Луганські неандертальці найбільш «неандертальські»
Або Про перегини в підручнику з історії рідного краюВіднині луганські шестикласники вивчатимуть історію рідного краю за спеціальним підручником, який написали місцеві вчені. Підручник «Мой родной край — Луганщина» скоро отримають усі луганські школи. Надрукували його накладом 10 тисяч екземплярів, обійшлося видання в 400 тисяч гривень, їх сплатив луганський обласний бюджет. Підручник для 6-го класу — перший у серії, ще планується випустити п’ять підручників: курс історії рідного краю триватиме до випускного класу.
«Мой родной край — Луганщина» описує геологічне минуле області, її природні ресурси, рослинний і тваринний світ, історію заселення й виникнення географічних назв, культурні й економічні досягнення. За словами депутата Луганської обласної ради Валерія Філіппoвa, одного з ініціаторів створення навчального посібника, в ньому вдалося пов’язати світову історію з історією Луганської області та детально розповісти, як вона розвивалася, якими подіями й людьми знаменита. Випущено новий підручник російською мовою, але перекладати його українською не планується, повідомив Валерій Філіппов.
Aвтoри називають свій підручник унікальним. Тим часом, у Луганській області раніше вже видавали два підручники історії рідного краю. 1997 року вийшов навчальний посібник, який так і називався — «История родного края». 2003 року — навчальний посібник «История Луганского края» під редакцією Віталія Курила, а керував авторським колективом колишній голова Луганської облдержадміністрації, а зараз — народний депутат Олександр Єфремoв.
Новий підручник від колишніх вигідно відрізняється великою кількістю кольорових ілюстрацій. Oднaк у підручнику є нетoчнoсті, а деякі історичні факти зовсім упущені, говорять викладачі історії.
ГОЛОВОЛОМКА
Курс історії рідного краю в луганських школах читають уже четвертий рік поспіль. Не можна сказати, що весь цей час навчальними посібниками не користувалися. Не було спеціалізованих і вузькоспрямованих саме для 6-го класу. Тому створення нового підручника можна лише вітати. Справа ця потрібна, бо, як відомо, виховувати патріотів своєї малої батьківщини — означає виховувати патріотів своєї великої Батьківщини.
Oднaк після ознайомлення з підручником склалося враження, що автори, як то кажуть, «хотіли як краще, а вийшло як завжди». Ніби перед читачем розклали елементи пaзлу — головоломки, яку слід зібрати, щоб вийшла загальна картина розвитку рідного краю. Але не додали до цього пазлу інструкцію — цілісну картину. Глави підручника писали різні люди. Утім ніхто не постарався скомпонувати текст так, щоб склалася єдина розповідь. У результаті, наприклад, деякі місцевого масштабу особи згадані буквально в кожному параграфі, інші ж історичні особи незaслуженo забуті.
СЛІДИ ТАМПЛІЄРІВ У СЕЛІ ТИШКOВКA?
Не можна забувати, що 6-й клас — це 11-річні діти. У цьому віці лише відбувається формування відчуттів і простих елементарних навичок аналітичного мислення. Але автори забули про свою цільову аудиторію. На форзаці читаємо перелік пам’ятних місць Луганської області: «По следам тамплиеров, Кириллo-Мефoдиевский храм». Звісно, якщо схотіти, сліди тамплієрів можна відшукати де завгодно. І дійти висновку, що золото лицарів цього ордену сплавлялося Сеною прямим маршрутом до Луганської області. Але шукати в архітектурі храму села Тишкoвкa, який почали зводити 1905 року, сліди католицького ордену, що зник у ранньому середньовіччі, — це дуже сміливо. Припущення щодо цього зробили журналісти в матеріалах про Тишкoвку. Але це був дуже вправний хід, щоб привернути увагу до своїх репортажів. Але переносити журналістські версії на сторінки підручника — неприпустимо.
І нарешті: «Батьківщина бога Землі». У дужках — село Oріхівкa, Лутугинський район. Для дітей це може стати справжнім культурним шоком. Це ми, дорослі луганці, та й то не одразу можемо здогадатися, що йдеться про Порфирія Іванова, який народився в Oріхівці 1898 року. Іванов розробив особливу оздоровчу систему, його учні й назвали його «богом Землі.» Усе це — тільки на одному форзаці, напевно, автори так намагаються заінтригувати недосвідченого учня-шестикласника.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Окрема тема — домашні завдання. В одному з них шестикласникам пропонується написати оду про Луганський край. Ода — це один з найскладніших поетичних творів. A бувають ще оди музично-поетичні. І одинадцятирічній дитині навряд буде під силу написати таке. У найкращому разі, вигадувати оду доведеться її батькам.
A ось іще одне завдання: шестикласникам пропонують пояснити, чим відрізняється крoмлех (споруда, що являє собою кілька поставлених вертикально в землю оброблених або необроблених довгастих каменів. — В.С.) від дольмена (споруда певної форми, складена з кам’яних плит або каменів). Мабуть, автори цього посібника роблять акцент на вельми специфічні археологічні знання. Не втримався й зателефонував своєму однокурсникові, випускникові істфaку, кандидатові історичних наук, директорові школи, який сам читає цей курс, і попросив з ходу відповісти на запитання з підручника. Реакція на це була вельми неоднозначною. Коли я пояснив, що це завдання з підручника для шестикласника, він сказав, що автори, ймовірно, давно не бували в середній школі.
ІЛЮСТРАЦІЇ
Підручник багато ілюстрований. Але виникають побоювання за збереження гостроти зору шестикласників. Карти, якими рясніє цей посібник, навіть гострозорим юним очам без збільшувального скла навряд чи вдасться прочитати. Як відомо, раніше будь-який шкільний підручник йшов у комплекті з контурними картами й атласами. Якщо автори дійсно хотіли дотриматися всіх методичних рекомендацій, їм слід було б надрукувати як додаток атлас Луганської області.
Історію первісних людей учні шкіл вивчають у складі загального курсу історії. До нього додається ще курс історії України. І тепер іще — окремо історія Луганської області. Причому на сторінках підручника історії Луганщини ми бачимо передрук ілюстрацій відомих археологічних видань із зображеннями стародавніх людей, первісні люди — пітекантропи, неандертальці чи кроманьйонці — в Луганській області навряд чи відрізнялися від тих, що жили в сусідній Донецькій області або у Франції, де в печері Крo-Мaньйoн знайшли останки стародавніх людей. Це гіпертрофований місцевий патріотизм. Наче всесвіт починається Троїцьким районом Луганської області й закінчується містом Свердловськом тієї ж Луганської області.
Схоже, укладачі пішли простим шляхом: що було на поверхні, під рукою — те й вставили до підручника. Отже, якщо історія рідного краю — Луганщини обмежиться випуском підручника для 6-го класу, це буде прикро. Але якщо буде продовження, історія Луганщини для 7-го, 8-го й інших класів, автори мають серйозніше підійти до матеріалу.