«Потяг прямуватиме без зупинок...»
«Укрзалізниця» переформатовує пасажирські маршрути, громадськість — протестує![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20120426/474-9-5.jpg)
Останнім часом користувачі залізничного транспорту все частіше почали виходити на вулиці. Обурення людей спричинило скасування низки поїздів далекого й приміського сполучення, альтернативи яким громадяни поки що не бачать. Так, на початку квітня мітингували на Житомирщині, а цими вихідними — на Донеччині, люди схвильовані й на Волині У прес-центрі «Укрзалізниці» нам повідомили, що днями відомство надасть ЗМІ вичерпну інформацію про точні зміни й альтернативи щодо пасажирських перевезень, які відбудуться з введенням нового графіка руху в кінці травня. Наразі ж відбуваються останні коригування. Як пояснили «Дню», такі зміни — складова процесу оптимізації пасажироперевезень, що викликана застарілістю нинішньої системи, яка склалася ще за часів Радянського Союзу, коли існувало велике навантаження на залізницю. «Спеціальна автоматизована система проаналізувала завантаженість кожного поїзда й витрати на його обслуговування. Відповідно, ухвалили рішення про перерозподіл маршрутів. Ще один чинник реформування — впровадження швидкісного руху, формування швидкісного коридору між містами, що приймають Євро», — розповіли у прес-центрі. Нас запевнили, що «це не означає, що «Укрзалізниця» відрізає людям зв’язок». Але, схоже, переконати в цьому пасажирів буде не так просто.
НА ВОЛИНІ РЕКОНСТРУЮЮТЬ ВОКЗАЛ І... ВІДМІНЯЮТЬ ПОЇЗДИ
Керівники Волинської обласної Луцької міської організацій разом із керівником Львівської залізниці Богданом Піхом показали місцевим журналістам, на якому етапі перебуває реконструкція вокзалу. Тоді ж Богдан Піх повідомив, що з появою відновленого приміщення вокзалу в обласному центрі Волині через станцію «Луцьк» збільшиться пасажиропотік. Це було в кінці минулого тижня, а вже на початку цього заступник голови Волинського обласного молодіжного громадського об’єднання «Асоціація молодих реформаторів» (скорочено АмоРЕ) Марія Доманська, котра навчається в одному із львівських вишів, отримала запит на свою інформацію щодо відміни курсування через Луцьк єдиного пасажирського поїзда, який сполучає наше місто зі Львовом, Івано-Франківським та Чернівцями. Поїзд №668 «Ковель — Чернівці» і справді має бути відмінений.
Причини такого рішення начальник пасажирської служби Львівської залізниці Богдан Яворський пояснив зменшенням пасажиропотоку, старінням рухомого складу, збитковістю, економічною недоцільністю й т. ін. Але з Волині у вишах цих міст навчається чимало студентів, яким задорого буде користуватися послугами автобусів. Марія Доманська повідомила, що наразі їхня організація збирає підписи волинян під зверненням до керівництва Львівської залізниці й до голови Волинської ОДА Бориса Клімчука, а також зроблено звернення до голови Волинської обласної ради, щоб це питання розглянули на сесії. Скасування єдиного поїзда, який поєднував Луцьк з обласними центрами Західного регіону, називають абсурдним. Можливо, не потрібен такий багатомісний поїзд, варто змінити і графік його руху, бо і в Луцьк, і у Франківськ він прибуває серед ночі. Та й якщо вести мову про економічну доцільність і збитковість, то чим пояснити витрати залізниці на реконструкцію старенького луцького вокзалу?.. Так склалося, що Луцьк є тупиковою станцією, а потужним залізничним вузлом на Волині є місто Ковель. Нині з Луцька без пересадки можна заїхати лише у Київ, Москву, Одесу, Сімферополь. Решта поїздів — із Рівного, Львова, того ж Ковеля. Новий проект луцького вокзалу вже справляє враження. Самі залізничники стверджують, що він буде не просто візитівкою міста й біля нього фотографуватимуться молодята, а й стане найгарнішим на території Рівненської дирекції залізничних перевезень. Начальник Львівської залізниці в Луцьку заявив, що цей проект, найвірогідніше, не скоро окупиться, якщо взагалі окупиться. Всередині вокзал прикрасять гранітом, колонами, розмалюють стіни картинами луцької тематики, врешті, міська влада реконструює й привокзальну площу. А ось чи будуть криті перони, ще питання. Як і те, чи заїжджатимуть сюди поїзди, хоча вони лучанам таки потрібні.
МАРІУПОЛЬЦІ ПРОВЕЛИ НАЙМАСШТАБНІШИЙ МІТИНГ ЗА ОСТАННІ РОКИ
Восени минулого року мешканців приморського міста «потішили» звісткою про те, що незабаром залізнична станція Маріуполь може втратити через нерентабельність багато пасажирських потягів. І вже з листопада Донецька залізниця припинила сполучення за маршрутами Маріуполь — Липецьк, Маріуполь — Львів. Трохи пізніше припинив діяти маршрут Полтава — Маріуполь. Наступними на черзі обіцяють стати напрями на Харків і Санкт-Петербург.
21 і 22 квітня площу перед будівлею міськради заповнила тисяча небайдужих до проблеми городян. Акція, що стала наймасштабнішою в Маріуполі за останні кілька років, об’єднала десятки громадських організацій та інтернет-співтовариств. Глава Спілки козаків Донбасу Анатолій Безручко зазначив, що до місцевої влади не раз надсилали запити щодо скасування маршрутів потягів, проте вони так і залишилися без відповіді. Анастасія Богданович, представник Спілки екологів України, висловила впевненість в тому, що в Маріуполі, місті екологічної катастрофи, потрібно негайно вживати заходів для порятунку мешканців від непомірного техногенного навантаження. «Замість цього вони скасовують потяги! Це — удар нижче пояса! Ось вже скільки років ми не можемо придбати квитки, студенти не можуть доїхати до місця навчання. А вони кажуть: не наповнення! Що це за дослідження такі?!».
У резолюцію учасники акції протесту включили низку вимог до підприємства-монополіста і до влади усіх рівнів. Зокрема, в документі зазначається: «У планах «Укрзалізниці» зв’язати Маріуполь із зовнішнім світом лише за допомогою приміських потягів — електричок. Ліквідація залізничного сполучення призведе до зростання безробіття в Маріуполі, зменшення міського бюджету, створення проблем для городян, що живуть у Росії та Білорусії, зниження можливостей молоді здобувати освіту в інших містах. Ми вимагаємо терміново скасувати закриття залізничного сполучення із станції Маріуполь, терміново повернути ліквідовані 2011 року потяги, не допустити приватизації залізничного транспорту і знищення його інфраструктури. Представникам влади постійно інформувати громадськість про результати вжитих заходів». Резолюцію надіслали Президентові для оперативного реагування і перегляду цього рішення.
КОМЕНТАР
Володимир СЕЛІВАНОВ, прес-секретар Донецької залізниці:
— Залізничний вокзал Маріуполь є одним з основних пунктів обслуговування пасажирів як у далекому, так і в приміському сполученні Донецької залізниці. Це є один з ключових пасажирських об’єктів нашого підприємства. На території Донецької залізниці це є третє місто за населеністю після Донецька і Луганська. Інтенсивність руху на маршруті Донецьк — Маріуполь одна з найбільших у нас на залізниці. Система пасажирських перевезень не переглядалась із радянських часів. За цей час не лише змінилася країна, але і пасажиропотік, розвинулися інші види транспорту. Залізничники ніколи не орієнтуються на економічну складову питання. Якби ми розглядали питання виключно через фінансову призму, не курсувало б жодного потягу. Пасажирські перевезення збиткові. Але у зв’язку з тим, що зараз розглядається інша модель перевезень, ті потяги, які курсували раніше, здійснювали це винятково за інерцією.
З 27 травня по станції Маріуполь буде змінено маршрути прямування кількох потягів. Зокрема, поїзд Маріуполь — Липецьк було скасовано восени минулого року у зв’язку з тим, що лише 4 % пасажирів їхало з Маріуполя до Липецька. Це ж навіть менше ніж піввагону, потяг використовувався виключно як приміський. Потягам № 21/22 Маріуполь — Львів і 69/70 Маріуполь — Львів ми скоротили маршрут прямування (тепер вони курсуватимуть з Донецька), з тієї ж причини більше 70 % пасажирів здійснювали посадку на станції Донецьк. Посадка по Маріуполю не перевищувала 7 — 8 %. За новим графіком (з 27 травня) цей потяг курсуватиме щодня. При цьому найближчим часом запускатимуть прискорені потяги «Хюндай», які поєднають Донецьк, Харків, Львів, Київ. Щодо сьогоднішніх змін: не приховуватимемо, що моральний і фізичний стан потягу Маріуполь — Харків давно далеко не найкращий. Вік вагонів перевищує граничні 28 років. Подальша їх експлуатація — елементарна неповага до пасажирів. Тому було вирішено, що двоповерховий потяг «Шкода» (з місцями двох класів, з місцями для пасажирів з обмеженими можливостями), окрім вищеназваних міст, також заходитиме до Маріуполя і Луганська Донецькою залізницею. Тобто, старий потяг замінюють новим. Пасажиропотік потяга Маріуполь — Санкт-Петербург не перевищує по Маріуполю 5 %. Цей потяг виходитиме з Донецька. Зазначу, що на сьогодні між Донецьком і Маріуполем курсують 12 потягів в приміському сполученні. Це один з найінтенсивніших рухів на території «Укрзалізниці».
Випуск газети №:
№74, (2012)Рубрика
Суспільство