Нові можливості для вступників
Центр оцінювання якості освіти пропонує зробити ЗНО обов’язковим для усіх студентів, ліквідувати мінімальний прохідний бал та дозволити абітурієнтам подавати документи до необмеженої кількості вишів
Центр оцінювання якості освіти оприлюднив свої пропозиції до Умов прийому до навчальних закладів на 2015 рік. За новим Законом «Про вищу освіту» вони мають бути оприлюднені не пізніше 15 жовтня, повідомляє на своїй сторінці у мережі «Фейсбук» директор Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук. Він зазначив, що ці пропозиції були сформовані на основі широких консультацій з громадськістю та вивчення публікацій у засобах масової інформації. Якою мірою ці пропозиції буде враховано міністерством — наразі невідомо.
Серед можливих нововведень: обов’язковість ЗНО для всіх без винятку абітурієнтів, що бажають здобути освітньо-професійні ступені «молодший бакалавр» та «бакалавр» незалежно від того, після закінчення якого навчального закладу абітурієнт бере участь у вступній кампанії. Сертифікат ЗНО буде дійсним лише у рік складання тесту. Також Центр оцінювання якості освіти пропонує відмовитися від практики встановлення мінімального прохідного балу на рівні 124 балів і перейти на визначення результатів за принципом «склав/не склав ЗНО». Тим, хто не склав, видаватимуть довідку про проходження зовнішнього оцінювання замість сертифікату. Результати тих, хто склав ЗНО, будуть рейтингувати. Виші самостійно визначатимуть власні мінімальні і максимальні пороги результатів тестування, котрі враховуватимуть у конкурсі. З переліку тестових предметів пропонують виключити всесвітню історію та світову літературу, а тести з української мови та літератури, математики й іноземних мов зробити двох рівнів складності. Університети самостійно будуть визначати, якого рівня сертифікат вони вимагатимуть від абітурієнтів залежно від обраної ними спеціальності.
Також УЦОЯО з наступного року пропонує зняти обмеження щодо кількості університетів, до яких абітурієнт може подати заяву про вступ. Нагадаємо, що до цього вступники мали можливість подати документи до п’яти вишів на три спеціальності у кожному. Також серед пропозицій — об’єднати державну підсумкову атестацію у загальноосвітніх школах і зовнішнє незалежне оцінювання з української мови, математики, історії України.
Iгор ЛIКАРЧУК, директор Українського центру оцінювання якості освіти:
— Обмеження кількості університетів — це порушення конституційного права абітурієнтів на рівний доступ до вищої освіти. Конституція не визначає кількість університетів, куди можна подавати документи, не регламентує цього і новий Закон «Про вищу освіту», тому такі обмеження повинні бути зняті.
Щодо сертифікату, який дійсний кілька років. Скажіть, будь ласка, коли спортсмен приїжджає на Олімпіаду, чи може він сказати суддівській колегії: «Я 2007 року показав хороший результат, зарахуйте мені його»? Звісно, що ні. Так і з тестами. Щороку різні завдання, різна програма. Оскільки шкала оцінювання рейтингова, то виходить, що одні абітурієнти опиняються у нерівних умовах порівняно з іншими.
Щодо відміни всесвітньої історії та світової літератури, то їх ставить у перелік вступних випробувань лише невелика кількість університетів. З фінансової точки зору та можливостей об’єктивного визначення результату це питання є проблемним. Серед іноземних мов також є тести, у яких бере участь мала кількість осіб, але їх ми нічим не можемо замінити. Знання ж, до прикладу, зі всесвітньої історії компенсується знанням з історії України. Це дві науки, які тісно переплітаються. Питання не лише в датах та фактах, а в сутності розуміння історичних процесів. Якщо ж кількість університетів, які вимагатимуть випробування з цих предметів збільшиться, то ми готові повернути їх у перелік тестових дисциплін.