Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Щоб бути успішним

Школярі мають вивчати акмеологію — науку про досягнення високих результатів
24 лютого, 00:00
МЕТА, ПОМНОЖЕНА НА ЗДІБНОСТІ Й РОБОТУ, — ОСЬ ТАКУ ФОРМУЛУ УСПІШНОСТІ ВИВЕЛИ ШКОЛЯРІ. ЯКЩО ДО НЕЇ ДОДАТИ ВІРУ В СЕБЕ, САМОРОЗВИТОК ТА САМОРЕАЛІЗАЦІЮ — УСПІШНИЙ РЕЗУЛЬТАТ ГАРАНТОВАНО / ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА / «День»

ХХІ століття вимагає принципових змін у системі підготовки юної людини до життя. Формування особистості, яка б досягала високих результатів у житті, уміла швидко реагувати на мінливість сучасності й постійно змінювалася б на вимогу часу — ось ціль передової освіти. Справжній переворот у освіті продемонстрував Всеукраїнський форум акмеологічних загальноосвітніх навчальних закладів «Акмеологія — наука ХХІ століття: теоретико-практичний аспект», який відбувся з ініціативи Українського гуманітарного ліцею Київського національного університету ім. Т.Г. Шевченка. У спробі досягнення акме (вершини) в модернізації освіти форум об’єднав 300 учасників із 14 областей України, Автономної Республіки Крим та шести іноземних делегацій.

АКМЕЖИТТЯ

— Найголовніше для навчального закладу — створити для вихованця ситуацію успіху, допомогти учню повірити в себе і навчити, як сходити до вершин у обраній сфері життя, як упередити ризики падіння і як піднятися, коли довелося впасти, — розповідає директор Українського гуманітарного ліцею, кандидат педагогічних наук, народний вчитель України Галина Сзоненко.

Вітчизняній акмеології немає ще й 10 років, ліцей у цій галузі проводить дослідження із 1998 року. Тоді Галині Стефанівні поталанило перейняти досвід із Санкт-Петербургської акмеологічної академії. Принципи, на яких базується нова педагогіка, заклав Микола Рибников 1928 року в акмеології — науці, що вивчає закони вершинних досягнень. В освітній сфері йдеться про досягнення в особистісному розвитку людини найвищої точки розвитку, а саме шляхом саморозвитку індивідуальності, яка спроможна до самореалізації.

— Приймаючи дітей до ліцею, ми проводимо різні види перевірок, щоб знати задатки кожного і зрозуміти, як дану особистість підняти до вершини успіху. Це відбувається шляхом поєднання кількох складових: зміст освіти, формування множинного інтелекту через активізацію пам’яті та уваги. Обдарованих дітей можуть виховати тільки обдаровані вчителі, тому й готуємо педагогів на засадах професійності, мужності і, звичайно, ж успішності. Вчителі повинні усвідомлювати власну гідність, а не нарікати на життя. І найбільш важливим фактором формування успішної особистості, який за нашими підрахунками займає 45% в досягненні успіху, — це акмепростір. Діти фактично живуть в ліцеї, тому ми робимо все, щоб вони психологічно себе тут комфортно почували, де б закладався високий рівень освіченості, тобто тих знань, які б діти могли застосовувати в житті. Якість знань відповідає якості життя.

Ліцей напрацював цілу систему, як досягти поставлені цілі. Серед них, наприклад, кооперована технологія, яка вчить учня працювати в колективі, а також моделююча функція, що передбачає моделювання різних ситуацій у навчальному процесі, аби набути певного досвіту. На таких уроках проводиться ділова гра в життя, наприклад, для кращого розуміння політичної системи країни, учням пропонується вивчити програму однієї з партій і представити її інтереси на уроці, відстояти саме ці політичні погляди. Серед новацій — проблемно-пошукове навчання, тобто послідовне й поетапне розв’язання поставлених проблем. Привчає нова освіта і до самостійної роботи під керівництвом вчителя-тьютера, тобто не того, хто передає знання, а того, хто передає досвід.

— Акметехнології навчають вчитися протягом всього життя, а саме це дозволяє людині досягти в житті певної вершини у своїй діяльності. Консервативна освіта, яка вчить простому завчанню і розв’язанню задач, не має перспектив, сьогодення вимагає зміни старих підходів, — переконаний завідувач кафедри історико-суспільствознавчих дисциплін, учитель історії ліцею Яків Гольденберг.

ФОРМУЛА УСПІХУ ДЛЯ КОЖНОГО СВОЯ

Під час форуму учні ліцею відкрили свою формулу успіху: мета в степені наполегливості помножена на здібності і помножена на роботу. Характерною ознакою досягнення успіху лідери учнівського самоврядування вважають постійну роботу над собою. Потрапити до так званої робочої групи, де навчали успіху, можна було всім охочим, ставши до кола учнів. В одній з них головний редактор газети «Управління освіти» Людмила Галіцина навчала головного закону успіху — принципів вдалого спілкування.

— Людина може перебувати тільки в двох станах — стан захисту (і це досить природній її стан), тобто: «світе, я тебе боюсь, я від тебе закритий» або відкритості: «світе, я готовий з тобою співпрацювати», — розповідала Людмила Вікторівна. — Основна функція людини — це комунікація, основна функція лідера — вдала комунікація, функція успішної людини — ефективна комунікація.

Демонструючи різні варіанти представлення людини — відкритої, закритої і розгубленої, пані Людмила переконувала в тому, що закрита людина сама не вірить собі, тому їй марно вимагати, щоб оточення повірило в неї. За її словами людина сприймає словесну інформацію тільки на 30%, решта сприйняття відбувається через мову нашого тіла: міміку, жести. А на тренінгу з успіху кожен учень міг повірити у свої сили, складаючи список своїх переваг і умінь.

— Мені дуже сподобався форум, вважаю, що подібні заходи сучасній освіті дуже потрібні, адже потрібно рухатися вперед, і почути думку з цього приводу від лідерів учнівського самоврядування необхідно, щоб розвивати нові форми навчання, — каже голова ліцейського братства Влада Скаченко із Криворізького Жовтневого ліцею. — Особисто я спробую застосувати усі засоби досягнення успіху. Хочу отримати дві професії, як матеріальну опору — спеціальність економіста, а для особистісного розвитку — стати художником або поетом.

— Для того, щоб досягти чогось у житті, потрібно дотримуватися щонайменше трьох складових — поставити конкретну ціль і виробити план, як її досягти або розповісти її тому, хто змусить досягти запланованого. Наприклад, хай батьки розкажуть дітям, що мріють здійснити кругосвітню подорож, і діти змусять їх це зробити. Друге — оточити себе людьми, які позитивно на вас впливатимуть і підтримуватимуть, і третє — не слухайте порад тих людей, які в обраній вами сфері нічого не тямлять або зазнали краху. Наприклад, будьте обережними із маминими порадами щодо заміжжя, якщо в неї самої не склалося особисте життя, — ділилася своїми законами успіху народний депутат Олеся Оробець, яка, до речі, є випускницею ліцею.

За словами Олесі Юріївни, важливою складовою успіху є вміння спілкуватися грамотно різними мовами, тут народний депутат наполягала на вивченні особливо двох мов — української і англійської.

— Сьогодні учнів ніхто і навіть батьки не навчає, як правильно розпоряджатися грошима, проте це чи не основний чинник благополуччя — не тільки заробляти, а й вдало вкладати, — переймається пані Леся. — Ще один фактор успіху — вміння розпоряджатися власним часом. Дивно, але чим більше справ у людини, тим більше вона встигає.

Аби робота форуму не пройшла марно, а його здобутки використовувались і надалі, на базі Українського гуманітарного ліцею створять Всеукраїнський акмеологічний центр. І його двері будуть відчинені для всіх, хто захоче навчитися успіху.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати