Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Прощальна хроніка від Олександра Клековкіна

26 травня, 00:00

1921

РУСЬКИЙ ТЕАТР ТОВАРИСТВА «ПРОСВIТА» . 15 сiчня в м. Ужгородi вiдкрився «Руський театр товариства «Просвiта». Одержавши допомогу з фонду президента Чехії Масарика в сумi 250 000 чеських крон на органiзацiю «Руського театру», управа «Просвiти» запросила на посаду керiвника театру Миколу Карповича Садовського, який прибув до Ужгорода з артисткою Iвановою i художником М. Кричевським.

СОЦВОС. 20 лютого В. Швембергер і Г. Нероде створили перший професійний театр ляльок на Україні — Чернігівський театр соціалістичного виховання.

ЕРІК XIV . 29 березня відбулася прем’єра вистави «Ерік XIV» Августа Стріндберга в Першій студії МХАТу в постановці Євгена Вахтангова. Переглядаючи виставу 1927 року, Лесь Курбас писав: «Це режисер куди глибший, значнiший за Мейєрхольда, хоча вiд постановки рештки залишилися. Актори постарiшали. Рухи часто змазанi. Однак є справжня театральнiсть у сполуцi з великою глибиною чуттєвого й iнтелектуального (масова сцена останньої дiї). Один, щоправда, момент. Мейєрхольд зi своїм циркулем такого не додумається. I як багато при цьому пiдходi спiльного з моїм догазiвським перiодом».

ПЕРЕДВИБОРНА ВИСТАВА . 3 квiтня у зв’язку з пiдготовкою виборiв у Ради всiх районiв Києва (Нiкольська площа на Печерську, Софiйська площа, Солом’янка, Демiївка, Олександрiвська площа на Подолi) просто неба вiдбулися вистави iнтермедiї «Кого вибирати» Марка Терещенка. Цей різновид агітаційної вистави має давнє коріння. Подібні пропагандистські вистави здійснювалися ще в Давньому Римі.

ШЕСТЕРО ПЕРСОНАЖІВ . 5 травня відбулася скандальна прем’єра вистави «Шестеро персонажiв у пошуках автора» Луїджі Пiранделло.

ГВЫРК. Влiтку в Москві розпочався перший прийом до ГВЫРК (Государственные высшие режиссерские курсы). На перший курс вступило понад 800 осiб, серед яких — В. Федоров, С. Ейзенштейн, М. Екк, С. Юткевич, а також майбутнi актори Театру імені Мейєрхольда — Т. Каширiна, З. Райх, Е. Гарiн та інші. Навеснi наступного року ГВЫРК було перейменовано на ГВЫТМ (Государственные высшие театральные мастерские). «Щовечора, — згадував С. Юткевич, — приходив Мейєрхольд до класу й годинами пропагував якусь iдеальну систему загострення вистави, примушував нас креслити якiсь схеми, де намагався встановити стосунки окремих елементiв театру. Вiн мрiяв про те, щоб пiдвести певну наукову базу пiд усю будiвлю сучасного театру».

ФЕКС. 5 грудня засновники ФЕКСу (Фабрики ексцентричного актора) вважали днем народження ексцентризму. 9 липня 1922 року ФЕКС пiд керiвництвом Козинцева i Трауберга почала свою роботу в Петроградi.

БАЯДЕРА. 23 грудня у Відні вiдбулася перша постановка оперети Імре Кальмана «Баядера».

1922

ФЕДРА. 8 лютого в Московському камерному театрi відбулася прем’єра вистави «Федра» Ж. Расiна в постановцi О. Таїрова. Луначарський вважав виставу першою безперечною перемогою режисера: «Спектакль залишив пiсля себе враження красивого потрясiння. Це монументальна вистава, тобто технiчно перший великий крок до iстинної монументальностi».

ТУРАНДОТ. 28 лютого відбулася легендарна прем’єра вистави «Принцеса Турандот» Карло Гоцці в постановці Євгена Вахтангова у Третій студії МХАТу. Георгій Товстоногов писав про цю виставу: «В чому ж полягало відкриття Вахтангова? А в тому, що за зовнішніми ознаками, за характером спілкування із залою — «без четвертої стіни» — це був дійсно театр удавання, але актори у виставі існували за законами театру переживання, у способі гри методології Станіславського ніде не було порушення... Вахтангов, єдиний з учнів і послідовників Станіславського, вперше в історії нашого театру здійснив дослід «роз’єднання» вчення Станіславського і естетики Художнього театру, відділив творця конкретного колективу... від творця універсального методу». Після смерті Вахтангова його учні, розвиваючи успіх «Принцеси Турандот», намагались перетворити прийом іронічного ставлення до образу на своєрідний фетиш, а «святкову театральність» — на творче кредо театру.

БЕРЕЗIЛЬ. 30 березня засновано 1-шу театральну майстерню Мистецького об’єднання «Березiль» (МОБ) пiд загальним художнiм керiвництвом Леся Курбаса. Увесь склад колективу налiчував близько 250 осiб. МОБ виховало плеяду видатних акторiв (Бучма, Крушельницький, Чистякова, Гаккебуш, Ужвiй, Сердюк, Нещадименко, Антонович) і режисерів (Лопатинський, Василько, Балабан, Дубовик, Бондарчук, Кудрицький, Тягно, Iгнатович, Долина, Скляренко, Бортник та iн.). Найголовнішою засадою системи Курбаса був метод перетворень, тобто образного iномовлення, метафори, перенесення; це образний вияв сутi поняття, подiї засобами театрального мистецтва. Курбас казав: «Коли ми беремо якийсь факт iз життя i замiсть того, щоб його подавати натуралiстично, переробляємо його в певний еквiвалент, цiлком iнший, суто театральний за формою, але той самий по сутi, коли ми знаходимо для цього життєвого факту певний символ, — то це i є перетворення».

ДЕРЖАВНИЙ НАРОДНИЙ ТЕАТР. 15 вересня в Києвi в примiщеннi Троїцького народного дому виставою за п’єсою Г. Хоткевича «Лихолiття» розпочав роботу новий український радянський театральний колектив — Державний народний театр (пiзнiше названий iменем Марiї Заньковецької).

ЕКСЦЕНТРИЧНИЙ ДЖАЗ. 1 жовтня вiдбувся перший виступ першого створеного в СРСР джаз-оркестру — «Первый в РСФСР эксцентрический оркестр — джаз-банд».

КАТАФАЛК МИСТЕЦТВ . 13 грудня у Києвi вийшов журнал панфутуристiв-деструкторiв «Катафалк мистецтв».

БАРАБАННИЙ БІЙ. 20 грудня вiдбулася прем’єра вистави «Барабанний бiй у ночi» Б. Брехта в Нiмецькому театрi в Берлiнi.

АМЕРИКАНІЗАЦІЯ. У своєму манiфестi «Ексцентризм» Григорiй Козинцев проголосив американiзацiю як єдино необхiдний сучасному театру шлях: «Або американiзацiя, або похоронне бюро».

МОНТАЖ АТРАКЦІОНІВ. Сергiй Ейзенштейн вводить у практику театру та кiнематографу термiн «атракцiон». Вперше термiн з’явився на обкладинцi «Підв’язок Коломбiни». Згодом термiн був замiнений на iнший — «монтаж атракцiонiв».

НООСФЕРАТУ. «Ноосферату — симфонiя в сiрому», фiльм нiмецького режисера Фрiдрiха Мурнау. Головний герой стрічки — тиран, що п’є людську кров i символiзує чорну смерть — чуму. (Початок див. у «Дні» від 28.01. Далі буде)

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати