Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Сильна ланка

Україні важливо зберегти власне автомобільне виробництво
31 жовтня, 00:00

Ще чотири роки тому було важко уявити, що сьогодні автомобільна промисловість України стане ресурсом інтеграції країни до світової економіки. Одним із законопроектів, які розглядаються сьогодні парламентським Комітетом з питань фінансів та банківської діяльності, є проект закону «Про розвиток автомобільної промисловості України». Завдання закону — забезпечити розвиток у країні виробництва автомобілів та комплектуючих шляхом підтримки вітчизняних підприємств, а також залучення в Україну великих світових автовиробників.

Світовий досвід показує, що автомобілебудування — досить прибуткова галузь, і характеризується вона високими доходами виробників, великою кількістю створених робочих місць і могутнім впливом на розвиток інших галузей економіки, включаючи металургійну, нафтохімічну, електронну промисловість тощо. Наявність власного автомобільного виробництва є не лише найважливішою складовою статусу країни в міжнародному співтоваристві, але й безпосереднім двигуном її економічного зростання. Сьогодні більшість країн світу розглядає питання про доцільність існування того чи іншого автомобілебудівного підприємства виключно в контексті світового ринку.

Розвиток власної автомобільної промисловості — це єдиний шанс України на залученість у світовий автомобільний ринок. Виходячи з досвіду Росії та нових держав- членів ЄС, успішний розвиток автомобілебудування (включаючи випуск іноземних моделей), можливий лише за наявності власних автозаводів. Інші способи розвитку автомобільної галузі (імпорт, створення мереж СТО, великовузлове складання) малоефективні. Шлях європейських країн на автомобільному ринку являв собою своєрідну еволюцію «від великовузлового до дрібновузлового складання і повномасштабного виробництва», але при цьому європейські країни завжди починали з модернізації старих заводів та удосконалення існуючого модельного ряду. В Росії, наприклад, за останній час з’явилося відразу кілька нових ліній зі складання всесвітньо відомих автомобільних марок. Але навіть на активно зростаючому російському ринку, де щорічна кількість нових машин, які продаються, перевалила за позначку 1000000 автомобілів, частка іноземних авто складає менше 3%. Водночас, найактивніше освоєння зарубіжних марок здійснюється Волзьким автомобільним заводом, який працює на російському авторинку вже кілька десятиліть.

У випадку України досить показова діяльність Запорізького автомобілебудівного заводу, на якому за останні п’ять років було налагоджено виробництво автомобільних марок, що випускаються такими гігантами, як General Motors і DaimlerChrysler. Більш того, до кінця 2003 року завод планує почати дрібновузлове складання Opel Astra та освоїти випуск деяких моделей ВАЗ (зокрема, ВАЗ 21093 та ВАЗ-21099). На думку експертів, не виключено, що вже у 2006 році ЗАЗ поповнить модельний ряд концерну General Motors власною автомобільною маркою.

На сьогоднішній день очевидно, що у українського автомобільного ринку немає перспектив щодо будівництва нових площ для повномасштабного виробництва автомобілів. Сьогодні Україна представляє один із найменших у Європі автомобільних ринків, який до того ж характеризується досить невисокими темпами зростання. Поява нових автомобілебудівних заводів на території країни малоймовірна, оскільки в такому випадку єдиною перспективою для нових виробників була б їхня орієнтація на експорт. Проблема виконання останньої умови обумовлюється жорсткими міжнародними вимогами до національної приналежності вироблюваних автомобілів. Щоб вироблений в Україні автомобіль вважався українським, українським має бути походження понад 50% його доданої вартості. Згідно з світовою практикою, в організацію «з нуля» випуску автомобілів, які відповідають критерію національного походження, необхідно вкласти понад один мільярд доларів інвестицій. Виходячи з існуючих тенденцій залучення прямих іноземних інвестицій до української економіки, таку умову можна вважати практично нездійсненною. Якщо ж вимогу до національного походження не буде дотримано, то експортувати вироблені в Україні автомобілі буде неможливо. Так, наприклад, українські автомобілі сьогодні безмитно ввозяться на територію Росії. Експорт же «неукраїнських» автомобілів (тобто автомобілів, зроблених на українських підприємствах методом великовузлового складання) буде розглядатися Росією як реекспорт, який належить обкладенню ввізним митом.

В умовах, коли створення нового автомобільного виробництва на території України є економічно недоцільним навіть для великих іноземних корпорацій, країні доцільно зберегти існуючі виробничі потужності. Реальним підприємством, яке сьогодні здатне нарощувати автомобільне виробництво і ефективно співпрацювати з західними компаніями, є Запорізький автомобілебудівний завод. Враховуючи слабкість внутрішнього ринку, деякі фахівці схильні вважати збереження ЗАЗ свого роду дивом управлінських технологій. Важливо пам’ятати, що якби Україна позбавилася цього заводу, розвиток вітчизняного автомобілебудування був би загальмований на невизначений час. Перспективи країни щодо залученості у світовий ринок у кращому разi обмежилися б великовузловим складанням або дрібним виробництвом комплектуючих.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати