«Шанхайський барс» із Дніпропетровська
«Напевно, це була помилка, коли нам дали в побратими місто Сіань», — заявив на прес-конференції після візиту в Китай заступник міського голови Дніпропетровська Павло Куделя. За його словами, за сім років побратимських відносин між Сіанем і Дніпропетровськом особливого успіху сторони «не досягли» — в той час як дніпропетровці «свої зобов’язання виконали», сіаньці обмежилися лише культурним обміном. До того ж, сказав П. Куделя, з’ясувалося, що Сіань ніби не має ліцензії на зовнішньоекономічну діяльність, і всі операції йдуть через Шанхай. Прагматичні дніпропетровці, судячи з усього, вирішили, що краще мати близькі стосунки саме з цим китайським містом і, після консультацій із дипломатами, направили туди свою делегацію — представників мерії, банкірів, комерсантів і промисловців. Навіть у самому Китаї, зазначив віце-мер Дніпропетровська, говорять, що Сіань — столиця древня, Пекін — нинішня, а Шанхай — майбутня».
Дніпропетровці, самі не позбавлені «столичних» амбіцій, почали «топтати доріжку» в Піднебесну понад десять років тому — у часи мерства Валерія Пустовойтенка. За ці роки вони сім разів здійснювали офіційні візити до Баотоу, Сіаня, Пекіна, а тепер і до Шанхая, і поки що не дійшли висновку, що товаришувати потрібно з містом, яке по праву вважається «воротами Китаю». Незважаючи на те, що Шанхай за населенням у 10 разів крупніший за Дніпропетровськ, а його щорічний бюджет перевищує 1 млрд. доларів США, дніпропетровці виявили в ньому немало «родинного» — велика кількість машинобудівних підприємств, вузів і наукових установ, а також метрополітен. Уразив і розмах будівництва багатоповерхових будинків, готелів і торгових об’єктів. «Якщо раніше, — признався П. Куделя, — говорячи на «оперативках» в міськвиконкомі про безладдя в окремих районах Дніпропетровська, я називав їх «шанхаями», то тепер готовий визнати свою помилку». Крім того, членів делегації спантеличила ще одна обставина — в шанхайських довідниках, вони, в свою чергу, не знайшли жодної згадки не тільки про Дніпропетровськ, а й про Україну.
Виправити подібне упущення дніпропетровці постаралися вже під час візиту, досягши домовленості про розширення обміну туристами та студентами, встановлення контактів між торговельно-промисловими палатами двох міст, про взаємні поставки гірничошахтної техніки та обладнання для будівництва метро. Однак найголовнішим успіхом, судячи з усього, стало підписання договору про співпрацю Дніпропетровського агрегатного заводу і китайської компанії, яка займається випуском мототехніки. У результаті, повідомив П. Куделя, вже в найближчому майбутньому, за допомогою китайських інвестицій і обладнання, в Дніпропетровську буде налагоджене спільне виробництво першого в Україні мотоцикла. Назву для нього вже вигадали дніпропетровські журналісти — на їхню думку, новий транспортний засіб повинен, неодмінно, носити ім’я «Шанхайський барс».