Самооновлення стародавньої ікони відбулось у Городищенському монастирі
![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20010511/481-19-1.jpg)
Ченці та послушники Городищенського монастиря Різдва Богородицi дякують Господові за благодать, яка, за словами ігумена Феодосія, «буває на весь світ християнський раз на сто літ». Не надивується божественному чуду і проста православна Ганна Хмиз із сусіднього з Городищем села Пащуки. То вона у Різдво Христове подарувала ченцям-колядникам ікону Божої Матері Почаївської, на якій «тоді нічого не було видно».
Ганна Хмиз згадує: «Наші, пащуківські, йдуть молитися в Городище. Якось повернулися зі служби Божої додому, розповіли, що ця ікона самооновлюється від служби до служби. І сама пішла — очам своїм віри не йму: святі лики світлішають...». Відтоді вона не пропускає службу.
Монастирський настоятель Феодосій каже як відбувалося самооновлення ікони: «Наче невидимий іконописець відтворював потроху фарби». Ігумен запевняє, що «тільки завдяки повсякчасним пристрасним, до самозабуття, молитвам ченців та всіх православних сталася оця Божа благодать».
А Ганна Хмиз згадує про новітній період історії стародавньої ікони: «Як не стало нашого дядька, то його стара хата нам у спадок залишилася. Дах протікає — хата руйнується. Продали корову, купили шифер на новий дах. Тоді, в ході ремонту, і знайшли на горищі серед різного мотлоху в павутинні цю дорогу ікону. Взяли в руки — оправа розсипалася на порох». Православна вгадує в цьому знак із небес: «Дерево тлінне, а полотно, на якому було зображено святі лики, як видно, вічне». Дивується: «Так і лежала б ікона в клуні, якби не прийшли ченці колядувати...». Одначе наразі, коли самооновлення стародавньої ікони відбулося, вважає, що візит ченців та її згадка про забуту в клуні ікону — то не просто звичайний збіг обставин.
Вона каже, що ченці взяли образ у нову оправу і засклили. Висловлює можливу версію щодо того, як потрапила ікона на горище дядькової хати. Розповідає: «Колись у нашому селі Пащуки була церква. Та невдовзі по війні кудись зник батюшка. Наче у воду впав. Ніхто його не шукав. Храм почав потроху занепадати...
А невдовзі блискавка зруйнувала церкву — вдарила у головну баню, а хреста ще раніше зняли».
Тоді хто вірив — то лише в душі. Про свою віру вголос не заявляли. Лише тепер пояснюють, що ту блискавку Всевишній у Пащуки наслав: кара за те, що забули дорогу до храму. Одначе й після цієї пригоди не відбулося загального каяття. Повірили атеїстам, які хором висловили своє бачення причинно- наслідкового зв’язку: будівля — на найвищому в селі місці, а громовідводу не було...
Либонь, вони, войовничі атеїсти, які, звісно, не перевелися, і наразі шукатимуть свої пояснення цьому унікальному явищу — просвітленню святих ликів Божої Матері та її Сина на полотні в оправі під банею головної монастирської церкви. Скажуть про особливий склад фарб, які за довгі літа потьмяніли на горищі, а відтак уже у світлі лампади проступили на полотні.
Одначе ігумен Феодосій, настоятель монастиря, категорично спростовує всі гіпотези матеріалістичного характеру: «Божа Матір — покровителька нашого монастиря. І те, що відбулося з іконою, не фізичне і не хімічне явище. То — благодать, дарована нам Господом».
У пристрасних молитвах за спасіння грішної душі минають нові дні і для просвітленої Ганни Хмиз. Православна каже, що тоді, коли блискавка вдарила в церкву в Пащуках, село заходилося потроху розтягувати руїни храму на будівельні матеріали. Кому — матеріальне, кому — духовне. Хтось із Ганниної родини приніс додому ікону Божої Матері Почаївської, сховав на горищі: «Такі часи були, нічого не вдієш». Радіє, що Бог милував її родину від бід. Що ж до тих, які поклали у свої хати і хліви цеглу чи камінь, чи дерево зі зруйнованої церкви, то, каже Ганна, кепсько їм потім велося — аж до третього коліна в родоводі були змушені спокутувати тяжкі гріхи необачних предків. Порівнюючи різні епізоди з буденного сільського життя-буття «після храму», Ганна Хмиз знову ж таки вгадує небесні знаки. Показує у той бік, де в Пащуках церква стояла: «Побудували на тому місці якийсь об’єкт соціального призначення, то так він і стоїть пусткою, яка нікому й ні на що не потрібна».
А блага вість про пречудове самооновлення ікони, подарованої селянкою ченцям, наче блискавка, вилетіла за старі монастирські стіни. «Відбувається паломництво. Здалека і зблизька йдуть до нас православні», — каже ігумен Феодосій. Угадує особливу благодать у тому, що пречудове явище почалося на зламі тисячоліть, у Світлий Великдень довершилося.
Натхнений Божою благодаттю, отець Феодосій намагається вивчити всю історію ікони. Коли, де, представником якої школи написана? «Факт, що років із 200 тому, не менше», — гадає. Вважає, що історія образа — то й історія храму в Пащуках, який, звісно ж, відродиться.
...Ігумен Феодосій тільки-но повернувся з лісу: «Після руйнації треба розбудовувати монастирське господарство. Дещо вже зроблено — облаштували келії, є трапезна, пральня, лазня. Зайнялись розведенням риби в ставку, засіваємо монастирську землю...
Бог дає сили працювати так, щоб усе під синім небом відповідало своєму призначенню», — переконаний настоятель Городищенського монастиря Різдва Богородицi.