Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Прощальна хроніка від Олександра Клековкіна

30 червня, 00:00

МІККІ МАУС. У вереснi в нью-йоркському кiнотеатрi «Колонi тiетр» вiдбулася прем’єра першого звукового мальованого фiльму — мультфiльму Уолта Дiснея «Пароплавчик Уiллi», де у головнiй ролi виступив Мiккi Маус. Невдовзi у вiденському першоекранному кiнотеатрi «Аполло» в конкурсi на найкращу кiнозiрку мишенятко Дiснея отримало перше мiсце, обскакавши Грету Гарбо i Марлен Дiтріх. Опитування показало, що з тисячi осiб 95 вiдсоткiв є шанувальниками Мiккi.

ГЕББЕЛЬС. 2 листопада Геббельс призначений шефом партiйної пропаганди фашистської партії. Відтак заходи НСДАП, час їх проведення i склад стали заздалегiдь плануватися. Збори та мiтинги обставлялись зовнi ефектними, хоч i несумiсними по сутi елементами лiтургiйних ритуалiв, вiйськової муштри, символiки робiтничого руху. Широко використовувались звуковi ефекти (маршова музика, фанфари, барабани) та вiзуальнi (величезнi прапори, транспаранти, прожектори, якi освiтлювали винятково фiгуру виступаючого). Мiльйонам нiмцiв з давнiх часів iмпонував воєнiзований характер привселюдних виступiв — мундири, вiйськовi оркестри, колони прапороносцiв, процесiї зі смолоскипами. Метою всiх цих виражальних засобiв було створення необхiдної реакцiї — вiд оплескiв до ейфорiї та екзальтацiї й затвердження мiфу нового Третього рейху, котрий мусить стати продовженням Священної Римської iмперiї.

КОРНІЙЧУК. 3 грудня в Києві, в Театрі робітничої молоді відбулася прем’єра — постановка першої п’єси найпопулярнішого українського драматурга, тоді ще двадцятитрирічного Олександра Корнійчука «На грані». Написавши п’єсу, Корнійчук зачитав її на бюро Київського міськкому комсомолу, де одностайно було вирішено доручити її сценічне втілення Київському театрові юного глядача, на базі якого планувалося створити Київський театр робітничої молоді (ТРОМ), котрий і відкрився прем’єрою п’єси Корнійчука в приміщенні Київського російського державного драматичного театру. 1929

АЛЛО, НА ХВИЛІ 477. 9 сiчня у «Березолi» відбулася прем’єра вистави «Алло, на хвилi 477» (текст М. Йогансена, Б. Балабана, Л. Дубовика, В. Скляренка, К. Дiхтяренка). Режисери — В. Скляренко, Б. Балабан, Л. Дубовик пiд керiвництвом Л. Курбаса.

РОСІЙСЬКА КРАСУНЯ. 27 сiчня у Парижi вiдбулися вибори першої росiйської красунi. Органiзатором конкурсу виступив редактор журналу «Iлюстрована Росiя», що видавався у Парижi.

КЛОП. 13 лютого у Театрі ім. Вс. Мейєрхольда здійснена постановка феєричної комедії В. Маяковського.

МИНА МАЗАЙЛО. 18 квiтня в Харковi в Державному театрi «Березiль» вiдбулася прем’єра присвяченої національному питанню «філологічної комедії» «Мина Мазайло» М. Кулiша у постановцi Леся Курбаса. Невдовзі у Харковi вiдбувся Всеукраїнський театральний диспут про шляхи розвитку українського театру. М. Скрипник у вступному слові казав: «... це вагiтний тiнями фашизму шлях ... вiдiрвання, протиставлення пролетарському процесовi...» Лесь Курбас, захищаючи у своєму виступі виставу, казав: «... Ми знаємо, що зараз на черзi стоїть питання українiзацiї. Як русифiкувалася Україна? Вона русифiкувалася спочатку пiсеньками, вона русифiкувалася словечками «хорошо», вiд прокльонiв i лайок, вiд рiзних «хльостких фразочок», вiд переймання нових чужих, «городських» слiв, якi спочатку поступово заповнювали собою українську мову, а вiдтак уже стали тим грунтом, на якому можна було цiлком русифiкувати все українське населення мiста i тим бiльше пролетарiат».

ГУЛАГ. 5 серпня день народження першого табору, що увiйшов до складу ГУЛАГу, у мiстi Сольвичегодську. Невдовзі в системі таборів було засновано театр, і навiть дуже гарний — дерев’яна будiвля старої архiтектури на 300 глядачiв, — мiнiатюрний, але прекрасно оздоблений, з доброю сценою, оркестровою ямою, партером i бельетажем. В театрi була чудова трупа — близько сотнi осiб. Першого дня тижня в театрi ставили драму, другого — оперу, третього — оперету, четвертого — балет, п’ятого — концерт симфонiчної музики, шостого — театральнi мiнiатюри, сьомого дня показували свiжий кiнофiльм. Тут Курбас здiйснив свої останнi вистави.

АМЕРИКАНСЬКИЙ НУДИЗМ. 3 вересня починається біографія американського нудистського руху, в Нью-Йорку пiд егiдою Американської лiги фiзичної культури була проведена перша конференцiя нудистiв. Ключову роль в її розвитку вiдiграв нiмецький емiгрант Курт Бартель.

ДИКТАТУРА. 25 вересня в Одесi, в Держдрамi, вiдбулася прем’єра вистави «Диктатура» I. Микитенка (вперше в Українi) у постановці Марка Терещенка.

НОВА КОЛОНІЯ. П’єса Луїджі Пiранделло, що розповідає про те, як група покидькiв — злодiї, жебраки, повiї — вирiшила втекти на пустельний острiв (ранiше на островi була в’язниця) i почати там нове життя. Проте людськi пороки не дають здiйснитись мрiї — починаються сварки. I тiльки одна особа утримується на висотi морального положення — колишня повiя. Вона привезла на острiв свою дитину, i її рiшення почати нове життя породило диво. Ранiше вона не могла годувати дитини грудьми, тепер у неї з’явилось молоко. Колишнiй коханець повiї — батько її дитини — вирiшив вiдiбрати у неї її сина, щоб взяти його з собою у нову сiм’ю. Але у той момент, коли в матерi вiдбирають дитя, лунає удар грому, i весь острiв разом з грiшниками зникає у морi. Дивом рятується лише повiя з дитиною.

ПОЛІТИЧНА ЕКСТРАВАГАНЦА. Бернард Шоу пише першi п’єси у жанрi «полiтичної екстраваганци».

КЕЛЛЕР-ТЕАТРИ. Наприкінці 1920 років в Австрії поширюються так звані келлер-театри як товариства молодих акторів і режисерів, що працювали у підвальних кав’ярнях. 1930

ТЕМАФ. У Києві на базі ТЮГу З. Пігулович створила Театр малих форм, який у своєму репертуарі мав створені на замовлення Саносвіти вистави для дитячих садків «Юра Замазура» (про гігієну), «Наша Червона» (про армію), а також санітарний спектакль про тиф.

ФІАЛКА МОНМАРТРУ. 21 березня перша постановка оперети Iмре Кальмана «Фiалка Монмартру».

ЕРОТИЧНЕ КIНО. 1 квiтня у Берлiнi вiдбулася прем’єра фiльму «Голубий ангел» Джозефа фон Штернберпга з Марлен Дiтрiх у головнiй ролi. Цей день можна вважати днем народження мiфу про Марлен Дiтрiх i пришестя нової героїнi — танцiвницi Лоли-Лоли, котра стала символом всеперемагаючого i згубного еротизму. Емiлю Яннiнгсу, партнеру Дiтрiх по «Голубому ангелу», приписують слова: «Де ховалася до цього часу жiнка, здатна викликати еротичний землетрус?» (Початок див. у «Дні» від 28. 01. Далі буде)

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати