Сигарети — свідомий вибір... дітей?
20 листопада — Міжнародний день НЕкурінняВперше ідея кинути курити на один день народилася в Артура Мулані, коли він у 1971 році закликав людей відмовитися хоча б на один день від сигарет, а заощаджені кошти віддати в фонд місцевої школи. У 1974 році Don’t Smoke Day або День некуріння був вперше публічно проголошений на сторінках газети «Монтічелло Таймс», штат Міннесота. 18 листопада 1976 року каліфорнійське відділення Американського товариства раку вперше надало фінансування на рекламу цього дня. Відтоді цей день дістав назву Дня некуріння та з часом став міжнародним.
Для України цей день — є особливо важливим, адже ми займаємо сьоме місце з кінця у списку 132 країн за рівнем поширеності куріння. У нас курить дві третини чоловіків (старше за 15 років) — 67% — та кожна 5-та жінка — 20%. За роки незалежності жінок, які курять, стало вдвічі більше! Це пояснюється появою жіночих сигарет та вишуканою рекламою, що привнесли з собою міжнародні тютюнові компанії, які зайняли 99% ринку.
«За підсумками 2007 р. ми вперше зафіксували незначне зменшення кількості курців за даними державної статистики, — каже співробітник міжнародного бюро ВООЗ, Костянтин Красовський. — Це дає надію, що існуюча в світі ситуація, коли куріння не є модним нарешті прийшла в Україну і це початок тривалого зменшення поширеності цієї залежності й у нас».
Так багато, як в Україні, наприклад, у США та Канаді курили в 60-ті роки, коли людству ще тільки стали відомі наукові данні про шкоду куріння. Сьогодні там поширеність куріння вдвічі менша, ніж в Україні.
40 років тому стали відомі данні про шкідливість куріння, які шокували. На початку XX століття рак легень був унікальною хворобою, сьогодні рак легень — найпоширеніший різновид раку, зокрема, у чоловіків в Україні. Але під тиском беззаперечних фактів про шкоду для здоров’я тютюнова індустрія зайняла таку позицію: куріння — це свідомий вибір дорослої людини, яка обирає ризиковану поведінку. Проте в реальності виходить, що куріння — вибір дитини чи підлітка. Ризикована поведінка — це постійний стан молодої психіки, тому не йдеться про свідомість вибору. В Україні найактивнішій період початку регулярного куріння для хлопців припадає на 15 років, а у дівчат — на 17 років.
При цьому у нас в Україні, де сигаретні рекламні акції не заборонені, тютюнники можуть підсаджувати на куріння все нові й нові покоління молодих українців. Так, наприклад, в вересні цього року відбувся скандальний «тютюновий тур» Україною гурту Еsthetic Еducation під час якого на концерти пускали тих прихильників, які показували дві пачки сигарет певної марки.
За останні 30 років в світі відбулися титанічні зміни у ставленні до куріння. Україна відставала. Першу маленьку перемогу український рух проти куріння здобув у липні 2008 р., коли держава погодилася підняти ціни на сигарети — вперше за останні роки тютюновому лобі не вдалося нав’язати свого рішення державі. Чітка позиція українців — запорука того, що віднині суспільство бере під контроль проблему куріння.