Перейти до основного вмісту

Побут — кут падіння

10 серпня, 00:00

Древні китайці, імператорські династії яких змінялися через століття, і уявити собі не могли, наскільки актуальним для невідомої їм тоді нашої далекої території буде постулат — не дай Боже, жити в епоху змін, — і як часто зміни ці супроводжуватимуть нас по життю.

Розмірковую зараз про речі, які стосуються переважної більшості населення країни, а не про нуворишів, які за рахунок інших влаштовуються і в житті, і в побуті. Політичні ігри і спричинені або спровоковані ними економічні колапси, засуха чи повінь, снігові замети чи нестерпна спека, не звільняють середньостатистичного громадянина від роботи, щоденного ходіння по магазинах, виховання і навчання дітей, піклування про людей похилого віку та їх здоров’я і так далі.

Хай недосконала система охорони здоров’я, що гарантує прихід, а не дзвінок по телефону, дільничного лікаря, середній рівень диспансеризації і необхідні поточні операції, розвалена і підмінена нецивілізованою страховою медициною, не завжди виправданими дорогими дослідженнями, а інколи і відвертим шарлатанством.

Ми все менше розуміємо, чого хоче, а головне, що дає нашим дітям школа. Мої друзі, які викладають у різних Вишах, дружно відзначають жахливе падіння загального рівня грамотності, не кажучи вже про знання.

Житлові контори, яким ніколи, та й ні до чого займатися прибиранням і облаштуванням територій, прибиранням під’їздів та їх елементарним освітленням, під прикриттям вищих чиновників, відважно і не безоплатно розпродають «нежитлові приміщення», дають дозволи на недозволені перебудови. І закони для них — не закони, і приналежність будівель до пам’ятників архітектури — не укажчик. При цьому з нас, справних платників податків, і просто платників, стягують плату за неіснуючі капремонти під’їздів, профілактику ліфтів, систем опалювання, водопостачання, електричних мереж тощо.

У багатоквартирних будинках роками не працюють ліфти, місяцями, без «оголошення війни» відсутня гаряча вода, з початком опалювального сезону, який, природно, настає раптово, хронічно дає збій система опалення, раптово зникають вода і світло. І, головне, домогтися нічого не можна, а запитати немає в кого. І всі власні зусилля з елементарного облаштування щоденного побуту твоєї сім’ї виявляються марними.

Ми вже забули про снігову стихію, що накрила Україну взимку, про неможливість ані проїхати, ані пройти, і про нечувану щедрість мера, який запропонував не виходити з будинку і «відпустив» додаткову порцію гіпсу і бинтів для завантажених по зав’язку роботою травмпунктів. Долаючи в’язкий тягар спеки, ми продовжуємо «бій з тінню». Ось лише один із прикладів. І я ніколи в житті б не наважилася писати лише про свої незручності, якби це не стосувалося цілої вулиці. Скільки ж планів було зірвано, скільки техніки не витримало «світлоекспериментів», скільки продуктів було викинуто на смітник?!

Повернувшись з чергового відрядження з масою матеріалів, які чекають у редакції, я, жорстко розпланувавши час, засіла вдома за комп’ютер, намітивши перерви для заготівлі продуктів до майбутнього дня народження сина. Придбавши частину їх у безчерговому вечірньому супермаркеті, забила холодильник і засіла з раннього ранку вівторка за роботу. Сподіваюся, Київенерго не звинуватить мене в шкідництві, адже я була активним користувачем комп’ютера 12 годин поспіль. Наступний день підніс сюрприз — о дев’ятій ранку зникло світло. «Аварія на лінії», — повідомив втомленим голосом диспетчер ЖЕК, заявка вже у Київенерго, доведеться потерпіти години чотири. Буває, — подумала я і поквапилась на ринок за овочами та фруктами. Не пропадати ж часу даремно. До другої години дня розжарений і мокрий холодильник запрацював, відібравши в моєї роботи неабияку частину часу — треба було рятувати продукти.

Годинник на кухонних електроприладах показував, що вночі зі світлом відбувалися чергові метаморфози, а рівно об 11.00 наступного дня екран комп’ютера знову згас — знову біда зі світлом. Далі звичний діалог, зауважте, по мобільному, адже у більшості, як і у мене, домашні телефони міцно пов’язані з наявністю напруги в будинку.

— Ви не одна, — намагалася заспокоїти мене жеківский диспетчер, — світла немає по всій вулиці Артема, починаючи з 31 номера. Чекайте!

— Скільки? — боязко запитала я.

— Дзвоніть 15—88, у Київенерго, заявка передана о 12.00.

Пройшло декілька годин. За цей час сусідка-бабуся попросила купити хліба і молока, пізніше інша — ліки. По темному, у нас лише скляний ліхтар на даху, світло через який не проходить від багаторічного неприбраного сміття, і дуже брудному під’їзду, — адже сходи і поручні прибирають лише на папері, причому, виражається це в неабиякій сумі, — кілька разів спустилася і піднялася на шостий поверх, що відповідає нинішньому дванадцятому. Світла як і раніше не було.

Приблизно з 15 годин почалося «щільне» телефонне спілкування, (звертаю вашу увагу на ключові слова), — з інформаційно-довідковою службою Київенерго. Саме так називав її автоматичний голос, що передував кожному з’єднанню (на 15—20 хвилин) з переобтяженими диспетчерами.

Далі безіменні П’ятий, Сімнадцятий, Двадцять якийсь, аж до Сорок Першого веліли чекати. Говорили, що нас, нетерплячих громадян, як і аварій, багато. Майстрів мало — «ніхто не хоче йти в електрики, всі хочуть в юристи». Багато заявок. — Скільки? — Це секретна інформація! Ви всі над міру користуєтеся кондиціонерами, буржуї! — Коли? — Коли зможуть. — Скільки бригад на лінії? — Секретна інформація. — Хто відповідає? — Не ми. Ми лише передаємо заявки диспетчерові, який розподіляє роботу. Ви що, не знаєте, що все устаткування вкрай зношене? — Але ж я регулярно плачу за його оновлення! — Звертайтеся в Центральний район Київських кабельних мереж. — До кого конкретно? Будь ласка, дайте телефон. — Секретна інформація. Записуйтесь туди на прийом — дати адресу?.. — А можна зателефонувати диспетчерові, який розподіляє роботу? — Секретна інформація.

Пізно ввечері, стомлена безславними переговорами, не лише з диспетчерами, але й з чисельними постраждалими сусідами, втихомиривши закипілий холодильник, осяяна мигтінням свічки, знову набираю відомий номер. Відповідь — та ж сама, — Чекайте. Називаю себе, свою професію і прошу з’єднати зі старшим зміни. — Інженер Десятий! Далі — повтор вищевикладеного. — Ви цікавитеся як журналіст чи як користувач? — Як журналіст-користувач. — Дзвоніть у прес-службу Київенерго. — Зараз пізній вечір! — Зробіть це завтра. Протягом ночі несправність буде усунуто. — Яка кількість заявок до нас і після було подано, і що вже зроблено? — Багато, (називають невиразні цифри), ми не контролюємо ситуацію, роботи розподіляє майстер. — Як з ним зв’язатися? — Секретна інформація. — Але ви зв’язуєтесь? — Так. — Зв’яжіться ви, я почекаю. — До вас їде бригада.

Близько одинадцятої з’явилася машина з яскравим написом «Кабельні мережі». Хлопців-сусідів попросила спуститися вниз. Вони наздогнали бригаду посередині наступного кварталу. Відкривши секретну скриньку, майстри миттєво замінили згорілий запобіжник і поїхали. Маючи доступ до «секретної скриньки», це міг зробити ще вранці будь-який електрик не найвищої кваліфікації. Хай буде світло! Ліфт запрацював лише опівдні наступного дня.

Поки не сталася наступна аварія, в мене майже риторичне питання від імені чисельних співгромадян-платників податків, осяяних не менш чисельними обов’язками перед близькими і далекими, а також — країною, але безправних перед чисельними чиновниками різних рангів, що кивають один на одного, працівників ЖЕКів, диспетчерів, яких ми утримуємо, — як захистити себе від цього побутового беззаконня? І хто конкретно відповість, не лише адміністративно, але й гривнею, за невиконану роботу, гори викинутих продуктів, погане самопочуття хворих людей, зрештою?..

P. S. Наприкінці вихідних, коли люди повертаються додому з відпочинку, й потрібно попрасувати одяг до завтрашнього дня, приготувати їжу, привести себе, зрештою, до ладу, світло знову згасло. Це було аварійне вимкнення. Щоправда, вночі його постачання відновилося.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати