій (мова, частка українського продукту, реклама, етика та мораль) і «правильно» вирішуючи питання з Національною радою України з телебачення і радіомовлення, представниками профільних комітетів ВР і особливо — рейтинговиміром, жирували. Рецепт за багато років змінився мало і до смішного простий : вироблялась одна-дві програмки за рецептами закордонних «форматів» хронометражем по 60 — 90 хвилин на тиждень. Та ще трішечки хвилин на тиждень — те, що називалося «новинами». Для отримання «результатів» діяльності «українські» телеканали використовували серіали, виготовлені для перегляду на території Се-Не-Ге, та інше «мило». «Формати» здебільшого були виготовлені з повною упевненістю в тому, що от «бєз саа-а-асєдскіх звьозд, пєсєн і т.п.» «спальні» райони в Україні не заснуть. І при цьому чомусь протягом багатьох років «забуваючи», що в Україні близько 30 млн. людей віком старші за 50 років, — «нєцєлєвая аудиторія»!
Для такої аудиторії, а ще для діточок та молоді, а ще в різних телевізійних жанрах, а ще для 40 млн. зовсім не «закоренілих» киян працює Національна телекомпанія. В умовах штучно розірваної програмної сітки, без повноцінного виходу на супутник. Новому керівництву потрібно буде врахувати і багато чого іншого. Призначено воно рішенням Кабінету Міністрів України. Єдине, що можна закинути до прийняття чергових «правильних» змін у законодавстві (звісно ж, зініційованих «громадськістю» та «професійною спільнотою»), — керівництво призначене не «виконуючим обов’язки». Аргументація: НТКУ — державне підприємство, і за статутом Кабінет Міністрів як засновник компанії може це зробити. Президентом призначено продюсера комерційного каналу «Інтер» Єгора Бенкендорфа, який активно попрактикувався у виробництві «рейтингових» одиночних програм.
Перші кроки новопризначенців зразка 2010-го — рубанули по Євробаченню! Нагадаю, ситуація практично кризова: 22 березня на засіданні голів делегацій країн-мовників Україна має надати повністю готову фонограму пісні, тексти та матеріали про виконавця. До речі, саме на те, що «уже не встигнемо», розраховувала і команда на чолі з президентом НТКУ попереднім! Але потужності українського шоу-бізу та, головне, Національної телекомпанії дозволяли виправити ситуацію досить швидко й коректно! Втім, констатуємо: новопризначеним керівництвом продемонстровано повне нерозуміння того, що євровізійні проекти НТКУ не потребують втручання будь-яких комерційних конкурентів. Ніякого! А пан Бенкендорф зорганізував добір (чи був вимушений погодитися на організацію — не знаю) на базі та «спільно» з комерційними телеканалами і телевиробниками. Причому професіоналів із НТКУ поставили перед фактом: з 18 березня по 20 березня працюємо «отак», і ви отримаєте «готову картинку». Оскільки подібне для громади НТКУ — дрібнота, тому навіть не напружувалися! А «комерційники» готувалися тихесенько і ретельно доволі давно. Ну, і чим відрізняються подібні кулуарні та закулісні домовленості від «шоу», яке продемонструвала група уже колишніх «однодумців», які нарешті пішли? Подібне може означати лише одне: вказано і продемонстровано в ефірі прямий шлях для виведення з НТКУ фінансових потоків! За допомогою так званих сторонніх виробників. Так «працюють» комерційні мовники — вони самі нездатні нічого виробити, бо немає власних пристосованих ТБ-студій, техніки тощо. Недарма на сторінках навколотелевізійних інтернет-ресурсів уже жваво обговорюють, «які продакшн-студії буде використовувати нове керівництво НТКУ».
Крім цього, існує і таке поняття, як статус. Називається він «телекомпанія-мовник країни-учасниці конкурсу Євробачення». І це, ой який, вагомий статус! І приліпитися до цього бажають чи не всі. Ось уже хутенько маємо посилання на якийсь новостворений «офіційний сайт Євробачення», до якого НТКУ не має жодного стосунку! І телеглядачам, гадаю, про справжній статус НТКУ не дуже жваво повідомлятимуть: комерційні канали про свій імідж дбають дуже добре! На мою думку, українська «тусовка» розглядає терміново організований теледобір на Євробачення як початок змін. Для себе.
P.S.
Учасника «Євробачення 2010» від України оберуть глядачі в прямому ефірі, повідомляє прес-служба Нового каналу. Відбірний тур проходить у три етапи. Перший відбувся вчора, в четвер. У ньому могли взяти участь усі бажаючі старші за 16 років, хто має власну композицію (пісню, хронометраж не більше 3 хв.), яка не була в ротації на радіо і ТБ до 1 жовтня 2009 року. За результатами кастингу журі обрало 20 учасників. Сьогодні й завтра, 19 і 20 березня, одночасно на декількох каналах транслюватимуться ролики 20 учасників, що дасть можливість глядачам проголосувати за свого фаворита за допомогою SМS-голосування. З 20:00 у прямому ефірі Першого Національного й Нового каналу транслюватиметься концерт, присвячений фіналу Національного відбору, під час якого журі та телеглядачі визначать переможця, який представлятиме Україну на міжнародному конкурсі в Осло..