Перейти до основного вмісту

Мости, що рятують тварин

Розумні інфраструктурні рішення зберігають тисячі життів представників дикої фауни
14 квітня, 18:12
ФОТО ATLASOBSCURA.COM

Вже більше ніж півстоліття тому європейці усвідомили, що бездумне втручання людини в життя фауни завдає колосальної шкоди екологічній системі нашої планети. Активне будівництво залізниць, каналів, автомобільних доріг, трубопроводів чи ліній електропередач сприяло істотним змінам у середовищі проживання диких тварин та птахів, які втратили можливість безперешкодно пересуватися в своєму ареалі проживання. Як результат – зникнення багатьох видів та чисельні аварії, в яких гинули і тварини, і люди.

Для того, щоб зберегти середовища існування дикої фауни та запобігти аваріям між транспортними засобами і тваринами в інфраструктурі європейських країн (а згодом – й усього світу), з’явився новий об’єкт – екодук. Екодук є частиною більш ширшого поняття - Wildlife crossing - і являє собою спеціально побудовані структури, які дозволяють різним тваринам, птахам і навіть комахам безпечно перетинати штучно створені людиною антропогенні бар'єри. Таким чином екодуки з'єднують середовища існування диких тварин і не допускають їх фрагментації.

Найчастіше під екодуками розуміють мости через автомобільні шляхи, але насправді структури wildlife crossing значно ширші. Наприклад, для великих чи стадних тварин будують величезні шляхопроводи; для невеликих ссавців - водопропускні труби; для риб та земноводних – спеціальні тунелі та рибопідіймачі, для комах та птахів – штучні зелені дахи.

З 50-х років ХХ століття екодуки спочатку з’явилися у Франції, потім розповсюдилися Німеччиною, Нідерландами, Швейцарією, Бельгією, і трохи пізніше їх почали створювати в інших країнах світу. Зокрема в Японії створили унікальні тунелі для черепах, а в Австралії на острові Різдва будують дивовижні мости для червоних крабів.

Варто зазначити, що місця для структур wildlife crossing ретельно вибирають. До будівництва нового інфраструктурного об’єкта детально вивчається, як проходять тваринні стежки, і саме у таких місцях і організовують переходи.

У цій статті «День» зібрав п’ять цікавих світових прикладів екодуків.

NATUURBRUG ZANDERIJ CRAILOO, ГОЛЛАНДІЯ

Найбільший у світі екодук розташований у Північній Голландії, в заповіднику Natuurbrug Zanderij Crailoo. Його довжина сягає 800 м, а ширина - 50 м.

Будівництво екодука Natuurbrug Zanderij Crailoo було розпочато у 2002 році, загальна вартість проекту склала 14,7 млн євро. Офіційне ж відкриття відбулось через чотири роки, у травні 2006-го.

Екодук з’єднує голландські провінції Spanderswoud і Bussumerheide і побудований не тільки для диких тварин, але й для велосипедистів, бігунів та вершників, що доведено дворічним дослідженням. За його даними, екодуком Natuurbrug Zanderij Crailoo щотижня користуються близько 3 тисяч людей і різні види тварин.

ФОТО ATLASOBSCURA.COM

ЕКОДУК НА ШОСЕ ТАЛЛІНН - ТАРТУ, ЕСТОНІЯ

У 2013 році в Естонії відкрили перший в країні екодук на ділянці шляху Арувалла - Козі (шосе Таллінн - Тарту). Вартість реалізації проекту склала 5 млн євро.

Цей екодук був створений для того, щоб забезпечити лосям і косулям, що мешкають в околицях Колу, можливість перетинати Тартуське шосе, не потрапляючи в аварії на автомобільній трасі. За словами завідувача служби навколишнього середовища Департаменту шосейних доріг Віллу Люкка, цей екодук будувався на відрізку шосе, де проходить коридор міграції лосів.

«Лосі мігрують сезонно в напрямку північ-південь. Восени - на північ на зимові пасовища, а навесні - до боліт центральної частини Естонії. Маршрут пересування лосів на цій ділянці виявлено завдяки місцевим мисливцям, біологам, які брали участь в оцінюванні впливу проекту на навколишнє середовище, а також місцевим жителям», - розповів фахівець.

FOTO: ARUVALLA

СЕЗОННІ МОСТИ ДЛЯ КРАБІВ НА ОСТРОВІ РІЗДВА, АВСТРАЛІЯ

Щорічно у листопаді-грудні на австралійському острові Різдва відбувається унікальне явище - міграція мільйонів червоних крабів з метою популяції. Вони масово йдуть із тропічних лісів на узбережжя Індійського океану, і їхній шлях проходить через величезну кількість автомобільних доріг.

Для того, щоб сотні мільйонів червоних крабів змогли дістатися узбережжя без значних втрат, австралійці споруджують тимчасові мости, перекривають окремі траси та встановлюють попередження для водіїв.

LOCALS.MD

ANIMALS' BRIDGE, ШТАТ МОНТАНА, США

В американському штаті Монтана на території індіанської резервації був побудований міст-тунель для безпечного пересування представників дикої фауни. Проходить він через американське шосе № 93 (U.S. Highway 93) або «шляхом народу», як називають цю територію корінні жителі Америки.

Екодук висотою близько 8 м і трохи більше 60 м довжиною був побудований там, де тварини найчастіше виходили на автодорогу. У доповіді, підготовленій дослідниками Департаменту транспорту Монтани, цей міст визначили «однією з найбільш чутливих до потреб дикої природи автодорожньою конструкцією у всій континентальній частині Сполучених Штатів».

Згідно з дослідженнями, найчастіше мостом-тунелем користуються досить великі дикі тварини - чорні ведмеді, грізлі, олені, лосі і гірські леви.

ФОТО ZHIZNINAUKA.INFO
 

ЗАЛІЗНИЧНІ ПЕРЕХОДИ ДЛЯ ЧЕРЕПАХ, ЯПОНІЯ

Ще одним цікавим прикладом захисту життя дикої фауни стала практика створення залізничних переходів для черепах. Японський залізничний оператор West Japan Railway Company і аквапарк Suma розробили і втілили у життя спеціальні переходи для черепах через залізничні колії.

Річ у тім, що маршрути жителів японських водоймищ часто проходять через залізничні переходи і в процесі міграції черепахи потрапляють в стрілочні переводи без можливості вибратися з пастки. Щоб уникнути загибелі плазунів і порушень роботи залізниці, в префектурі Нара створили бетонні U-образні канавки. Їх розташували під рейками, поблизу стрілочних переводів, тож тепер черепахи можуть безпечно пересуватися ними.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати