Перейти до основного вмісту

Літак для еміра

В Україні літають 200 малих апаратів, у США — 300 тисяч
19 січня, 00:00

Мало хто знає, що на батьківщині відомих усьому світові літаків-гігантів типу «Антей» та «Ан-70» з'явилося ціле сімейство легких літальних апаратів.

Зі слів фундатора і головного конструктора «Аеропракту» Юрія Яковлєва, за вісім років роботи фірма, де працює всього 30 чоловік, виготовила і продала 44 крилаті машини. Нині в серійному виробництві чотири типи таких літаків. Крім гідролітака, розробляють також двомоторний дво-чотиримісний апарат, здатний не лише летіти, а й злітати і сідати на одному двигуні, що забезпечує максимальну безпеку при польотах над морем чи в горах.

Випускник Куйбишевського (м. Самара) авіаційного інституту Юрій Яковлєв після закінчення навчання отримав персональне запрошення в АНТК ім. Антонова. Ще студентом побудував спочатку навчальний планер, а потім і перший свій літак. Сьогодні на його рахунку вісім типів. І кожен випробовував особисто. Одного разу, коли відмовив двигун, довелося «пірнути» під проводи ЛЕП, сідати в полі. І літак, і зламану руку вдалося відремонтувати.

В АНТК ім. Антонова Ю. Яковлєв пропрацював 10 років, отримавши не тільки досвід проектування, а й, з його слів, величезне задоволення від спілкування з талановитими й інтелігентними людьми.

«Аеропракт» розпочато 1986 року в любительському клубі при антоновському центрі науково-технічної творчості молоді. Оформлено у грудні 1991 р. як дочірню компанію радянсько-фінського підприємства. А через рік «Аеропракт» вирушив у самостійний «політ».

Клієнтів шукали на європейських і світових чемпіонатах з авіаспорту. 1993 року в Чехії посіли дев'яте місце, 1994 у Польщі — третє, 1995 в Англії — друге. Чим вищі досягнення — тим більший продаж. Легкі українські машини сьогодні літають у дев'яти країнах світу: США, Англії, Німеччині, Польщі та інших. 21 літак продано в Об'єднані Арабські Емірати. Цьому посприяв емір Умм-Аль-Куейна Хусейн Аль-Моалла — пристрасний пілот і президент авіаклубу цієї країни.

На жаль, в Україні попиту на малі літаки поки що практично немає. За всі роки тут застосовано всього чотири машини — дві навчальні, одна сільськогосподарська й одна — для дослідження земної поверхні типу «Сканер», хоч ціна на них, за словами Ю. Яковлєва, не перевищує вартості автомобіля середнього класу.

Водночас у США сьогодні вже літає близько 300 тисяч таких літаків. В Україні їх ледь більше 200. Потенційний ринок у країні великий, але, як вважає Ю. Яковлєв, для того, щоб рахунок пішов на тисячі, Україна повинна досягнути хоча б такого рівня розвитку, як Польща. Та ще потрібен Повітряний кодекс, оскільки за нинішніх правил вільно літати можна тільки навколо власного аеродрому, а процедура замовлення маршруту на більшу відстань порівняна з розробкою нового апарата, запевняє Ю. Яковлєв. На його думку, умовою зародження внутрішнього українського ринку малого літакобудування є пожвавлення на ньому конкуренції. Сьогодні ж конкуренти «майже зовсім не дихають — криза притиснула».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати